BIGTRUCK REPORTAGE
ELEKTRISCH AMSTERDAM IN MET DE EACTROS 600
Swijnenburg Transport uit Werkendam zet dagelijks 40 combinaties en 10 bussen in voor transporten in de Benelux, en soms nog verder Europa in. Onlangs nam het bedrijf twee Mercedes-Benz eActros 600 trucks in gebruik. Wij reden een dag mee met chauffeur Bert van den Broek die zijn DAF CF voor deze gelegenheid afstond om kennis te maken met elektrisch transport.
De beide Mercedes-Benz eActros 600 trekkers zijn net afgeleverd en tegelijkertijd met het eigen laadplein in gebruik genomen. Directeur Henk Swijnenburg: “Wij maken deze stap naar elektrisch omdat we veel in de binnensteden (zero-emissie zones) komen. Speciaal hiervoor hebben wij ook onze site www.ElektrischThuisGeleverd.nl ingezet. Tot 2030 mogen we met onze diesels nog naar binnen, maar wij willen nu ervaring opdoen voor als het straks echt niet anders meer kan. Om die reden hebben we geïnvesteerd, niet alleen in de twee trucks maar ook in ons eigen laadplein. We hebben nu twee truckladers staan, zonnepanelen op het dak en een groot accupakket voor de opslag van zonne-energie. Verder hebben we een zware aansluiting hier op de zaak, maar we moeten wel op de juiste tijden laden. Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van stroom. Als de stroom schaars is geldt er een hogere prijs, en daar moeten we mee spelen. Door energie terug te leveren als de prijs hoog is en zelf de trucks te laden als het goedkoop is, kunnen we daar slim mee om gaan.”
In Gorinchem staat de geladen trailer klaar voor de volgende dag
ROOD- WIT- BLAUWE STER
De trucks zijn volledig in de Swijnenburg huisstijl uitgevoerd. De eigen kleurstellingen zijn met behulp van FilmPloeg design op de eActros 600 aangebracht en het resultaat mag er zijn. Swijnenburg trucks zien er altijd fraai en verzorgd uit, en dat geldt zeker ook voor het elektrische tweetal. Met extra verlichting, een diepere zonneklep met LED lampen met flitsers en een lichtbak zien de trucks er goed uit. Om het ‘groene’ karakter aan te geven hebben de elektrische trucks een groene streep op de bumper en op de zonneklep meegekregen. Verder zijn er logo’s aangebracht met een gestileerde stekker. Een opvallend detail is de Mercedes ster op het front, waarbij de vlakken in de kleuren van de Nederlandse vlag zijn uitgevoerd. Dat hebben alle Mercedes trucks bij Swijnenburg.

Bert heeft altijd een laddertje mee, handig!
ELEKTRISCHE UITDAGING
Swijnenburg is een echt familiebedrijf dat zich richt op transport en distributie naar bouwmarkten en particulieren, opslag en crossdocken. En vervoeren vooral buitenmaatse goederen voor verschillende opdrachtgevers. De trailers zijn voorzien van meeneemheftrucks waardoor de chauffeurs zelfstandig kunnen lossen onderweg. Eén van de grootste klanten van het bedrijf is Deli Home, groothandel en producent van houtproducten voor met name bouwmarkten. Chauffeur Bert van den Broek rijdt vast voor dit bedrijf en één van zijn wekelijkse routes brengt hem naar Amsterdam en omgeving. “Ik rij al een paar jaar op een DAF CF SpaceCab en daar ben ik dik tevreden mee. Op de één of andere manier heb ik wat met onze nationale merken. Ik begon ooit bij Huybregts Europa Transport op een FTF, maar eigenlijk ben ik best een DAF-man. Voor mij is het best een uitdaging om met deze elektrische Mercedes op pad te gaan.” Zijn nieuwsgierigheid wint het echter van zijn merkentrouw, en Bert nam de uitdaging dan ook meteen aan toen Swijnenburg voorstelde dat hij met de nieuwe eActros 600 op pad mocht. Bert: “Het uiterlijk is even wennen, maar zo in deze uitvoering is het best een stoer ding. Verder ben ik razend benieuwd hoe het rijdt en werkt met zo’n elektrische truck.”

Langs de Augurkenkoning in Amsterdam
VLOT, STIL EN SOEPEL
Als wij om zes uur op een mistige novemberochtend in Werkendam instappen, is het Bert zijn tweede dag met de Mercedes. “Gisteren was alles nieuw en onwennig, vooral aan die camera’s moet ik erg wennen. Voor wat betreft het rijden is het helemaal geweldig. Het is even zoeken naar de knopjes voor alle functies, maar dat heb je altijd met een nieuwe truck, zeker als je met een ander merk gaat rijden. Verder rijdt het echt super. Het is heerlijk stil aan boord en lekker vlot en soepel. Daar kan ik wel aan wennen!”
VASTE TREKKER EN TWEE VASTE TRAILERS!
Intussen zakken we de A27 af richting Amsterdam. De rust in de cabine is overweldigend en het verkeer zit een keer mee! Intussen vertelt Bert over zijn werk: “Wij rijden voornamelijk naar bouwmarkten en bouw- en groothandels met houtproducten. Timmerhout, deuren, latten, profielen, laminaatvloeren en noem maar op. Wij hebben bij Swijnenburg een vaste trekker en twee vaste trailers. Ik heb twee gestuurde Pacton tweeassers. Eén staat altijd bij Deli Home waar hij geladen wordt, zodat ik 's avonds om kan koppelen voor de volgende dag. Ik werk al een paar jaar met een elektrische meeneemheftruck, een Moffet. Dat was voor mij de eerste stap naar elektrisch en ik zou niet meer terug willen naar een diesel.” In de oplegger voor de rit van vandaag zijn bestellingen voor tien adressen geladen. Bert kent ze allemaal en heeft geen navigatie nodig. “Ik kom al jaren wekelijks bij deze klanten en dat maakt het werk ook leuk. Ik weet precies waar ze de spullen willen hebben en ik weet overal de koffie te vinden. Erg leuk werk zo, en als je zelf met een vrolijk gezicht binnenkomt dan is het eigenlijk overal supergezellig.”
EEN LACH EN EEN VRIENDELIJK WOORD
We beginnen met twee adressen in Amsterdam Zuid-Oost en hier blijkt meteen de band met de klant die Bert heeft opgebouwd. Hij zet de spullen netjes voor de deur met de Moffet, waarna hij koffie haalt voor ons, en voor de magazijnchef. Wat volgt is een gesprek op niveau zeg maar, doorspekt met de nodige humor. Vriendelijk lachend wordt de digitale vrachtbrief afgetekend op de telefoon, waarna we verder gaan. “Dat bedoel ik nou, met een lach en een vriendelijk woord bereik je heel veel, en dat houdt het werk leuk. Bovendien, als er een keer een probleem is met een levering dan wordt dat ook altijd vlot opgelost,” aldus Bert, die intussen de Moffet weer achter de trailer hangt.

Bert kan wel wennen aan de elektrische eActros 600
BAKFIETSMOEDERS
Het ritueel van vlot lossen, een geintje en weer door herhaalt zich bij klant nummer twee in Zuid-Oost, waarna we naar de Molukkenstraat rijden. Eigenlijk is de enorme eActros 600 een soort mismatch in de nauwe straten vol bakfiets moeders en vaders met een staartje in het haar, maar Bert manoeuvreert de combinatie er behendig doorheen. Bert: “Het is ontzettend opletten hier met die snelle elektrische fietsen. Ik mag maar dertig, maar die fietsers halen je links en rechts in, zonder op of om te kijken.” Hij heeft zijn zin nog niet afgemaakt of de Mercedes begint te piepen en te remmen. Het veiligheidssysteem aan boord heeft een fietser op ramkoers gedetecteerd en grijpt zelf in door te remmen. Bert schrikt er een beetje van, en eigenlijk viel het wel mee maar de techniek vond dat de fietser te dichtbij kwam. “Dat is wel even schrikken. Ik had hem wel gezien, maar dit is mooi meegenomen als dat niet het geval was geweest,” aldus Bert. Overigens gaan de alarmfuncties soms ook af als de truck een paaltje ziet als we rechtsaf slaan, maar ook dat is een kwestie van extra veiligheid aan boord van de truck.

Swijnenburg heeft twee nieuwe elektrische Mercedes trucks
ECHT EEN REVOLUTIE
Intussen hebben we gelost aan de Willem de Zwijgerlaan en rijden we richting Osdorp waar ook twee adressen bevoorraad moeten worden. Intussen blijft Bert zich verbazen over de souplesse van de eActros 600: “Het is toch niet te geloven hoe vlot en stil dit rijdt? Je hoort alleen gezoem van de truck, en intussen alles om de truck heen! Het is wel echt een revolutie, zo’n elektrische truck en qua bereik kunnen we hier prima mee uit de voeten. Mijn collega heeft wekelijks een tweedaagse rit naar Luxemburg van zo’n 1000 kilometer en die gaat hij ook met de eActros 600 doen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.”
OLIE IS VOOR OVER DE SLA
Na de beide adressen in Osdorp, één met koffie en één met Cup-a-Soup, rijden we naar een losadres in Oud-Zuid en vervolgens naar het laatste adres, in Amstelveen. Vervolgens zakken we de A2 en de A27 weer af, richting Gorinchem waar Bert de oplegger afkoppelt. Zijn tweede trailer staat al keurig geladen klaar voor morgen, en nadat die afgekoppeld is rijden we naar Werkendam. Daar gaat niet alleen de trekker aan de stekker, maar ook de elektrische Moffet meeneemheftruck. In de kantine stellen we de vraag: Als je mag ruilen, ga je dan elektrisch verder met deze eActros 600 of blijf je trouw aan je vertrouwde DAF CF? Bert: “Ik moet zeggen dat mijn mening over Mercedes en over elektrisch rijden wel zijn bijgesteld na deze twee dagen. Ik maakte altijd de grap ‘Elektrisch rijden doen we op de kermis’ maar ik vind de kreet ‘Olie is voor over de sla’ eigenlijk toepasselijker. Het rijdt super en ik vind het een mooie truck, zo in onze kleuren, maar geef me nog even bedenktijd of ik ook echt overstap.”

Klaar voor de toekomst met een eigen laadplein



Iep van der Meer



