BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
VIER OP EEN RIJ
BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
VIER OP EEN RIJ
Onlangs werden we uitgenodigd door Volvo Trucks om in Zuid-Duitsland te rijden met vier verschillende Volvo trucks. Drie gloednieuwe FH trucks van de nieuwste generatie met de nieuwste techniek aan boord. We reden de FH 500 I-Save, de nieuwe FH 500 op LNG en de elektrische FH. In hetzelfde rijtje stond echter ook een originele FH16-520 van dertig jaar oud. Een interessante vergelijking dus, tussen de stamvader van de FH-generatie en zijn jongste en milieubewuste kleinkinderen.
Het nieuws van de dag zit hem in de FH 500 op LNG. Deze truck kreeg meer vermogen, een 10% grotere brandstoftank en doorgevoerde technische noviteiten waardoor hij nog zuiniger is dan zijn voorganger. Met de nieuwe Maut-tarieven in Duitsland blijft het toch aantrekkelijk om op LNG te rijden, want dat levert een korting op. Qua rijden is er aan de nieuwe LNG truck maar weinig veranderd, afgezien van de nieuwste veiligheidssystemen aan boord. Verder rijdt zo’n LNG trekker eigenlijk net als een diesel, al klinkt het net wat anders. Naast de LNG truck rijden we ook met de FH 500 I-Save, een truck die we, net als de FH Electric, al eerder reden.
Eigenlijk geldt voor alle drie, maar het meest voor de elektrische FH, dat je als chauffeur aan alle kanten ondersteund wordt, terwijl je van het uitzicht geniet. Het enige wat je hoeft te doen is de settings van de cruise control in te stellen, en de truck doet de rest. Oh ja, sturen moet je zelf doen, maar zelfs als je dat even vergeet helpt de Volvo door de truck de juiste kant op te sturen. Het gevolg van al deze technologie, gecombineerd met de rust in de cabine en het hoge comfort, is dat je vrij passief zit te sturen. Natuurlijk moet je opletten op het verkeer, maar qua bediening gaat alles vanzelf in zo’n moderne truck. Dat wordt helemaal duidelijk merkbaar als we in de dertig jaar oude klassieker stappen.
CHASSIS NUMMER 00001
Ik heb het lekkerste dan ook voor het laatst bewaard. Na alle hightech in de I-Save, de LNG truck en de elektrische FH is dit toch weer even thuiskomen. Deze truck heeft als chassisnummer YV2A4B5A8BNA220001. Waar al die letters en cijfers voor staan is me volstrekt onduidelijk, maar dat 0001 op het einde wil zeggen dat dit de eerste FH ooit was. Het is dan ook niet voor niks dat de truck al 25 jaar in het Volvo museum in Göteborg staat. Dat het een FH16 is heeft te maken met de ontwikkeling van de D12 motor in die tijd. Die motoren waren nog schaars en eigenlijk nog niet klaar voor serieproductie, maar de 16 liter motor stond ook al in de F16. Die kon er dus zo in, en zo ontstond deze unieke, allereerste FH trekker.
MUSEUMSTUK
De truck heeft nog maar 85.000 kilometer op de klok. Hij werd speciaal voor dit evenement uit het museum gehaald en na een grote beurt ingezet. Die grote beurt viel op zich wel mee, want alles deed het gewoon, alleen waren de remtrommels ovaal geworden door 25 jaar stilstand met de remmen er op. Jazeker, trommelremmen, want schijfremmen waren nog niet standaard op trucks. Dat geldt ook voor luchtvering, want dit exemplaar heeft gewoon paraboolvering op de achteras. Na de grote beurt werd de truck eerst als losse trekker zo’n 3000 kilometer door Zweden gejaagd, waarna nog eens zo’n afstand met een geladen oplegger gereden werd. Gewoon om te kijken of alles werkt, en of er niks lekt en zo. De truck bleek in top conditie, en klaar om er journalisten mee te laten rijden. Ik grijp de kans met beide handen aan om een rondje te rijden met dit prachtig geconserveerde exemplaar.
TERUG IN DE TIJD
De cabine brengt me meteen 30 jaar terug in de tijd, en na het invullen van de tachograafschijf en het starten van de 16 liter motor verstel ik het stuurwiel. Dat ging toen ook al met een pedaaltje, links van de stuurkolom. Naast het koppelingspedaal dus, want dit is wel gewoon een handbak. De korte, dikke pook telt niet verder dan drie versnellingen, maar met de range-schakelaar worden dat er zes. Door ook de splitter te gebruiken heb je dan 12 versnellingen. Het wegrijden met de koppeling is even onwennig, maar vervolgens blijkt het schakelen net zo iets te zijn als fietsen. Je verleert het nooit.
EEN MOOIE PLUIM
Het oude beestje is lekker vlot, en als ik de snelweg op draai achter de FH I-Save kan ik meteen de linkerbaan op. Trekken doet hij namelijk als een malle. Zodra je gas geeft gebeurt er ook echt wat, en met een mooie pluim uit de uitlaat trek ik de moderne FH er meteen uit. Zeker, op papier heeft zo’n moderne truck meer vermogen en koppel, maar dat wordt allemaal ernstig getemd door de systemen aan boord. Bij de oude FH16 is daar geen sprake van, die mag nog gewoon lekker roken en een litertje meer drinken als hij dat nodig heeft.
HANDBAK
Het rijden met dit exemplaar is echt een feestje. Het gebrek aan luchtvering merk je eigenlijk niet op de autobahn en het is opmerkelijk hoe comfortabel de oude FH16 is. Toch is het contrast met de moderne trucks groot, maar dat zit hem vooral in de bediening. In zo’n moderne FH wordt vrijwel alles voor je gedaan en hoef je alleen te sturen. En zelfs als je dat wat slordig doet, grijpt de techniek in. In de oude FH16 ben je echt een machine aan het bedienen. Je bent in de weer met de koppeling en de versnellingspook, terwijl je steeds een half oog op de toerenteller houdt. De truck is uitgerust met de D16A, zescilinder lijnmotor met 16 liter inhoud en 2400 Nm aan koppel. De versnellingsbak is de SR2400 range-splitterbak met in totaal 12 gangen.
De conclusie na het rijden van de vier Volvo trucks is dat er in dertig jaar heel veel gebeurd is. De hedendaagse cabines zijn groter, het zicht is beter, ze zijn stiller, zuiniger, veiliger, beter voor het milieu en veel comfortabeler dan dertig jaar geleden. Daar staat tegenover dat er zwaar is ingeleverd op de beleving van het rijden met een truck. Zeker als je opgegroeid bent met trucks uit de tijd van de FH16 is het een waar feest om er weer eens mee te mogen sturen, maar de jongere generatie zal dat vast niet begrijpen. De grote winnaar is uiteindelijk je werkgever, waar het gaat om het verbruik, en het milieu door de drastisch verminderde uitstoot. Zo is de I-Save een voorbeeld van efficiency, de LNG truck doet daar nog een behoorlijke stap bovenop met CO2 reductie en de elektrische Volvo FH heeft zelfs geen uitlaat meer.
BELEVING
Iep van der Meer