BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
ELEKTRISCHE 10x2 KIPPER VAN VT
Wat je op deze pagina’s ziet is de elektrische 10x2 kipper van Veldhuizen Trucks. Op de cabine is geen ster te bekennen, want deze door Veldhuizen omgebouwde 10x2 gaat door het leven onder eigen merk, met het VT logo in de grille. De truck werd vorig jaar geïntroduceerd tijdens de TKD en na uitvoerige testsessies mochten wij er een dag mee spelen. Best bijzonder, want van dit model is er maar één!
Tot voor kort was de naam van het bedrijf Veldhuizen Wagenbouw, maar inmiddels gaat het bedrijf alweer enige tijd door het leven als Veldhuizen Trucks. Die naam dekt de lading beter, want naast aanhangwagens, opleggers en heel veel voertuigen op BE-kenteken past Veldhuizen heel veel trucks aan. Vaak gaat het daarbij om het verplaatsen van assen, het toevoegen van assen en andere chassis-aanpassingen. Nederland heeft nou eenmaal een wat afwijkende wetgeving die vraagt om specialisten als Veldhuizen. In de zware bedrijfswagens is het bedrijf uit Groenekan een grote speler, met name op het gebied van oprijwagens en bouwvoertuigen. Daarbij wordt aan alle merken gewerkt, van Mercedes-Benz tot Iveco, Renault, Volvo en DAF. Veldhuizen Trucks groeide uit tot de grootste aanpasser en leverancier van trucks in genoemde segmenten, en kijkt dan ook met belangstelling naar de elektrificering van het wagenpark.
Mooi laag opgebouwd zorgt voor een strak uiterlijk
De grootste vraag naar zware, elektrische trucks komt vanuit de bouw- en wegenbouwsector. Steeds vaker worden zij geconfronteerd met aanbestedingen waarin zero-emissievoertuigen verplicht zijn. De grote merken leveren vooral elektrische trekkers en bakwagens met relatief lage laadvermogens, en daar zag Veldhuizen Trucks mogelijkheden. Bovendien zijn trekkers met een kipper oplegger niet handig in het asfalttransport, aangezien daar vaak langdurig achteruit gereden moet worden. Kortom, Veldhuizen Trucks zag een gat in de markt voor een elektrische 10x2 kipper met een hoog laadvermogen.
FLINKE VERBOUWING
Als basis voor de VT 10x2 - zoals we hem maar noemen - werd een eActros 300 besteld. Vervolgens werd die truck nogal drastisch omgebouwd. De truck kwam als 6x2 uit de fabriek met een 400 kW elektromotor. Dat is omgerekend 544 pk aan piekvermogen. Dat zou voldoende moeten zijn voor een 49 tons kipper onder Nederlandse omstandigheden. De actieradius is theoretisch 280 kilometer op de snelweg, maar binnendoor zou dat in de praktijk meer moeten zijn door regeneratie van remenergie. De ombouw van drie- naar vijf-asser had heel wat voeten in de aarde.
Allereerst werden er drie van de vier accupakketten verwijderd om ruimte te maken voor de tweede en derde as. Beide luchtgeveerde assen zijn liftbaar uitgevoerd waardoor bij leeg rijden de rolweerstand verminderd wordt. Ook de vijfde as is liftbaar, waardoor er leeg maar twee assen op straat staan. De toegevoegde tweede as is tevens sturend uitgevoerd, net als de originele naloopas. As twee staat op 2135 mm van de vooras, terwijl as drie op 3950 van diezelfde vooras af staat. De aangedreven e-As werd 865 mm naar achteren verplaatst, de naloopas ging 820 mm naar achteren. De aslasten zijn goed voor drie keer tien voor de voorste drie assen en negentien voor het tandemstel. Dat betekent 49 ton, ideaal dus voor de Nederlandse omstandigheden voor bouwvoertuigen.
De accu’s staan in een rek achter de cabine
ACCU'S VERPLAATST
Het chassis van de truck werd versterkt met een innen-liner ter hoogte van de aangedreven as en een extra dwarsbalk tussen as twee en drie voor de inzet als 49 tonner. Verder werd er een vangmuil gemonteerd waarmee het terreingewicht verhoogd werd naar 50 ton als combinatie. De drie gedemonteerde accu’s kregen een nieuwe plek op een rek achter de cabine, dus tussen de cabine en de kipperopbouw. Veldhuizen benadrukt dat daarbij uitsluitend originele leidingen en koelwaterslangen gemonteerd zijn. Het rek met de accu’s gaat schuil onder een fraai vormgegeven afdekking die zodanig is ontworpen dat de lijnen van de cabine doorlopen.
TYPISCHE 10x2 INZET
Als opbouw werd er een 21 kuub grote Hyva asfaltkipper met aluminium milieukleppen gemonteerd, compleet met asfaltsnip. De kipper is voorzien van twee hefcilinders die halverwege de laadbak aan weerszijden in het chassis gemonteerd zijn. Een frontcilinder was niet mogelijk door de plaatsing van de accu’s. Door de plaatsing van die accu’s en de uitgekiende asopstelling ontstond een uitgebalanceerde aslastverdeling. Maar tot zover de technische theorie, want hoe rijdt die 49 tons elektrische VT? Daarvoor rijden we met Jordie Veldhuizen (geen familie van) van J. Veldhuizen BV uit Westbroek. Zijn onderneming is volop bezig met duurzaamheid en hij onderzoekt de mogelijkheden voor de inzet van de VT elektrische vijf-asser. Samen met hem doen we een aantal ritten in Noord-Holland waar grond vervoerd wordt naar een locatie op 50 kilometer afstand. Het laden vindt plaats op asfalt, het lossen op een platenbaan. Typisch een inzet waar een 10x2 prima uit de voeten kan dus.
Dubbele kiepcilinders onder de Hyva kipper
VERTROUWD GEVOEL
De cabine van de VT verraadt voor zover dat nog niet duidelijk was de afkomst van de truck. Alleen al het logo op het stuurwiel laat daar geen misverstand over bestaan, maar ook de digitale schermpjes tonen de merknaam. De bediening is dan ook volledig vertrouwd en nadat de startknop is ingeduwd komen de systemen tot leven. Vervolgens is het een kwestie van de ‘D’ inschakelen, de handrem lost automatisch, en gas- of stroom geven of hoe dat maar genoemd wordt in een elektrisch voertuig. De maximaal beladen VT zet zich rustig in beweging en als we goed opletten horen we de versnellingsbak twee keer opschakelen. Hoewel we in de ‘Eco’ stand rijden komt de 49 tons kipper vlot op gang. Alleen op een kleine helling hebben we even de neiging om terug te schakelen of de ‘Power’ stand inschakelen, maar de truck komt prima boven.
RUST
Op snelheid overheerst de grote rust in de cabine. De volledig luchtgeveerde vijf-asser gedraagt zich voorbeeldig, stuurt strak en is vooral heel erg stil. Hier wen je als chauffeur heel snel aan, dat is duidelijk. In snelle bochten is er even het gevoel van overhellen, maar dat is inherent aan de luchtvering op alle assen. De VT voelt goed en vertrouwd aan, en dankzij de drie stuurassen gaat ook het manoeuvreren probleemloos. De truck is uitgerust met conventionele buitenspiegels, maar een camera systeem behoort ook tot de mogelijkheden. Verder valt naast de rust in de cabine de ruimte op. De truck is voorzien van een halflange cabine, met een neerklapbaar bed tegen de achterwand. Ideaal voor asfaltrijders die nog wel eens in de wacht staan dus.
VERBRUIK EN OPLADEN
Tijdens de inzet op het rondje Noord-Holland met afwisselend snelweg- en binnendoorwegen blijkt de VT zo’n 250 kilometer effectief af te kunnen leggen op één oplaadbeurt. Dat opladen gebeurt op de bouw, waar de truck ’s nachts aan de stroom staat. Als dat nodig is kan echter halverwege de dag worden bijgeladen aan de snellader, waarbij de 420 kWh accu’s met 160 kW kunnen worden opgeladen. Van 20% naar 80% accu capaciteit kan dan in ruim een uur worden bijgeladen, bijvoorbeeld tijdens de pauze van de chauffeur. Het gemiddelde verbruik tijdens onze ritten bedroeg 290 kWh op 195 kilometer. Dat is gemiddeld 1,48 kWh per kilometer.
Iep van der Meer