BIGTRUCK REPORTAGE
RUIKEN AAN ZERO-EMISSIE TIJDENS DE AH TRANSPORTDAGEN
BIGTRUCK REPORTAGE
RUIKEN AAN ZERO-EMISSIE TIJDENS DE AH TRANSPORTDAGEN
Met het oog op een groen imago en steeds strenger wordende milieuzones wil Albert Heijn zijn transport ruim voor 2030 volledig emissievrij hebben. Dat is een uitdaging voor de vervoerders, reden voor de supermarktketen om de Albert Heijn Transportdagen te organiseren op het TT Circuit in Assen.
Op het circuit van Assen konden de genodigden proeven aan het transport van de toekomst. De eerste dag was voor mensen van Albert Heijn zelf, maar op de tweede dag maakten vertegenwoordigers van de verschillende vervoerders van Albert Heijn hun opwachting. Het idee was om fossielvrij vervoer echt te ervaren: dus met de elektrische vrachtwagen het circuit op.
RAZENDSNEL
Voor veel vervoerders die voor Albert Heijn rijden is elektrisch rijden ondertussen niet meer vreemd. Velen rijden al met elektrische vrachtwagens. Zo zijn 50 van de 1400 vrachtwagens van Simon Loos volledig elektrisch, naast 120 vrachtwagens op gas. Ook VSDV heeft al 15 elektrische bakwagens en een elektrische trekker. Je zou verwachten dat de vervoerders daarom al gepokt en gemazeld zijn in elektrisch rijden, maar dat is niet altijd zo.
De ontwikkelingen bij elektrisch rijden gaan razendsnel. Fabrikanten zoeken bovendien vaak nog hun eigen weg in de elektrificatie. Wat vandaag nieuw is, is morgen achterhaald. Volvo was er bijvoorbeeld vroeg bij met de FH Electric, maar hij heeft wel een versnellingsbak met 12 versnellingen. Merken die later kwamen, zoals DAF en Scania, hebben de versnellingsbak geïntegreerd met de elektromotor. Mercedes-Benz heeft de elektromotor zelfs volledig in de achteras gebouwd. Door dit soort zaken rijdt de ene elektrische vrachtwagen anders dan de andere.
TESTRIT OP HET CIRCUIT
De AH Transportdagen zijn dan ook uitermate geschikt om eens goed rond te kijken wat de markt allemaal voor opties biedt om fossielvrij te rijden. Beter nog: door te rijden op het circuit kunnen vervoerders de verschillende voertuigen ook echt ervaren. Maar liefst 40 voertuigen had Albert Heijn verzameld, op een enkele bestelbus na allemaal vrachtwagens. Ze waren overigens niet allemaal elektrisch. Hoewel Albert Heijn overtuigd is van een elektrische toekomst, ziet het waterstof en bio-LNG als duurzame tussenoplossing.
Naast de elektrische vrachtwagens van de grote merken waren er enkele verrassingen. Zo stonden beide vrachtwagenmodellen van de Chinese autobouwer BYD paraat voor nieuwsgierigen. Ook stond er een Holthausen (voorheen Hyzon) waterstof vrachtwagen klaar met een oplegger voor melkvervoer. Een andere exoot was de Hyundai Xcient op waterstof, die in Duitsland supermarkten van Edeka bevoorraadt.
Ook de bekende merken hadden flink uitgepakt: er waren zelfs enkele primeurs op de AH Transportdagen. Zo had Scania de allereerste in serie geproduceerde elektrische trekker meegenomen, de Scania 45S. Deze was nog niet eerder getoond aan het publiek. Ermee rijden kon helaas niet, maar dat kon wel met de DAF XD Electric. Het was de allereerste keer dat men met deze vrachtwagen kon rijden.
PRIMEURS
TOEKOMST ERVAREN
Vervoerders konden meer dan op het circuit rijden met de vrachtwagens. Er was een uitgebreide markt waar vrachtwagenmerken, aanbieders van laadoplossingen en trailerbouwers hun nieuwste innovaties toonden. Op het plein was een uitdagend parcours uitgezet om te manoeuvreren. Binnen kon men het TVM Laadplein Spel spelen. Dit spel dwingt deelnemers om goed na te denken over de plaatsing van laadpalen op het terrein van een bedrijf. Overstappen naar elektrisch rijden vergt immers meer dan alleen het kopen van een elektrische vrachtwagen.
CHAUFFEURS POSITIEF
Voor veel chauffeurs was het de eerste keer achter het stuur van een elektrische vrachtwagen. De meningen waren positief: tijdens een rondje op het circuit prees men de stilte en het gebrek aan vibraties. Nathan Karani, mentor-chauffeur bij Simon Loos, rijdt normaal in een Scania op gas. Hij genoot zichtbaar van een rit in de DAF XD Electric. De vrachtwagen reed veel soepeler en stiller dan zijn eigen wagen, gaf hij toe. Na de rit zag hij elektrisch rijden helemaal zitten.
DE TOEKOMST ERVAREN
Ook chauffeurs van Wezenberg Transport waren erg te spreken over de vrachtwagens die ze tijdens de AH Transportdagen hebben gereden. Veel van hen hadden nog nooit een elektrische vrachtwagen bestuurd. Zoals één van hen treffend zei: “Vandaag hebben we onze toekomst ervaren.”
Voor Peter Leegstraten, Manager Transport van Albert Heijn, was de dag een groot succes. “Albert Heijn spreekt al 15 jaar over zero emissie transport, en nu is het eindelijk zover”, zo zei hij. Peter heeft zich met succes ingezet om de ambities van Albert Heijn concreet te maken. De AH Transportdagen zijn erg belangrijk, zo vindt hij. “Hier kunnen we laten zien hoe we Albert Heijn en de maatschappij vooruit kunnen helpen.”
Maarten van der Westen