BIGTRUCK REPORTAGE
CSE SORTEERT VOOR OP DE ELEKTRISCHE TOEKOMST
Onlangs wierpen wij op uitnodiging van Volvo Trucks een blik achter de schermen bij Cargo Service Europe, beter bekend als CSE in Weert. Het bedrijf heeft het hoofdkantoor in Oss en heeft inmiddels 90 trucks op de weg, allemaal van het merk Volvo. CSE werkt ook met de elektrische Volvo trucks, waarvan er sinds 2023 al vier rijden. Opvallend is dat die trucks ook voor internationale ritten worden ingezet.
Directeur- eigenaar is Martijn Vos. Hij begon als logistiek medewerker bij een frisdrank blikjes producent maar was al vanaf kleine jongen fan van vrachtwagens. “En dan vooral van Volvo trucks, dat zat er al vroeg in.” Tijdens de presentatie zien we een foto van een kleine Martijn voor een Volvo FH van het eerste model. Hij reed in die tijd maar wat graag mee met zijn buurman op de vrachtwagen. “Hij reed voor Nedlloyd Road Cargo in de blikjes. Van daaruit ben ik dan ook geen chauffeur geworden, maar ben ik in de blikindustrie gaan werken. Ik vond dat interessant en ik begon als heftruck chauffeur. Superleuk, met van die hoge stapels lege blikjes rond rijden,” aldus Martijn.
Het logistieke proces rondom de blikindustrie inspireerde Martijn tot het opzetten van zijn eigen logistieke onderneming. “Ik zag daar allemaal dingen die anders konden en dat is de start van CSE. Wij zitten hier echt midden in een gebied waar heel veel afvullers van blikjes zitten. Onze grootste klanten zitten in een cirkel van 50 kilometer rondom Weert. Je moet daarbij denken aan frisdrank- en bierproducenten, maar ook water en vruchtensappen fabrieken.” Het begon in Born, met een warehouse van 40.000 vierkante meter en met aansluiting op spoor, binnenvaart en aan de A2. Dat pand zat eigenlijk meteen vol, waarna in Weert gestart werd met de bouw van een warehouse van maar liefst 60.000 m2. Dat is het enorme groene warehouse aan de A2 bij Weert. Martijn: “In totaal kunnen we een miljard blikken opslaan, maar drie weken na de oplevering zaten we alweer vol.”



ALLEEN LEGE BLIKJES
CSE is volledig gefocust op lege blikjes. Die worden, bedrukt en al, vervoerd naar het warehouse, waarna ze op afroep naar de vullers gaan. Daarbij zijn er talloze merken, smaken en soorten blikjes opgeslagen, ieder voor specifieke toepassingen bij klanten. De pallets zijn bijna drie meter hoog, reden voor de inzet van Mega trailers en LZV’s. Overigens voert CSE niet alleen lege blikjes af bij de blikindustrie, ook de coils met blik worden aangeleverd met dezelfde combinaties. Dat is ook de reden dat het allemaal drie-assers zijn, want voor alleen lege blikjes volstaat een enkelas trailer.
SORTEERMACHINES
De inkijk in het logistieke proces achter de blikjes inspireerde Martijn tot een vinding die leidde tot de ontwikkeling van een sorteermachine. “Tussen de lagen blikjes liggen zogenaamde 'interlay sheets'. Dat zijn platen karton die na gebruik vaak bij het oud papier gegooid werden. Ik heb een machine ontwikkeld die de sheets controleert en sorteert. Dat betekent dat ruim 90% van die sheets hergebruikt kan worden. Dat scheelt heel veel kosten en dat heeft ervoor gezorgd dat die machines over de hele wereld ingezet worden,” aldus de ondernemer.
ELEKTRISCH RIJDEN MET LZV
CSE begon met Mega trailers in 2010 maar was ook al heel snel met LZV’s onderweg. Martijn: “Aanvankelijk konden we bij de meeste klanten niet terecht met 25,25 meter lengte, maar toen klanten begrepen dat we daarmee 40% meer konden vervoeren, kwamen de oplossingen al snel. Daarmee is zo’n LZV niet alleen efficiënter, maar vooral ook duurzamer en dat is voor ons belangrijk. Zo rijden we al sinds 2021 met 75 Volvo LNG trekkers en stappen we nu over op elektrische trucks. De eerste vier rijden al een tijdje en er zijn vorig jaar nog 14 Volvo FH Aero electric trucks besteld. Daarvan zijn de eerste 6 inmiddels uitgeleverd dus er rijden er nu tien stuks elektrisch. Eind 2025 zal de teller op 18 elektrische Volvo’s staan. Sinds de komst van de LNG trucks zijn er dan ook geen diesels meer afgeleverd. Wij zetten deze duurzame trucks ook internationaal in, en zelfs als LZV.”


OVERSTAP GAAT NIET VANZELF
De overstap naar elektrische trucks ging niet vanzelf. “Het is een weg met de nodige hobbels, maar de lessen zijn waardevol. En natuurlijk kunnen wij dit niet alleen, daarvoor hebben we een intensieve samenwerking met verschillende partijen. Natuurlijk met Volvo Trucks, maar ook met de netbeheerder, de overheid en met de bank, want je praat over enorme investeringen. Elektrisch rijden is een kwestie van goed puzzelen, rekenen, plannen en overleggen. Wij rijden ook internationaal met de trucks, bijvoorbeeld naar Berlijn maar dan moet je wel onderweg weten waar je kunt bijladen. Verder is het een kwestie van goed letten op subsidies, want zonder gaat het helaas niet.”


PIONIEREN
Martijn: “Het is nog steeds pionieren met de elektrische trucks. Zaken als waar kun je laden en wat de temperatuur doet met de actieradius zijn dingen die je gaandeweg moet ondervinden. Bovendien willen we ook gewoon geld verdienen en dat betekent dus heel veel rekenen. Met een elektrische truck ben je er niet, er moet ook stroom in en dat kost ook geld. Onze warehouses liggen vol met zonnepanelen waarmee we zelf kunnen laden maar dat is niet voldoende.”
Martijn ziet het allemaal als een prachtige uitdaging, op weg naar een duurzamere toekomst. “Onze klanten profiteren uiteindelijk ook van de lagere CO2 footprint van hun logistiek doordat wij daar in investeren. Zoals gezegd kan dat alleen door intensief samen te werken met allerlei partijen maar wij doen op deze manier erg waardevolle ervaring op waarmee we klaar zijn voor de toekomst, als we de laatste diesel trucks uitzwaaien. Hoe lang dat nog duurt weet niemand, maar door nu al in te stappen hebben we daarin straks een enorme voorsprong.” Die voorsprong blijkt uit het feit dat CSE dit jaar nog de 18e elektrische truck in gebruik neemt. Daarmee bestaat de vloot straks al voor 20% uit elektrische trucks.
MEER ACTIERADIUS? GRAAG!
De actieradius van de elektrische Volvo trucks ligt volgens Martijn tegen de 300 kilometer. “Meer zou mooi zijn, en wij kijken dan ook uit naar de nieuwe generatie elektrische trucks van Volvo. Die zouden ongeveer het dubbele aantal kilometers halen op één oplaadbeurt en dat scheelt natuurlijk stukken!” De vloot van CSE bestaat uit volume combinaties en de trekkers zijn van het Low Deck type. Dat geldt ook voor de elektrische trucks, hoewel Volvo die eigenlijk niet levert. Door lagere banden te monteren, de schotel compact op te bouwen en de luchtvering bij te regelen blijkt het echter prima mogelijk om een FH electric in te zetten met Mega trailers.


Iep van der Meer