BIGTRUCK REPORTAGE

DOOR DE WEEK ELEKTRISCH, IN HET WEEKEND MET DE V8

Omrin verwerkt dagelijks het afval van zo’n 1,6 miljoen huishoudens en 10.000 bedrijven. De Friese naam Omrin staat voor ‘kringloop’, en dat is precies wat het Friese bedrijf doet. Afval wordt gescheiden, verwerkt tot nieuwe grondstoffen en omgezet in energie. Voor het transport gebruikt Omrin trucks op aardgas uit de eigen vergisters, maar inmiddels ook elektrische trucks. Ook die rijden zoveel mogelijk op energie die het bedrijf zelf opwekt.

Chauffeur Arjan IJsinga uit Grijpskerk werkt sinds vier jaar voor Omrin. Hij rijdt met een moving floor trailer tussen de verschillende vestigingen en klanten van Omrin. Tot voor kort deed hij dat met een Scania op aardgas, maar sinds een half jaar staat er een nieuwe Scania 40R Highline trekker voor een splinternieuwe Knapen trailer. Arjan: “Ik werd gevraagd of ik op de elektrische Scania wilde rijden en ik hou wel van een uitdaging. Deze trekker, geleverd door Scania dealer Rinsma in Drachten, is nu mijn vaste auto en ik ben er erg blij mee. Elektrisch rijden vergt natuurlijk wat extra aandacht in de planning, maar met wat aanpassingen kan ik er uitstekend mee uit de voeten.” De aanpassingen die Arjan bedoeld houden in dat zijn ritten zich nu beperken tot de drie noordelijke provincies. “Met mijn vorige truck reed ik heel Nederland door, maar met de elektrische truck is dat wat uitdagender. Er komen wel steeds meer plekken om op te laden, maar in het werk wat ik nu doe gaat het uitstekend.”

ALTIJD 50 TON

De Scania staat elke nacht aan de laadpaal bij Scania dealer Rinsma in Drachten. Daar begint Arjan zijn werkdag, en vanuit Drachten rijdt hij meestal tussen Wijster, Heerenveen, Harlingen en verschillende andere bestemmingen in het noorden. “Deze 40R zou in principe minimaal 350 km moeten kunnen afleggen met 40 ton. In de praktijk blijkt dat Scania zich daarmee erg bescheiden opstelt, want 500 kilometer kan ook gewoon. Wij rijden echter altijd met 50 ton en dat heeft natuurlijk impact op de actieradius. Met zo’n 400 kilometer is het echt wel klaar met 50 ton, maar in mijn werk is dat geen probleem. In Harlingen hebben we bijvoorbeeld een eigen laadplein bij Omrin, en onderweg laad ik regelmatig op bij Green Planet in Pesse. Daar kan ik dan mijn pauze prima combineren met een laadbeurt,” aldus Arjan.

ASLASTEN

Als wij instappen heeft Arjan al een rit naar Wijster gedaan, en we rijden nu leeg naar De Wierde bij Heerenveen. Op deze mega-locatie van Omrin wordt afval gescheiden en verwerkt tot allerlei grondstoffen. Wij gaan het residu laden wat overblijft. Arjan laat de Powersheet-afdekking van de trailer elektrisch oprollen en rolt het beschermzeil uit langs de trailer. Daarmee wordt de zijkant beschermd tijdens het laden. Een grote shovel laadt de dampende massa in de trailer, waarbij Arjan de aslasten in de gaten houdt. “Dat is een extra punt van aandacht met een elektrische truck, maar door wat meer achterop te laden blijft alles keurig binnen de toegestane aslasten. Ik kan die keurig aflezen op het dashboard, dus dat is niet zo moeilijk.”

STROOM EN STOOM UIT AFVAL

De lading residu is voor Omrin in Harlingen waar een grote energiecentrale staat. Die wordt gevoed door alle reststromen die niet in aanmerking komen voor recycling. Door verbranding wordt hier stroom en stoom geproduceerd. Arjan: “In Harlingen ligt een openbaar laadplein van Omrin, waar we stroom kunnen ‘tanken’ die opgewekt wordt door de eigen energiecentrale. Verder produceren ze hier stoom, wat gebruikt wordt door een bedrijf dat zout wint uit de bodem. Daarmee worden ook de reststoffen die niet gerecycled kunnen worden dus omgezet in energie.” De rit met de tot 50 ton geladen combinatie verloopt soepel en vlot. De Scania geeft geen krimp en eigenlijk merk je het verschil maar amper, ondanks de zware lading. “Zeg nou zelf, dit rijdt toch gewoon super? Ik heb toevallig net een week met een diesel gereden omdat deze truck was uitgeleend als demo. Dat was een mooie nieuwe Scania Super. Echt een prachtige truck, maar serieus, doe mij deze elektrische Scania maar,” aldus Arjan.

De camera’s geven duidelijk beeld, vindt Henk

Volvo FH Electric in de aardappelen

Even het zeil eraf

De aardappelen vallen enthousiast de trailer in

SCANIA 143 500 STREAMLINE

Arjan is voor zijn werk dan ook helemaal tevreden met zijn Scania 40R Highline. Privé houdt hij er echter een Scania 143 500 Streamline op na, puur voor de hobby. Arjan: “Die trekker is van bouwjaar 1995 en ik heb hem sinds 2011. Hij was helemaal gaaf en ik heb hem toen compleet laten spuiten en bekleden. Het spuitwerk is naar eigen ontwerp en ik ben erg blij met die truck. Het is echt een hobby truck waarmee ik shows bezoek. Voor mij is dit dan ook de ideale combinatie: Door de week elektrisch rijden en in het weekend lekker met de V8 op pad.”

Minim veniam irure aute

Elit pariatur nulla. Nostrud laboris consequat excepteur amet occaecat. Velit ea reprehenderit duis incididunt magna.

Click here

Sunt et veniam sit

Velit est ex sit deserunt magna ipsum commodo. Mollit nisi culpa ipsum id cupidatat officia. Ea consequat voluptate irure ex exercitation consequat.

Click here

Ut magna laboris ut

Non ex qui. Voluptate eiusmod elit.

Click here

Minim aliquip consequat eiusmod

Esse labore est pariatur elit dolor nisi qui. Sit Lorem non non voluptate. Mollit Lorem laborum culpa eu et dolore.

Click here

Iep van der Meer


Vorige pagina


Volvo FH Electric bij Marten en Van Oord

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


BIGtruck Podcast