BIGTRUCK COLUMN
BADRAAF
STAANDE GEHOUDEN DOOR DE ILT
Niet zo lang geleden was ik met de LZV, bij Zwolle staande gehouden door de ILT. Vervolgens werd ik naar het terrein van Rijkswaterstaat geloodst, waarbij mijn vraag was waarom? Het antwoord was dat er schijnbaar chauffeurs zonder LZV certificaat rond rijden met een LZV, en dat is niet de bedoeling.
Ik werd dan ook gevraagd mijn papieren, inclusief het LZV certificaat te tonen maar tot mijn verbazing lag dat niet op zijn vaste plek. Ik stop dat namelijk altijd boven in de pashouders naast de tachograaf. Daar bewaar ik ook mijn tankpas, maar beide waren weg..
Nu rij ik niet alle dagen, en waarschijnlijk heeft een andere chauffeur de pasjes in de onderste lade gelegd in de cabine, maar dat zorgde bij mij even voor paniek, want ik was mijn LZV certificaat kwijt.
Zo had ik de eerste post gemaakt op TikTok: "LZV certificaat kwijt" Dat was een beetje suggestief, maar ik was hem echt kwijt op dat moment en iets kwijt zijn is wat anders dan ingenomen. Toch?
Ik vroeg aan de ILT inspecteurs of ik dat mocht filmen en dat was geen probleem, echter, ik moest de beelden wel delen met de leidinggevende van de ILT.
Bij een tweede post op TikTok was er kennelijk toch iets te veel "vertrouwelijke" informatie gedeeld, waarna ik die posting moest verwijderen van socialmedia... Jammer, want ik had graag willen laten zien hoe en waarop de ILT controleert en hoe zij te werk gaan. Alle beelden zijn nu ter controle bij de ILT en hopelijk kan ik alsnog mijn verhaal posten.


TOCH EEN BOETE
Uiteindelijk vond ik gelukkig mijn LZV certificaat terug. Dat is dus gelukkig niet ingenomen. Alles bij elkaar kwam ik weg met ‘slechts’ 200 Euro boete, maar dat had zomaar veel meer kunnen zijn. Ik was namelijk gewoon slordig geweest, en dat kost geld. Zo had ik 20 minuten zonder pas gereden toen ik met een cameraman onderweg was naar Amsterdam. Gewoon vergeten in alle hectiek, maar dat soort foutjes worden al snel gezien als fraude. Aangezien ik er geen voordeel uit had gehaald geloofde de inspecteur mijn verhaal.
Een ander slordigheidje overkwam me toen ik twee dagen met een DAF op pad was. De Mercedes stond voor onderhoud bij de dealer. Die DAF springt niet automatisch op ‘pauze’ zoals mijn Actros, wat betekent dat ik één keer zes uur en een keer acht uur ‘onafgebroken’ had gewerkt zonder pauzes. Wel was zichtbaar dat ik drie kwartier had stilgestaan, maar die tijd was niet als pauze geregistreerd. Ook hiervoor was er begrip bij de inspecteurs maar dat had een hele dikke boete kunnen opleveren.
Alles bij elkaar was de controle een wijze les. Allereerst om alle papieren en documenten op een vaste plek te bewaren, maar ook om nog beter op te letten bij de bediening van de tachograaf. Ik kwam er nu goed mee weg, maar ik denk dat niet alle inspecteurs zoveel begrip tonen als deze heren. Om nog maar te zwijgen wat er gebeurt als je zo’n geintje mee maakt in een land als België of Frankrijk. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Tot de volgende maand Maatjes!
Jorn 'Badraaf #Maatjee'