BIGTRUCK REPORTAGE
LUID DOOR DE NACHT MET LUCA HOGEBRINK
De 23-jarige Luca Hogebrink rijdt bloemen en planten voor Cammeraat Transport uit Hazerswoude. Dat doet hij met een prachtig werkpaard: een dikke DAF XF 106 trekker met sleepas, opgebouwd in ouderwetse stijl. Laag dak en een dakrek, kratje bier en een dikke open pijp. Ik ging een nacht met hem mee om te zien hoe zijn werkdag eruitziet.

DRENT IN DE RANDSTAD
Het is maandagmiddag 15.00 uur als ik aankom op het terrein van Cammeraat Transport. Luca is bezig zijn cabine in te richten met persoonlijke spullen om het zichzelf de hele week comfortabel te maken. “Ik kom uit Westerbork,” vertelt hij. “Het is een stukje rijden om hier te komen, maar dat heb ik ervoor over. Voorheen reed ik voor Land Harkema en had ik een standplaats in Waddinxveen, dus ik was het al gewend. Op maandag begin ik laat in de middag en ben ik de hele week van huis. Vaak ben ik vrijdag aan het eind van de middag klaar. Er wordt hier rekening gehouden met het feit dat ik verder weg woon. Prima te doen zo.”
PLANTEN OPHALEN BIJ KWEKERS IN BRABANT
Na een korte introductie ga ik met Luca op pad. Hij begint met het ophalen van planten bij diverse kwekers in de omgeving van het Brabantse Haaren. “Dat is een vast rondje voor me. We halen op bij negen kwekers. Ze zitten in het landelijke buitengebied en zijn niet allemaal even makkelijk te vinden. Daarom heeft elke chauffeur bij Cammeraat Transport een vaste route. Het werkt sneller als je precies weet waar je moet zijn. De kwekers vinden het ook prettig om te weten wie er op hun erf komt, want de planten staan vaak al klaar en we laden zelf. Zij zijn intussen met andere dingen bezig of helemaal niet aanwezig,” legt Luca uit. Saai wordt het niet. Als hij het rondje zat is, ruilt hij met een collega en zo blijft het werk afwisselend. Als Luca bij alle kwekers heeft opgehaald, worden de vrachten in de loods in Hazerswoude verzameld en verdeeld over de verschillende routes.

NIET PRATEN, DOEN
Onderweg van Brabant naar Hazerswoude praten we over zijn bijzondere combi. Kenners herkennen de auto misschien wel. De DAF was eerder van Wesley Romme. Toen was de DAF volledig zwart, met grotendeels dezelfde opbouw als nu. “De kleur is nu anders en op de achterkant van de cabine zit een mooie schildering met de quote ‘Don’t talk, act’,” zegt Luca. Ook het interieur is aangepakt en voorzien van bruin leer. In de achterwand prijkt een grote fles wodka. “Grappig, want ik drink eigenlijk weinig tot nooit alcohol,” lacht hij. “Het interieur is niet door mij ingebouwd maar door een collega. Die krijgt een nieuwe auto en nu rijd ik op deze DAF. Gelukkig hebben we dezelfde smaak; zelf had ik het niet anders gedaan. Het witte stuur heb ik wél zelf gemonteerd. Ik heb iets met witte sturen, ik verzamel ze zelfs. Af en toe naar een sloperij in binnen- of buitenland levert nog wel eens iets moois op.”
Achter de trekker hangt een Van Beurden-oplegger met liftassen. “De laatste as kan ik liften, zodat de draaicirkel korter wordt. De uitzwaai is dan groter, maar zo manoeuvreer ik makkelijker op de vaak kleine erven bij de kwekers.”
Om het geheel af te maken gaat even de uitlaat open. Met een bescheiden gebrul komen we aan in Hazerswoude, waar de nacht al is gevallen.

VERZAMELEN VOOR DE VEILING
In de loods komen gedurende de middag en nacht meerdere collega’s binnen om hun lading met planten te lossen, te sorteren en te laden voor de juiste veilingen. “Onze vracht voor de veiling in Naaldwijk staat al klaar; die is gebracht door de middagdienst. Ieder dock heeft een eigen route. De planten die ik heb opgehaald, verdeel ik over de juiste lijnen,” zegt Luca. Na ruim een uur lossen en laden heeft hij weer een nieuwe vracht. Dit keer karren met planten voor verschillende handelaren die op de veiling in Naaldwijk gevestigd zijn. “Je hebt klokvracht en reguliere vracht. Klokvracht moet vóór 03.00 uur op de veiling zijn. De reguliere vracht mag later worden aangeleverd.”
ZO WERKT KLOKHANDEL EN DE VEILINGKLOK
Zodra planten bij de veiling binnen zijn, begint het spel met de klok. De veilingmeester zet hoog in; de prijs op de klok daalt in kleine stapjes. Wie als eerste drukt, stopt de klok en koopt tegen die prijs. Daarna geeft de koper het aantal fusten door. Is er nog voorraad, dan loopt de klok opnieuw voor de rest. Op het scherm zie je partij-info zoals kweker, soort, maat en verpakking. Kopen kan in de zaal of vanaf kantoor via Kopen Op Afstand. Zo vinden de planten die chauffeurs als Luca hebben gebracht razendsnel hun weg naar groothandel en tuincentrum.
Na het lossen op de veiling neemt Luca karren mee terug voor de loods in Hazerswoude. Als we terug zijn bij het verzamelgebouw is het inmiddels 02.00 uur in de nacht. Hier neem ik afscheid. Ik rijd huiswaarts en kruip rond vier uur mijn bed in. Luca gaat nog naar de veiling in Aalsmeer en rijdt daarna nog een rit naar Wijk en Aalburg. Daarna zet hij, na vijftien diensturen, zijn auto aan de kant en geniet hij van een welverdiende rust.
Het rijden van bloemen en planten is hard werken en vindt vaak plaats op onregelmatige tijden. Luca maakt het allemaal niet uit en geniet zichtbaar van zijn werk. Zijn mentaliteit is hetzelfde als de spreuk op de achterkant van de truck; niet praten, gewoon doen!



Reportage en video: Jarno van der Noort