BIGTRUCK REPORTAGE

ELEKTRISCH RIJDEN: PETER WIL NIET MEER ANDERS

Chauffeur Peter van der Kooij rijdt voor Martens en Van Oord, kortweg MvO met een elektrische Volvo FH 6 x 2 trekker met een kipperoplegger. Dat doet hij al twee jaar en wat hem betreft hoeft hij nooit weer een diesel. Wij gingen een dagje met hem op pad.

Martens en Van Oord is actief in de grond, weg- en waterbouw met innovatieve, duurzame oplossingen. Eén van die duurzame oplossingen is de inzet van elektrisch aangedreven materieel, waaronder inmiddels drie Volvo electric trucks. Daarvoor heeft het bedrijf een eigen laadplein opgezet in Oosterhout (Brabant), dat ook voor derden is opengesteld. Verder werkt MvO met energie hubs op de werken. Dat zijn container units met daarin laadapparatuur, accu’s en waar mogelijk een aansluiting op 380 volt. Daardoor zijn de trucks op locatie niet afhankelijk van openbare laadpalen, want die zijn nog dun gezaaid voor trucks.

Chauffeur Peter van der Kooij rijdt sinds twee jaar met een Volvo FH electric 6x2 trekker met kipper oplegger. Peter: “Ik reed op een 10x8 dieselkipper toen ze met dit idee kwamen. Ik hou wel van een uitdaging, en ik heb daar geen spijt van. Op onze werken worden rijplaten gelegd waardoor een 10x8 steeds minder vaak nodig is. Ik kan met deze combinatie prima uit de voeten. Natuurlijk is het wel opletten met de range, maar inmiddels hebben we daar zoveel ervaring mee dat het probleemloos functioneert. Het verbruik varieert nogal, afhankelijk van het werk. Als we bijvoorbeeld schepen leegrijden, kan ik de hele dag vooruit met één acculading, maar op de langere afstanden is het soms even puzzelen. Doordat we op onze werken met die energie hubs werken gaat het echter prima. Vandaag rij ik bijvoorbeeld tussen Nieuwkoop en Hoofddorp, een rondje van zo’n anderhalf uur. Na twee ritten is het tijd voor een pauze, en dan gaat de Volvo aan de stekker. Op de Volvo Driver App kan ik precies zien hoever het laadproces is, wat er vaak op neerkomt dat ik na drie kwartier weer verder kan.”

OVER DE PLATENBAAN

Als we bij Peter instappen heeft hij net een rit gedaan, en wij gaan nu naar Hoofddorp om een nieuwe lading betongranulaat op te halen. We vertrekken vanuit de zompige polder bij Nieuwkoop, waar een heel natuurgebied ontstaat. MvO legt hier fiets- en wandelpaden aan, en het betongranulaat wordt gebruikt om de grond daaronder te verharden. Over een lange platenbaan rijden we naar de weg, waar Peter de Volvo richting Hoofddorp stuurt. In de Volvo FH Globetrotter cabine overheerst de rust; Peter zijn rijstijl draagt daar aan bij. “Zeg nou zelf, dit rijdt toch gewoon heel erg comfortabel? Geen geluiden en geen getril of gebrom. Het is net of je glijdt in plaats van rijdt. Toen ik overstapte van een diesel naar elektrisch viel me dat als eerste op; die rust. Aanvankelijk had ik geen hoge verwachtingen van een elektrische truck, maar ik was al snel om,” aldus Peter.

BOTSAUTOMUNTJE

Iedereen kent de grappen over elektrisch rijden, dat we dat op de kermis doen en zo. Ook in Peter zijn omgeving ging dat zo. Van een goede vriend kreeg hij zelfs een botsautomuntje, dat nog steeds aan zijn sleutelbos hangt. Peter: “Dat muntje was een geintje van een goede vriend, maar eerlijk? Ik denk dat iedereen die geintjes maakt over elektrische trucks er nog nooit mee gereden heeft. Echt, probeer het eens, dan ben ik benieuwd of je er nog steeds zo in staat. En natuurlijk is er ook werk waarbij het wat lastiger is om elektrisch te rijden, maar in dit werk gaat het uitstekend. Dat bewijs ik al drie jaar en inmiddels hebben we al drie elektrische Volvo trucks. Het kan gewoon, en steeds vaker wordt het ook verplicht in de aanbestedingen die wij doen. Dat betekent dat MvO daar een voorsprong in heeft.”

50 TON TOTAALGEWICHT

Intussen zijn we in Hoofddorp aangekomen waar een collega met een identieke Volvo Electric net geladen is. Peter rijdt de kippertrailer achteruit naar de shovel, die met vijf grote scheppen de trailer weer laadt. Nu moet de Volvo eraan trekken, want we zijn 50 ton. Peter: “Dat is de grap, want je merkt er maar weinig van als je geladen bent. Het blijft gewoon super soepel rijden en je merkt totaal niet dat de elektromotor zwaar aan het werk is.” We zoeven weer terug naar de A4, om vervolgens weer via Alphen aan den Rijn naar Nieuwkoop te rijden. Daar gaan we de platenbaan op die zover het oog reikt de polder in gaat. Peter rijdt ook hier erg rustig. “De platen zijn nu redelijk droog en schoon, maar als het nat is dan zijn die platen spekglad. Dat is dus opletten, en dan doe ik het maar liever rustig aan. Hier naast de platen komen wil je niet, want het is erg nat,” aldus Peter.

STEKKEREN

Nadat de kipper gelost is gaan we naar de laadhub op het werk, waar de Volvo aan de stekker gaat. Zelf gaan we de directiekeet in voor koffie. Tijdens de drie kwartier pauze laadt de Volvo op, en met zijn Driver App houdt Peter bij hoe ver de accu’s weer vol zijn. Na de pauze staat de truck weer op 70%. Peter: "Daarmee red ik het de rest van de dag, vanavond gaat hij weer aan de stroom waardoor ik morgen weer met 100% kan beginnen.”

MvO bewijst met de inzet van de elektrische Volvo trucks dat het gewoon kan, als je de infrastructuur goed geregeld hebt. Peter: “Op onze werken is dat uitstekend geregeld en ook aan de zaak werkt het prima. Dat laadplein in het Brabantse Oosterhout is overdag ook open voor andere vervoerders, en dat zien we ook elders in Nederland gebeuren. Zo laad ik soms ook onderweg op bij collega transportbedrijven. Daarmee ontstaat een netwerk waarmee wij prima uit de voeten kunnen.”

Iep van der Meer


Vorige pagina


Swijnenburg Transport

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Omrin Scania 40R Electric