BIGTRUCK ROADTEST

SCANIA SUPER 11: MET VIJF CILINDERS DE ARDENNEN IN

Scania presenteerde eerder dit jaar de Super 11; een vijfcilinder elf-liter dieselmotor met bijzonder geavanceerde techniek. Met vermogens van 350, 390 en 430 pk met een koppel van 2200 Nm lijkt dit de ideale krachtbron voor de middelzware distributie, maar voor wie met 40 ton de Ardennen in wil lijkt hij minder geschikt.

Dat is tenminste wat wij te horen krijgen als we de felgroene test truck aangeboden krijgen voor onze RoadTest. Voor foto- en video-opnamen mogen we met onze geladen Pacton trailer rijden, maar voor de testrit staat Scania erop dat we met hun eigen oplegger op pad gaan. Die is zodanig geladen dat de combinatie totaal 30.400 kg weegt, zo’n tien ton minder dan met onze Pacton dus. Eigenlijk is dat tegen onze principes, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de positionering van deze nieuwe krachtbron.

R-CABINE MET NORMAAL DAK

Onder de R-cabine staat dus de nieuwe Super 11 krachtbron. De Super 11 zoals ze hem noemen bij Scania heeft in de basis hetzelfde motorblok, maar dan met een cilinder minder. Bij het ontwikkelen van de 13-liter Super motor werd al rekening gehouden met deze kleinere versie en zo’n 60% van de onderdelen is dan ook identiek. 25% van de onderdelen is aangepast en 15% is echt nieuw. Het inkorten van het blok en een cilinder minder zorgt voor een gewichtsbesparing van 85 kilo. Dat is interessant voor bijvoorbeeld tankvervoerders.

VERSTELBARE KLEPTIMING

Een vijfcilinder motor loopt van zichzelf wat minder regelmatig dan een zescilinder. Reden voor Scania om balansassen toe te passen, om zo trillingen te voorkomen. Verder wordt er gespeeld met de brandstofinjectie. Sommige cilinders krijgen wat meer of minder. Ook dat helpt voor een meer regelmatige loop. Verder wordt er variabele kleptiming toegepast. Een techniek die tot nu toe alleen bij personenauto’s werd gebruikt. Dankzij die hydraulische, variabele kleptiming is de werking van de zogenaamde VVB motorrem ook effectiever. Er zijn twee keuzes, namelijk met 230 of 344 kW. Dat is fors meer per liter cilinderinhoud dan bij de 13 liter-versie.

OP NAAR EURO 7

Een andere nieuwe techniek die Scania toepast is dat de eerste AdBlue inspuiting vlak achter de turbo plaatsvindt. Daar zijn de uitlaatgassen heter dan als je dat verderop doet, zoals bij de 13 liter. Daardoor werkt de AdBlue effectiever en heb je er minder van nodig. De non-EGR motor gebruikt zo’n 10% AdBlue ten opzichte van het dieselverbruik. Dat is 2% minder dan de 13 liter. Alles bij elkaar lijkt het er op dat Scania met deze nieuwe techniek de weg naar Euro 7 is ingeslagen. Gezien de grote gelijkenis met de 13 liter motor kan het bijna niet anders dan dat deze geavanceerde techniek, inclusief de variabele kleptiming in de toekomst ook op die motor wordt toegepast.

RIJDEN!

Zoals gezegd rijden we eerst voor foto’s en video's met onze eigen Pacton oplegger, waarbij het totaal gewicht 40 ton is. Dat doet de dappere kleine vijf-pitter zonder te protesteren. In het vlakke Nederland lijkt de 430 pk versie prima te volstaan. Lui is hij zeker niet, al valt wel het extreem lage toerental op als hij in de Overdrive (OD) schakelt. Dat doet hij niet zo vaak met 40 ton trouwens. De motor laat zich wat nadrukkelijker horen dan de 13 liter versie, maar storend is dat niet. Bij de extra lage toerentallen in de OD versnelling voelt het aan alsof de motor het wat minder naar de zin heeft. Je merkt dat hij er moeite voor moet doen. Dat zelfde ervaren we later ook met de 10 ton lichtere Scania oplegger.

ECHTE SCANIA

Verder voelt het als een echte Scania, en zo rijdt het ook. Helemaal niks mis mee dus. Fijn is dat je de afwijking van de cruise control in het predictive drive systeem zelf kunt aanpassen. Dat kan ook in de Eco-mode, waardoor je die mode ook echt kunt gebruiken in de praktijk, zonder dat het irritant wordt. Het systeem zelf werkt gewoon prima. Verder ziet alles er net zo uit als we van dit merk gewend zijn, met het nieuwe, digitale dashboard en het verder vrij ingetogen interieur. Een echte distributietruck dus eigenlijk. Opmerkelijk is dat Scania nog steeds geen spiegel vervangende camera’s heeft, maar dat zal een kwestie van tijd zijn.

ALLE CABINES LEVERBAAR

De R430 is uitgerust met de R-cabine met ‘normaal dak’, waardoor het ook uiterlijk een distributietruck lijkt. Scania levert de Super 11 overigens met alle cabines uit de P- G- R- en S- series tot en met de Highline XXL toe. Dat lijkt wat merkwaardig, maar dat is het niet. Voor bijvoorbeeld een verhuizer of een rijschool wil je immers een riante cabine, maar heb je niet veel vermogen nodig. Het modulaire concept van Scania blijft dan ook van toepassing, ook met de Super 11.

De Scania combi tussen de kassen

Schitterende strakke combi

Mooie doorlaad combi met dubbele laadkleppen

aute tempor

Consectetur nostrud qui nostrud exercitation ad.

EÉN OP 5,6!

Terug in Asten aan de pomp blijkt de Super 11 het beloofde spaarwonder. Het verbruik in de Ardennen is met 27,31 liter op 100 kilometer erg goed, op het vlakke gedeelte daalt dat zelfs naar 17,4 liter op de 100 km. Dat is spectaculair, maar hierbij moeten we rekening houden met het tien ton lagere gewicht van de combinatie. Dat is maar liefst een kwart minder dan normaal, en dat heeft uiteraard gevolgen voor het verbruik. Het AdBlue verbruik bleef steken op 10%, zo’n twee procent minder dan bij de Super 13.

POSITIONERING

De Scania 430R is met zijn vijfcilinder, 11 liter Super motor lichter dan de 420R met de 13 liter Super krachtbron. Echt spectaculair is dat verschil echter met zo’n 85 kilo niet. Voor wie nu met de 420R rijdt, dus met de 13 liter motor, moet het verschil dan ook vooral komen uit het lagere brandstofverbruik. Wat dat verschil precies is blijft echter onduidelijk, aangezien we voor onze test niet met onze Pacton oplegger reden. De testrit reden we met een eigen trailer van Scania, een gestroomlijnd exemplaar, waarmee het totaalgewicht op 30.400 kg uitkwam. Dat is dus tien ton minder dan met onze Pacton. De, op het eerste gezicht, spectaculaire verbruikscijfers kunnen dan ook niet vergeleken worden met onze andere BIGtruck Roadtests.

Voor wie is die Super 11 dan bedoeld, zul je zeggen. Scania ziet vooral klandizie voor deze motor bij bedrijven die nu met de 370 pk zescilinder reden, of met de 320- of 360 pk vijfcilinders. Die laatste motoren hebben een cilinderinhoud van 9 liter. Wat het verbruik- of gewichtsvoordeel is ten opzichte van die motoren is een kwestie van uitproberen, maar die data hebben wij niet.

Iep van der Meer


Vorige pagina


Cammeraat Transport

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Swijnenburg Transport