BIGTRUCK ROADTEST
EEN ECHTE SCANIA, MAAR DAN ELEKTRISCH
De elektrificatie zet door en inmiddels hebben alle truckmerken een alternatief voor diesel en LNG. Tot nu toe was er eigenlijk maar één merk die volop kon leveren maar ook op dat gebied wordt het aanbod steeds groter. Na de elektrische eActros 600 pakte ook Scania de uitdaging om elektrisch onze testroute af te leggen, en wel met een Scania 45R. Van buiten en in het interieur een echte Scania, maar dan volledig elektrisch.
Voor wat betreft het uiterlijk zie je maar amper dat dit een elektrische Scania is. Afgezien van de type aanduiding en de wel heel klein uitgevallen lettertjes ‘electric’ in de grille ziet het er uit als iedere andere Scania. Wel is er een mooie LED strip aangebracht over de volle breedte in de zonneklep, waardoor je vooral in het donker het verschil goed ziet. Ook het interieur is ongewijzigd. Dit exemplaar heeft zelfs nog het ‘oude’ dashboard met ronde klokken, maar als je er nu eentje bestelt dan krijg je het moderne, digitale ‘Smart Dash’. De aanduiding voor het regenereren en stroomverbruik is bij deze Scania dus gewoon met een naald op een analoge klok. Verder geeft de truck aan hoeveel stroom er nog aanwezig is in de accu’s en hoeveel kilometer je daar nog meer uit de voeten kunt. Voor de rest is alles zoals je dat gewend bent bij Scania. Regenereren doe je met de handel waar normaal de motorrem mee bediend wordt. De bediening van de cruise control en de downhill cruise zijn allemaal gelijk, dus op het stuur.



VERGELIJKEN
Aangezien het de tweede, volledig elektrische truck is die voldoende actieradius in huis heeft voor onze testroute is het logisch dat we hem vergelijken met de eActros 600. Beide zijn elektrische varianten van een model wat je ook als diesel kunt kopen en beide hebben een actieradius die het mogelijk maakt om onze testrit uit te voeren, in tegenstelling tot de meeste elektrische trucks die rondrijden in ons land.
De Scania heeft vier accupakketten van in totaal 624 kWh. Dit is meer dan de eActros 600, die 621 kWh heeft. Toch heeft de Scania minder bereik. Scania maakt gebruik van NMC accu’s van Northvolt en dat staat voor Nikkel Mangaan Cobalt, wat eigenlijk een Lithium Ion accu is. De Mercedes-Benz heeft modernere LFP-accu’s, wat staat voor Lithium Ferro Fosfaat waardoor netto 600 kWh bruikbaar is. Bij de Scania is dat slechts 520 kWh, met een SoC-window (State of Charge) van 83%. Dat SoC wil zeggen hoeveel stroom het systeem toelaat in de accu’s. Als dat hoger is, dan verkort dat de levensduur van de accu's, maar hoeveel er wordt toegestaan hangt ook af van de soort accu. Daar heeft de eActros dan een voordeel door de toegepaste LFP accu’s. Dat is niet direct goed of slecht, maar gewoon een ander type accu. Daarbij heeft de Scania een elektromotor die via een cardanas een conventionele achteras aandrijft, waar de Mercedes een e-As heeft met een geïntegreerde motor met versnellingsbak. Beide hebben zo hun voordelen. Overigens is de Scania versnellingsbak afkomstig uit de hybride voertuigen van dat merk. Voor de toekomst heeft Scania al een nieuwe versnellingsbak en elektromotoren aangekondigd, waardoor er meer ruimte komt voor extra accu’s. Daarmee krijgt hij in de toekomst dus meer bereik, maar wordt hij mogelijk ook zwaarder en dat laatste is wel een puntje. De Scania, met zijn wielbasis van maar liefst 415 cm weegt maar liefst 11.050 kilo, 250 kilo minder dan de eActros 600.



ACTIERADIUS
Scania geeft een lager bereik af dan Mercedes. Het Zweedse truckmerk communiceert officieel een heel bescheiden 350 kilometer maar dat is dan wel onder alle omstandigheden gegarandeerd. Dus ook met volle belading en bij lage temperaturen.
Dat betekent dat het werkelijke bereik altijd hoger ligt, zeg rond de 400 kilometer. Daarmee moet onze testroute volgens Scania dan ook geen probleem zijn, zelfs met de sterke stijgingen in de Ardennen meegerekend.
SOEPELE AANDRIJFLIJN
De eerste, koude kilometers voelt het allemaal wat onwennig aan, maar dat maakt al snel plaats voor een enorm soepel gevoel van de aandrijflijn. Het valt op hoe ontzettend stil de Scania is, ook van buiten. Hij maakt weinig geluid, terwijl hij tot 30 km/u een waarschuwingsgeluid moet maken. Dit is erg zacht gezoem, maar de elektrische geluiden van de aandrijving komen hier bovenuit. Wij kunnen ons voorstellen dat andere weggebruikers dit niet horen. Het is dan ook opletten als er mensen om de auto heen lopen, want die horen je echt niet aankomen. Op de aslast indicator op het dashboard zien we dat de BIGtruck Pacton oplegger zorgt voor een asdruk van 12,1 ton op de trekas. Dat is 400 kilo minder dan bij de eActros. Merkwaardig, want dat kan niet komen door de e-As van de Actros. Die is namelijk niet afgeveerd, en weegt dus niet mee.
IETS HOGER VERBRUIK
Tijdens het rijden valt vooral het soepele schakelen op. Eigenlijk zie je alleen de wijzer op het dashboard een sprongetje maken, maar je voelt eigenlijk niks. Ook in de Ardennen, vlak na Luik, gaat het erg soepel. De eActros zakte daar even helemaal terug naar de tweede versnelling met een snelheid van 30 km per uur, om daarna sterk te versnellen. De Scania komt niet onder de 56 km en trekt volle bak door, alles en iedereen inhalend. Qua schakelgedrag heeft Scania het echt goed voor elkaar en ook het stijgvermogen is indrukwekkend. Op de vlakke weg lijkt het alsof het vermogen wat geknepen is bij het wegrijden om banden en stroom te sparen maar in de stijgingen werkt het echt heel goed. Onze snelheid bij de test is 83 km per uur, iets sneller dan onze collega’s die op de streep 80 km/u rijden. Dat is merkbaar door een iets hoger verbruik, maar dat cijfer is wel heel realistisch.



AAN DE LAADPAAL
Uiteindelijk halen we keurig de Baraque de Fraiture met 36% in de accu’s. Al regenererend in de afdalingen wordt dat percentage weer wat naar boven bijgesteld en we halen Asten met 6% stroom over in de accu’s. In de praktijk wil je dat niet, want daarmee wordt het wel erg kritisch allemaal. Geen chauffeur zal met een diesel op de laatste 50 liter rekenen tenslotte, maar we hebben het gehaald. Bij het laden haalden we 351 kWh per uur en dat is echt goed. Theoretisch is de accu dan 624 / 351 is in minder dan 2 uur vol (dat is niet echt vanwege de laadcurve, de laatste 20% gaat veel langzamer). Maar de Scania haalt dit dus wel bij de juiste laadpaal. Volvo komt bijvoorbeeld niet verder dan theoretisch 250 kWh en de DAF XB Electric komt niet verder dan 150 kWh. Bij de Scania is theoretisch 375 kWh het maximum (de laadpaal was 400 kW).






Iep van der Meer / Maarten van der Westen