BIGTRUCK REPORTAGE
NAAR DE CANADESE DROOM EN TERUG
Met een grote Kenworth dwars door Canada en Amerika rijden: dat is de droom van menig chauffeur. In 2018 werd deze droom werkelijkheid voor Jurriaan van Hinte (35). Toch keerde hij na een tijdje weer terug naar Nederland.
Jurriaan wilde eens wat anders. Jarenlang had hij heel Europa doorkruist voor Boon Transport, maar dit bedrijf was failliet gegaan. Jurriaan kwam bij Buko terecht, maar al snel begon dit bedrijf internationale ritten af te stoten. Via tijdschriften en YouTube komt Jurriaan verhalen tegen over chauffeurs die naar Canada zijn vertrokken. Het is begin 2018 en Jurriaan besluit: “Ik ga het gewoon doen.”
NIET EENVOUDIG
Omdat je alleen een visum krijgt als je een baan hebt, vult Jurriaan een online formulier in van het Canadese Agri-Fresh. Dit transportbedrijf uit Lockport, Manitoba, werft veel chauffeurs in Europa. Al snel wordt Jurriaan uitgenodigd voor een sollicitatie in Londen. Hij wordt aangenomen. Dan begint het werk eigenlijk pas, want het blijkt niet eenvoudig om de stap naar Canada te zetten. Goedkoop is het ook niet. Zo moet elk document, van cv tot diploma, door een officieel vertaalbureau vertaald worden.
Aan het eind van de zomer komt Jurriaan dan uiteindelijk aan in Lockport. Na zijn aankomst moet hij direct van alles regelen, van het inschrijven bij de gemeente tot het aanvragen van de verplichte zorgpas. Jurriaan verblijft de eerste week in een smerig kamertje boven een stripclub. Gelukkig verhuist hij al snel naar een leuke B&B met een aardige eigenaresse, waar hij zijn hele tijd in Canada verblijft.
RIJLESSEN
De eerste weken leert Jurriaan alles over het rijden bij Agri-Fresh, over de lading en over douaneformaliteiten. Ook doet hij vaardigheden op als het omleggen van sneeuwkettingen en het schuiven van de trailerassen. Bij het dokken moeten deze assen namelijk helemaal achteraan, maar in sommige Amerikaanse staten mag je juist alleen rijden als je assen helemaal naar voren zijn geschoven.
Omdat Nederlandse rijbewijzen niet geldig zijn in Canada, moet Jurriaan terug naar de rijschool. Eerst voor het autorijbewijs, daarna voor het groot rijbewijs. “Dat is echt of je terug in de tijd gaat”, vertelt Jurriaan. “In de lesauto zat een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Het dashboard zit vol met oude klokjes en de trailer hangt met popnagels aan elkaar.” Bij zijn tweede poging slaagt hij. In zijn vrije tijd huurt Jurriaan een auto en gaat hij er op uit. Als natuurliefhebber is hij onder de indruk van de woeste natuur van Canada.
In zijn vrije tijd gaat Jurriaan vaak de natuur in
Ochtendstond heeft goud in de mond in Great Falls, Montana
BEKEND GELUID
Dan mag Jurriaan eindelijk op pad: eerst samen met de Zweedse chauffeur Daniël en later alleen. Na twee maanden in Canada krijgt Jurriaan auto #173 toegewezen: een stoere Kenworth T660 met de grootste studio sleeper en een enorme bullbar. Hoe anders de Kenworth ook is van Europese vrachtwagens, één ding is voor Jurriaan direct vertrouwd. Onder de enorme motorkap ligt namelijk een vertrouwde MX-motor van DAF. “Dat geluid herkende ik uit duizenden”, lacht Jurriaan.
Het rijden met zo'n fraaie Kenworth is een bijzondere ervaring, vertelt Jurriaan. “Alles kraakt en alles doet.” Op de teller staat al zo'n 1,3 miljoen kilometer, dus nieuw is de Kenworth niet. “Agri-Fresh zorgt wel erg goed voor zijn materiaal”, zegt Jurriaan. “Als er iets kapot ging, werd het meteen vervangen. Daar deed niemand moeilijk over.” Opvallend is dat je als chauffeur in Amerika niet bevoegd bent om zelf aan je auto te sleutelen. Het gebeurde nogal eens dat er iets kapot ging, en Jurriaan moest dan dus altijd iemand inschakelen voor de reparatie.
4000 KILOMETER
Met zijn stoere Kenworth legt Jurriaan duizenden kilometers af in Canada en de Verenigde Staten. Hij laadt veelal kunstmest in Winnipeg of Regina, om vervolgens bij Sweetgrass de Amerikaanse grens over te steken. “De I-15 kon ik op een gegeven moment wel dromen”, vertelt Jurriaan. Deze rijdt hij geregeld helemaal af, langs Great Falls, Salt Lake City en Las Vegas. Zijn bestemmingen liggen in Californië en Arizona. Retourlading bestaat meestal uit groente en fruit voor de supermarktketen Loblaws. Ritten van 4000 kilometer, die 25 dagen duren, zijn geen uitzondering bij Agri-Fresh.
Op zijn ritten geniet Jurriaan van al het moois dat hij tegenkomt. “Het mooiste is het onderweg zijn. De natuur, de wegen, dat is echt super.” De uitgestrekte prairies van Montana zijn Jurriaans favoriet. “Het lijkt saai, maar de rotsen zijn daar zo mooi.” De route naar Californië gaat ook dwars door de Rocky Mountains. Ook daar geniet Jurriaan van de ruige natuur. “Alleen heuveltje af met 130 kilometer per uur in een Kenworth was soms wel spannend.”
HELEMAAL ALLEEN
Hoewel Jurriaan het rijden in Canada en de Verenigde Staten geweldig vindt, zijn er ook nadelen. “Je leeft echt in je slaapcabine. Soms zat ik weken achter elkaar in de vrachtwagen. Dat werd ik weleens beu.” Regelmatig gaat hij een stuk wandelen, maar in the middle of nowhere is dat soms lastig. “Het werk is niet heel stressvol maar het bedrijf verwacht wel wat van je”, legt Jurriaan uit. “Je bent eigenlijk constant aan het werk. Tegelijkertijd lees je op social media wat je vrienden uit Nederland allemaal doen. Dat mis je allemaal.”
“Je komt langs zoveel leuke plekken, maar je kunt er niet stoppen. Vaak ben je helemaal alleen en moet je er het beste van maken. Vriendschappen opbouwen is lastig als je altijd onderweg bent.” Het dieptepunt voor Jurriaan vormt de Kerstavond van 2018. “Daar stond ik met de vrachtwagen voor een gesloten hek in Regina, midden in een sneeuwstorm. Ik kon nergens heen, terwijl ik op mijn telefoon zag hoe mijn vrienden Kerstmis vierden. Dat was echt verschrikkelijk.”
EXTREME WEERSOMSTANDIGHEDEN
Onderweg maakt Jurriaan van alles mee. Zo staat hij met collega Daniël over in Barstow, Californië, waar zo'n 60 kilometer verderop de zwaarste aardbeving in 25 jaar plaatsvindt. De hele truck schudt heen en weer. “Later zaten we op een terras in Las Vegas, toen er een naschok kwam”, vertelt hij. Ook de extreme weersomstandigheden in Amerika maken indruk, met zware onweersbuien, bosbranden en enorme hagelstenen. In Saskatchewan ziet Jurriaan naast zich een tornado ontwikkelen. “Daar ben ik mooi niet voor gestopt”, lacht hij.
Als hij niet rijdt, gaat Jurriaan er zo veel mogelijk op uit. “Regelmatig was ik in Las Vegas of bezocht ik natuurparken. Ik ben ook in het automuseum van Jay Leno geweest. Toch miste ik de balans tussen werk en privé. Ik was te weinig onder de mensen.” Vanwege zijn visum kan Jurriaan niet van baan wisselen. “Ik zat vast aan het contract met Agri-Fresh. Alleen met een permanente verblijfsvergunning had ik bij een ander bedrijf kunnen beginnen.”
HUISJE-BOOMPJE-BEESTJE
Na iets meer dan een jaar neemt Jurriaan een besluit: hij keert weer terug naar Nederland. Spijt heeft hij niet. “Ik had het voor geen goud willen missen. Voor de beleving raad ik het iedereen aan, zeker als je van echt rijden houdt. Ik heb een schat aan ervaring mee teruggenomen uit Canada.” Terug in Nederland gaat Jurriaan al snel aan de slag bij BOTA Transport uit IJmuiden.
Sinds afgelopen zomer heeft Jurriaan zijn stuur ingeruild voor een computer: hij is nu planner. Kort nadat hij terugkomt uit Canada bloeit er iets op tussen hem en een vriendin die hij al 17 jaar kent. Tegenwoordig heeft Jurriaan twee zoons en een stiefzoon. Hij begint te lachen. “Wat kan een leven veranderen, hè? Van alleen in een truck in Canada naar huisje-boompje-beestje met drie kinderen in Nederland.”
Kenworth #173 was Jurriaans vaste vrachtwagen
Jurriaan nu bij BOTA
Maarten van der Westen