BIGTRUCK INFORMEERT
HEB JIJ AL EEN SLIMME TACHOGRAAF?
Er is van alles aan de hand met de invoering van de nieuwe, slimme tachograaf. De zogenaamde G2V2, ook wel Smart Tacho 2 genoemd, wordt verplicht, ook als je internationaal op een truck rijdt met een ouder type tachograaf. Hoe dat precies zit leggen we je uit in dit verhaal.
WAT DOEN ZO'N SMART TACHO 2 PRECIES?
Deze nieuwe versie van de digitale tachograaf registreert meer informatie dan de voorgaande modellen. Deze tachograaf staat in verbinding met een wereldwijd satelliet navigatiesysteem, genaamd GNSS (GNSS staat voor Global Navigation Satellite System en dat is een verzamelnaam voor alle GNSS systemen GPS / Galileo / Glonass / BeiDou).
Verder is er een communicatiesysteem ingebouwd waarmee op afstand data kan worden uitgelezen door controlerende instanties. Dat klinkt een beetje ‘Big Brother’, maar het zorgt ervoor dat je niet aan de kant wordt gezet als alles in orde is. Bekeuren op basis van de op afstand uitgelezen data mag niet, daarvoor moet je echt staande gehouden worden. Verder moet de nieuwe tachograaf zorgen voor eenvoudiger handhaving. Die zou voortaan in alle Europese landen gelijk moeten zijn, wat leidt tot eerlijker concurrentie en een grotere verkeersveiligheid.
NIEUWE FUNCTIES
Verder heeft de Smart Tacho 2 nieuwe functies, die niet alleen voor de rij- en rusttijden dienen maar ook voor de controle op cabotage en detachering. Verder worden grenspassages automatisch geregistreerd en is er extra beveiliging ingebouwd tegen fraude, door middel van een bewegingssensor. Ook wordt de locatie van de truck bij ieder begin en einde van de werkdag automatisch opgeslagen. Dat, samen met die bewegingsmelder, maakt het van belang dat je de instelling ‘veerboot’ of ‘trein’ gebruikt, want anders klopt het niet meer. Daarnaast wordt de locatie iedere drie uur vastgelegd. Ook is er een nieuwe ‘laden en lossen’ knop, die tevens de locatie vastlegt.
GEBRUIKSGEMAK
Naast de genoemde functies is er ook geprobeerd om het gebruiksgemak te verbeteren. Zo kan de Smart Tacho 2 gekoppeld worden aan je telefoon en het dashboard, waardoor er minder kans is op bedieningsfouten. Verder kun je met ‘Remote tacho download’ alle data automatisch en op afstand uitlezen, downloaden en archiveren. Alle data wordt versleuteld, dus veilig verzonden. Hiermee heb je altijd zicht op je tachograafdata en dat verschaft inzicht waarmee je boetes kunt voorkomen.
NIEUWE BESTUURDERSKAART
Je huidige bestuurderskaart past gewoon in de nieuwe Smart Tacho 2, alleen heb je dan niet alle functies tot je beschikking. Denk daarbij aan het vastleggen van de locaties. Als je nu een nieuwe bestuurderskaart aanvraagt dan krijg je automatisch het nieuwe type, waarmee dat wel het geval is. Slimme tachografen kunnen alleen gekalibreerd en geijkt worden met een werkplaatskaart van de tweede generatie.
WANNEER EEN NIEUWE TACHOGRAAF?
De Smart Tacho 2 is verplicht voor nieuwe voertuigen die vanaf 21 augustus 2023 op kenteken zijn gezet. Voor voertuigen die internationaal worden ingezet en een ouder model tachograaf hebben wordt de nieuwe Smart Tacho 2 straks ook verplicht. Dat betekent dus dat je tachograaf moet worden vervangen door een nieuwe. Voor trucks die de vorige generatie aan boord hebben, de Smart Tacho 1, en die internationaal worden ingezet, geldt dat ze voor 19 augustus 2025 omgebouwd moeten zijn. Zo’n Smart Tacho 1 zit in trucks die na 15 juni 2019, maar voor 21 augustus 2023 op kenteken zijn gezet.
EINDE VAN DE PAPIEREN TACHOGRAAF
Voor trucks met een analoge of digitale tachograaf die internationaal worden gebruikt moet de nieuwe tachograaf voor 1 januari 2025 ingebouwd zijn. Voor oudere trucks die nog met een papieren schijf werken zal dat vaak niet mogelijk zijn, aangezien de Smart Tacho 2 data nodig heeft die bij die trucks niet aanwezig zijn. Internationaal rijden met zo’n truck kan dan ook niet meer na 1 januari 2025. Of er een regeling komt voor oldtimers is niet bekend, maar dat ligt wel voor de hand. Voor nationale inzet blijft het overigens wel mogelijk om gewoon transport te doen met zo’n papieren schijf in je klok.
ONDERNEEM ACTIE
Alles bij elkaar komt er heel wat werk af op de werkplaatsen met de ombouw naar de Smart Tacho 2. Bas Bakker van Tachograph Telematic Solutions rekent ons voor dat het om enorme aantallen gaat.
Alleen al van de oudere trucks (op kenteken voor 15 juni 2019) moeten er naar schatting ruim 64.000 omgebouwd worden vóór 1 januari 2025.
Nieuwere trucks (op kenteken vanaf 15 juni 2019 maar voor 21 augustus 2023) die voorzien zijn van de Smart Tacho 1 (G2V1) moeten voor 1 augustus 2025 zijn omgebouwd. Daarbij gaat het naar schatting om zo’n 40.000 voertuigen!
Volgens Bakker lijkt het alsof de sector de noodzaak niet inziet van deze retrofitverplichting, want met die aantallen wordt er een enorm probleem gecreëerd. Hij vindt het vreemd dat in het 2e halfjaar van 2023 nog veel voertuigen zijn geijkt met een oude tachograaf terwijl deze dus binnen het jaar vervangen moet worden. Hij adviseert dan ook om bij de verplichte tachograafijking meteen zo’n nieuw apparaat in te laten bouwen voor trucks die internationaal rijden. Daarvoor zijn er inmiddels voldoende Smart Tacho 2 apparaten op de markt. Bas Bakker: “Wellicht hopen vervoerders op uitstel van de retrofitverplichting of op een collectieve clementie van de invoeringsdata, maar daar zou ik niet op rekenen. Door een passieve, afwachtende houding aan te nemen zoals we dat nu zien verwacht ik dat we straks enorme capaciteitsproblemen krijgen bij de werkplaatsen.”
Iep van der Meer