BIGTRUCK TRANSPORTNIEUWS
VRACHTWAGENHEFFING: EXTREME KOSTENSTIJGING
Medio 2026 moet de zogenaamde ‘vrachtwagenheffing’ in Nederland van start gaan voor voertuigen boven de 3,5 ton. Dat is een nieuw systeem voor het betalen van tol dat in de plaats van het Eurovignet komt. Daarbij lopen de kosten behoorlijk op voor de huidige dieseltrucks, tot zo’n 17 cent per kilometer. Dat is dus 17.000 euro voor wie 100.000 kilometer per jaar rijdt in Nederland. Dat is nogal een verhoging, want het Eurovignet kost nu slechts zo’n 1.400 euro per jaar.
Het Eurovignet werd ingesteld in 1998 en was geldig voor Nederland, Denemarken, Zweden, België en Luxemburg. België en Duitsland stapten een paar jaar geleden al over op een elektronische manier van tolheffing, maar ook Denemarken is inmiddels uit de club van het Eurovignet. Ook Zweden stapt nu uit, waarna het Eurovignet alleen nog maar voor Nederland en Luxemburg geldt. Tot halverwege 2026, want dan stapt ook Nederland over op een digitale tolheffing, de zogenaamde vrachtwagenheffing.
De voorbereidingen zijn in Nederland al gestart. Zo kreeg het bedrijf Vitronic een contract voor het leveren en monteren van apparatuur langs de wegen, waarmee de OBU’s in de trucks worden uitgelezen. Je hoeft geen nieuw kastje achter je ruit te plakken, want de techniek is gelijk aan die in België en Duitsland, waardoor één kastje volstaat. Het verschuldigde bedrag wordt dan automatisch afgeboekt van de rekening die gekoppeld is aan het kastje in jouw truck.

Op deze wegen gaat de vrachtwagenheffing van start



KNOPPEN OM AAN TE DRAAIEN
De invoering van de vrachtwagenheffing is eigenlijk niks meer dan dat het de overheid knoppen geeft om aan te draaien. Door vervuilende trucks meer te laten betalen wordt het immers vanzelf interessanter om schonere trucks aan te schaffen. Daarbij komt dat de dieselaccijns ook zo’n knop is. Het zal ons niet verbazen dat diesel langzaam duurder wordt, waardoor de gewenste verduurzaming vanzelf op gang komt. De vrachtwagenheffing gaat gelden op alle autosnelwegen en een aantal N- wegen in Nederland, zie het kaartje. Het is natuurlijk wel zo dat buitenlandse vrachtwagens nu meer gaan meebetalen aan het gebruik van de Nederlandse wegen.
WAT KOST DAT ALLEMAAL?
Voor wat betreft de kosten van de vrachtwagenheffing zijn er nog geen definitieve tarieven vastgesteld, maar voorlopig wordt uitgegaan van 17,5 cent per kilometer voor een Klasse 1 truck. Daar wordt echter nog wel een inflatiecorrectie op toegepast. Dat betekent bij 100.000 km per jaar op de snelweg dus 17.500 euro! Dat is ten opzichte van het huidige tarief voor het Eurovignet een verhoging van meer dan 700%! Overigens is dat nog steeds wel veel goedkoper dan het Duitse Maut tarief want daar betaal je vanaf juli maar liefst 34,8 cent per kilometer voor een Euro 6 combinatie op vijf of meer assen. Dat is per 100.000 km dus maar liefst 34.800 euro per jaar!
HOE HOU JE SCHADE BEPERKT?
Hoe je het ook wendt of keert, de vrachtwagenheffing zal een forse impact hebben op de kilometerkostprijs vanaf medio 2026. De uitvoering en Vecto-klasse van een vrachtwagen heeft daar forse invloed op. Door een Vecto-geoptimaliseerde truck te kopen kun je in een goedkopere klasse terechtkomen. Dat betekent dus volledig in de spoilers, wieldoppen, banden met een lage rolweerstand, camera’s in plaats van spiegels en geen zonneklep of retarder. De Vecto-waarde wordt in een rekenmodel vastgesteld en wordt afgegeven zodra de truck de fabriek verlaat. Alles wat je er daarna aan doet telt dus niet mee, dus monteer dan die zonneklep achteraf! Om die reden is het kiezen voor bijvoorbeeld de Actros L met de nieuwe ProCab cabine of de Volvo Aero dus aan te raden, want de stroomlijn van die trucks geeft extra punten. Bij DAF heb je die stroomlijn punten trouwens gratis, want die cabines voldoen standaard al aan de strengste eisen.



3.100 EURO KORTING DOOR GEOPTIMALISEERDE TRUCK
Overigens is het kopen van een Vecto-geoptimaliseerde truck ook in het belang van de truckindustrie, want de merken moeten ook de CO2 reductie aantoonbaar verlagen van hun producten. Bij DAF bijvoorbeeld wordt de kreet ‘Efficiency Champion’ gegeven aan de geoptimaliseerde trucks. Die vallen in de meeste gevallen in klasse 3, wat per kilometer een korting van 3,1 cent oplevert in Nederland. Dat lijkt niks maar bij een ton per jaar is dat toch 3.100 euro wat je in je zak houdt. In Duitsland is dat voordeel overigens hoger. Ook de aandrijflijn is meegenomen in de Vecto-score en ga ervan uit dat de zuinigste truck ook de laagste Vecto-waarde heeft. Verder krijgen trucks op LNG een voordeel in de vorm van klasse 3, waardoor die ook minder betalen.
ELEKTRISCH STIMULEREN
Het mag duidelijk zijn, Europa wil dat we verduurzamen en daar is de vrachtwagenheffing een onderdeel van. Het systeem van beprijzing volgens verschillende emissie categorieën is in alle landen gelijk en moet zorgen voor een duurzamer transportsysteem. Om die reden worden elektrische trucks dan ook forse kortingen in het vooruitzicht gesteld. Voor Nederland betekent dit dat je voor een elektrische truck in klasse 5 slechts 3,4 cent per kilometer afdraagt aan de staatskas. Ten opzichte van een Categorie 1 dieseltruck heb je daarmee een korting van 14.000 euro per jaar, wat over de levensduur van een truck van zes jaar maar liefst 84.000 euro betekent. Overigens is dat nog niet hard te maken, want naar verwachting zal de prijs voor elektrische trucks toenemen als daar meer van op de weg komen. Voorlopig is het dus een kwestie van heel goed rekenen of je een geoptimaliseerde diesel, een LNG- of elektrische truck aanschaft.
Iep van der Meer