BIGTRUCK KIPPERTEST
Scania P420, Volvo FM 430 XLight, Volvo FMX 460
SCANIA P420
Vermogen kw/pk: 309 kW/420 pk, Koppel: 2300 Nm, Configuratie: Midlift as, GVW: 49 ton
De Scania P420 in deze test is een 10x4 met een VT midlift as, waarmee hij uitkomt op een GVW van 49 ton en een netto laadvermogen van 31.636 kg. Opvallend is de aslastverdeling die keurig binnen de marges bleef, afgezien van as 5. Met iets meer aandacht bij de belading is hier heel goed mee te werken. De Scania is voorzien van de Super krachtbron met 420 pk in combinatie met de Scania Opticruise 12 bak met overdrive en steekassen. Tijdens het rijden valt het comfort op in de cabine. De Scania is zonder meer de stilste truck van alle tien en het comfort is van hoog niveau. Tel dat bij de laagste instap van alle tien en we hebben de meest chauffeursvriendelijke kipper in deze test. Het nadeel van de laag geplaatste cabine is de geringe bodemvrijheid onder de voorbumper. Daarbij zijn er ook nog extra, flexibele opstaptreden gemonteerd die eigenlijk niet nodig zijn. Overigens heeft Scania ook de XT uitvoering voor dit segment, met een stalen bumper en meer bodemvrijheid. Om de sperren in te schakelen is er een keurige draaiknop die onjuiste bediening voorkomt.
De Scania heeft een laag geplaatste cabine met een verhoogd dak. Dit betekent een lage instap en automatisch een hoge motortunnel. De halflange en halfhoge cabine maken dit echter meer dan goed. Met een cabinelengte van 170 cm en het hoge dak is dit de ruimste cabine in deze test, met veel opbergruimte en zelfs ruimte voor een rustbank. Boven de voorruit vinden we drie ruime, afsluitbare kasten Op de motortunnel bevindt zich een koelkastje, dat naar voren schuift en van boven opent. Achter de stoelen zitten kleppen die toegang geven tot de kastjes die ook vanaf buiten te bereiken zijn. Op deze kleppen kun je echter ook spullen kwijt. In plaats van het kastje aan de bestuurderskant levert Scania overigens een opstap en een handrail als optie. Het interieur van de Scania oogt stevig en is makkelijk te reinigen en erg praktisch. In het dashboard zelf kun je weinig kwijt, maar aan de bijrijderskant zit een vak op het dashboard. Ook zit hier een optioneel uitklapbaar tafeltje. Aan de achterwand zit een stevige rails met stevige verschuifbare haakjes waar van alles opgehangen kan worden.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Ruime cabine
- Comfortabele truck
- De stilste
MINPUNTEN
- Lage bodemvrijheid
VOLVO FM 430 XLIGHT
Vermogen kw/pk: 315 kW/428 pk, Koppel: 2100 Nm, Configuratie: Wide Spread, GVW: 50 ton
De Volvo FM 430 XLight is bijna een af- fabriek oplossing. Bijna, want deze 10x4 met een Wide Spread gestuurd tandemstel komt als 8x4 met alle originele assen van de productielijn, waarna Terberg Techniek de laatste as monteert in Wide-Spread opstelling met hydraulische vering en besturing en de voorloopas toevoegt. Dit betekent dat maar liefst vier van de vijf assen sturen van deze 50 tonner. Dit zorgt voor een keurige aslastverdeling en een hoog netto laadvermogen van 33.135 kg. Dat is het één na hoogste in deze test. Daarbij noteren wij een kleine draaicirkel voor deze Volvo. De aandrijflijn bestaat uit de Volvo 13 liter motor met 430 pk, de I-Shift transmissie met Crawler Gears en assen met steekassen. Hiermee zet Volvo een uiterst wendbaar en comfortabele truck neer voor de zwaarste inzet met een hoog laadvermogen. Opvallend is de stabiliteit van de truck dankzij de hydraulische vering. Een nadeel daarvan is echter de prijs en de verwachte onderhoudskosten. Als we kijken naar het rijgenot dan is dit de fijnste truck in deze test. Zowel de besturing met Volvo Dynamic Steering als de vering en de stabiliteit zorgen voor een optimaal rijcomfort.
De Volvo heeft een vrij compacte cabine die echter slim ingedeeld is. Door het compacte dashboard zit je verder naar voren, waardoor er opbergruimte achter de stoelen ontstaat. Hier vinden we enkele handige vakken. Desondanks is de ruimte beperkt, dankzij de hoge motortunnel en een grote bult tegen de achterwand. De gebruikte materialen ogen en voelen prima. De lage raamlijn en de lichte kleuren zorgen voor een ruimtelijk gevoel, maar toch voelt de cabine wat krap. Een minpunt van de FM is dat de zijruiten slechts voor de helft open gaan. In en om het moderne dashboard zijn ook nauwelijks mogelijkheden om iets op te bergen. Dankzij het grote dakraam is ook de ruimte voor kastjes boven de voorruit beperkt. Alleen aan de passagierskant vinden we een opbergvak. Aan weerszijden vinden we boven de deuren een groot vak, waar gelukkig wat spullen in kunnen. Bovendien was deze Volvo voorzien van een optioneel kastje tegen de achterwand waar een helm in opgeborgen kan worden. Een slimme plek voor extra opbergruimte. De bediening van de sperren werkt met een mooie draaischakelaar.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Hoog laadvermogen
- Comfortabel
- Stabiel
MINPUNTEN
- Zijruiten gaan half open
VOLVO FMX 460
Vermogen kw/pk: 338 kW/460 pk, Koppel: 2300 Nm, Configuratie: Midlift as, GVW: 49 ton
De Volvo FMX 10x4 van A. van Van Grunsven is een door VT aangepaste truck. De 8x4 is voorzien van een midlift as en is daarmee goed voor een GVW van 49 ton. Dat scheelt twee ton laadvermogen met de XLight. Door de midlift as is de draaicirkel wel groter dan gemiddeld. Bij deze configuratie verdient het juiste beladen wat meer aandacht, getuige de aslastweging. Het voordeel van dit concept ten opzichte van de, verder vrijwel identieke FM XLight is wel de prijsstelling. Die is lager dan die van de hydraulisch geveerde WS asopstelling, en ook het onderhoud zal goedkoper uitvallen. Verder is de FMX hét bouwvoertuig van Volvo, met een stalen voorbumper, een grotere oploophoek en een extra zwaar trekoog aan de voorzijde. Beide Volvo FM trucks hebben handige opbergvakken die van buitenaf bereikbaar zijn, maar geen opstapjes om in de bak te kijken. Verder is deze FMX voorzien van de 460 pk uitvoering van de D13 krachtbron, in combinatie met dezelfde I-Shift met Crawler Gears. In tegenstelling tot de FM XLight is deze truck echter voorzien van naafreductie assen.
De Volvo heeft een vrij compacte cabine die echter slim ingedeeld is. Door het compacte dashboard zit je verder naar voren, waardoor er opbergruimte achter de stoelen ontstaat. Hier vinden we enkele handige vakken. Desondanks is de ruimte beperkt, dankzij de hoge motortunnel en een grote bult tegen de achterwand. De gebruikte materialen ogen en voelen prima. De lage raamlijn en de lichte kleuren zorgen voor een ruimtelijk gevoel, maar toch voelt de cabine wat krap. Een minpunt van de FMX is dat de zijruiten slechts voor de helft open gaan. In en om het moderne dashboard zijn ook nauwelijks mogelijkheden om iets op te bergen. Dankzij het grote dakraam is ook de ruimte voor kastjes boven de voorruit beperkt. Alleen aan de passagierskant vinden we een opbergvak. Aan weerszijden vinden we boven de deuren een groot vak, waar gelukkig wat spullen in kunnen. Bovendien was deze Volvo voorzien van een optioneel kastje tegen de achterwand waar een helm in opgeborgen kan worden. Een slimme plek voor extra opbergruimte. De bediening van de sperren werkt met een mooie draaischakelaar.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Echte bouwvoertuig
- Dynamic Steering
MINPUNTEN
- Grote draaicirkel
- Zijruiten gaan half open
Tekst en tabellen: Iep van der Meer/Roger van Nispen/Maarten van der Westen.
Fotografie: Maarten van der Westen, Roger van Nispen, Sven van Nispen, Pieter de Mos, Iep van der Meer