BIGTRUCK TRUCKNIEUWS
DE IVECO S-WAY IS NU AF
BIGTRUCK TRUCKNIEUWS
DE IVECO S-WAY IS NU AF
De Iveco S-Way werd in 2019 gepresenteerd en scoorde sindsdien hoge ogen onder chauffeurs. De fraaie nieuwe vormgeving zorgde voor een verhoogde populariteit van het merk, maar op het gebied van het interieur was er nog wel wat te wensen. Dat maakt het Italiaanse truckmerk nu goed met de nieuwe S-Way. Daarmee kunnen we stellen dat de S-Way nu echt af is!
De stap die Iveco maakte van de Stralis naar de S-Way was een grote waar het ging om de vormgeving. Hoewel de oude Stralis cabine nog steeds gebruikt wordt, werd het exterieur behoorlijk aangepakt, waardoor er een moderne, fraaie truck ontstond. Met de update naar het 2024 model maakt Iveco eigenlijk af waarmee ze begonnen waren door nu ook het interieur aan te pakken. Jazeker, ook aan de buitenkant werd er wat gedaan, maar dat beperkt zich tot een nieuwe grille en de keuze voor camera’s of spiegels. Verder werd het logo veranderd met de strakke nieuwe letters die het woord Iveco vormen.
COMPLEET NIEUW INTERIEUR
In het interieur is veel meer gewijzigd. Zo werden de deurpanelen en het dashboard vernieuwd, en zijn er voortaan optionele bovenkastjes tegen de achterwand leverbaar. Ook werd de vloertunnel wat verlaagd, tot slechts vijf centimeter. Het nieuwe dashboard mag er zijn. Met een fraai LED display als dashboard en een groot centraal scherm is dat helemaal up to date. Er is overigens een keuze mogelijk uit verschillende afmetingen van dat scherm. Iveco heeft niet de fout gemaakt om alles via een touchscreen te bedienen, want er is ook een mooie rij, fraai vormgegeven schakelaars onder het centrale scherm. Er zijn voldoende aflegvakjes, twee grote schuiflades en er is een slimme sleuf aan de bijrijderskant waarin je een tablet kunt plaatsen. Ook is er voortaan als optie een handig tafeltje voor de bijrijder te bestellen, wat uit het dashboard gevouwen kan worden. Verder zijn er talloze opties met mooie blauwe LED strips in de deurpanelen en in het dashboard leverbaar. Ook zijn er USB en USB-C connectors en is er een mooi nieuw stuurwiel. Grappig is dat de startknop op het stuur zit, net als bij sommige Italiaanse sportwagens.
BETERE ZITPOSITIE
Ook de zitpositie is verbeterd, met betere stoelen die op een lager frame staan. In combinatie met de sterk verbeterde verstelling van het stuurwiel is nu voor iedereen de ideale zitpositie in te stellen. Het mooiste nieuws is echter dat de bediening van de versnellingsbak voortaan aan de stuurkolom zit. Net als bij de meeste andere merken gewoon aan de rechterkant achter het stuur. Daarmee zijn de DNR knoppen op het dashboard dus verdwenen. Verder zijn er voortaan ook bij Iveco camera’s leverbaar in plaats van spiegels. Dat is een optie, maar deze keuze scheelt volgens het merk 1,5% aan brandstof door de betere stroomlijn.
NIEUWE 13 LITER MOTOR
Onder de cabine zit het grootste nieuws verstopt, de nieuwe XCursor 13 krachtbron. Deze nieuwe, non EGR krachtbron vervangt de Cursor 11- en 13 motoren en levert vermogens van 460, 500, 540 en 580 pk. FPT, de producent van de motoren van Iveco heeft de nieuwste technologieën toegepast zoals een nieuwe turbo voor downspeeding, een hogere inspuitdruk tot 2500 bar en Max Torque waarbij er een hoog koppel ontstaat vanaf 850 toeren. In combinatie met de nieuwe, snellere achteras reducties levert dat een brandstofbesparing op van 7%. Het mag opvallend genoemd worden dat Iveco nog een compleet nieuwe dieselmotor ontwikkelde in deze tijden van elektrificatie, maar dat heeft een reden. Dit merk ziet het langeafstandstransport namelijk niet elektrisch. Om die reden is de XCursor 13 dan ook ontwikkeld als een soort allesbrander. De motor is geschikt voor diesel, HVO100, LNG, CNG en op termijn zelfs voor waterstof. Een dieselmotor, maar dan ontwikkeld voor de toekomst en de verduurzaming dus. De nieuwe XCursor 13 motor is met 1018 kilo lichter dan voorheen, en zelfs lichter dan de Cursor 11 motor.
STUURHULP EN GO & STOP ACC
Ook op het gebied van assistentiesystemen is Iveco met de nieuwe S-Way helemaal bij de tijd. Zo heeft de truck een verbeterde predictive cruise, een Go & Stop ACC en een functie die de snelheid in bochten controleert. Verder ziet de Iveco voortaan verkeersborden, en past daar de snelheid op aan. Nieuw is ook de elektrisch-hydraulische stuurbekrachtiging die je helpt als je niet tussen de lijntjes dreigt te blijven. In zo’n geval duwt hij het stuur zelf terug naar de juiste koers. Daarnaast zijn alle veiligheidssystemen die volgend jaar verplicht worden geïntegreerd in de nieuwe Iveco’s. Denk daarbij aan de dode hoek waarschuwing en het active collision and active brake system.
S-eWAY
Naast de nieuwe S-Way en X-Way modellen is er voortaan ook de S-eWay. Een 100% elektrische truck voor afstanden tot 500 kilometer. Opvallend is dat bij de S-eWay het Nikola dashboard wordt toegepast, met het oude stuurwiel. In dat dashboard is een enorm, 17 inch touchscreen gemonteerd waarop van alles te bedienen is. De vraag is of dat werkt, want het bedienen van zo’n aanraakscherm in een rijdende truck is lastig. De S-eWay heeft maar liefst zeven accupakketten aan boord met in totaal 738 kWh. De truck is geschikt voor snelladen tot 350 kW en kan 80% van de accucapaciteit opladen in 90 minuten. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van de FPT eAs met twee motoren en een direct drive. Deze motoren hebben een vermogen van 480 kW en een koppel van 1800 Nm.
NIEUWE 13 LITER MOTOR
Onder de cabine zit het grootste nieuws verstopt, de nieuwe XCursor 13 krachtbron. Deze nieuwe, non EGR krachtbron vervangt de Cursor 11- en 13 motoren en levert vermogens van 460, 500, 540 en 580 pk. FPT, de producent van de motoren van Iveco heeft de nieuwste technologieën toegepast zoals een nieuwe turbo voor downspeeding, een hogere inspuitdruk tot 2500 bar en Max Torque waarbij er een hoog koppel ontstaat vanaf 850 toeren. In combinatie met de nieuwe, snellere achteras reducties levert dat een brandstofbesparing op van 7%. Het mag opvallend genoemd worden dat Iveco nog een compleet nieuwe dieselmotor ontwikkelde in deze tijden van elektrificatie, maar dat heeft een reden. Dit merk ziet het langeafstandstransport namelijk niet elektrisch. Om die reden is de XCursor 13 dan ook ontwikkeld als een soort allesbrander. De motor is geschikt voor diesel, HVO100, LNG, CNG en op termijn zelfs voor waterstof. Een dieselmotor, maar dan ontwikkeld voor de toekomst en de verduurzaming dus. De nieuwe XCursor 13 motor is met 1018 kilo lichter dan voorheen, en zelfs lichter dan de Cursor 11 motor.
Iep van der Meer