BIGTRUCK REPORTAGE
DE WIELENWASSER VAN KOOS VAN GAALEN
BIGTRUCK REPORTAGE
DE WIELENWASSER VAN KOOS VAN GAALEN
Je mag een boek niet beoordelen op zijn kaft, zo blijkt als we een dagje meerijden met een chauffeur van Transportbedrijf Koos van Gaalen. Zowel het bedrijf als de chauffeur blijven liever op de achtergrond, maar stille wateren hebben diepe gronden.
Dit jaar viert Transportbedrijf Koos van Gaalen uit Poeldijk zijn vijftigjarig jubileum. In 1973 kocht vader Koos een tractor om groenten te vervoeren naar de Westlandse veiling. Pas 21 jaar later volgde de eerste vrachtwagen. Zoon Arco was toen al actief in het bedrijf. Anno 2023 zwaait hij er nog steeds de scepter. Ondertussen rijden er 53 vrachtwagens in de bekende kleuren: wit met grijs en een rode streep. Ook heeft Koos van Gaalen een vaste club van charters. Het bedrijf heeft 80 mensen in dienst.
Het is vroeg in de ochtend als we instappen bij één van deze chauffeurs. Ed Keizer (53) werkt al 21 jaar voor Koos van Gaalen. Hij kent het bedrijf dan ook door en door. Alle soorten transport heeft hij voor het bedrijf gedaan, van containers tot brood en van winkeldistributie tot ferrywerk. Tegenwoordig legt Koos van Gaalen zich vooral toe op het vervoeren van groenten en fruit.
De eerste kilometers vervoeren we echter helemaal niks. We rijden met een lege trailer naar Middenmeer in Noord-Holland. Volgens Ed komt dat niet veel meer voor, maar nu kon het even niet anders. Ed legt uit dat efficiëntie niet altijd haalbaar is, aangezien de lading tijdkritisch is. “Bovendien zitten we midden in de overgang naar een nieuw seizoen,” zo vult hij aan. “Sowieso is het een raar seizoen, met die gasprijzen vorig jaar. Tuinbouwers wisten niet wat ze moesten verbouwen.”
RAAR SEIZOEN
LEAN & GREEN
Ed heeft zich voor Koos van Gaalen flink verdiept in het voorkomen van leeg rijden. Hij is namelijk de drijvende kracht achter de Lean & Green-ster, die het bedrijf in 2022 behaalde. De ster bewijst dat Koos van Gaalen zich actief inzet voor het reduceren van de CO2-uitstoot. Ed is er erg trots op. Volgens hem is het erg belangrijk om je hiervoor in te zetten. “Veel bedrijven zeggen: de klanten vragen er niet om. Dus doen ze het niet. Dan heb je dus helemaal geen visie.”
Om de Lean & Green ster te kunnen behalen, nam Koos van Gaalen tal van maatregelen. Zo waren alle vrachtwagens van het bedrijf al vroeg Euro 6 en investeerde men flink in automatisering. Ook gaan de chauffeurs regelmatig op cursus, bijvoorbeeld voor het nieuwe rijden. Ed zet zich in voor regelmatige controles van de bandenspanning en het uitzetten van de motor tijdens laden en lossen. “Als je lucht draait, houdt de luchtvering de trailer op niveau. Maar één uur lucht draaien kost zeven liter diesel! Dat krijg je echt niet meer terugverdiend met zuinig rijden,” vertelt Ed.
BARRE GAANDERS
Toch prijkt het logo van Lean & Green niet op de vrachtwagens van Koos van Gaalen. “Wij zijn een bedrijf van doeners,” zo verklaart Ed. “Wij lopen er niet mee te koop.” Hij begint te lachen. “Echte barre gaanders, dat zijn wij.” Ondertussen zijn we aangekomen in Middenmeer en kan Ed de trailer vullen met pallets met paprika’s. De lading is bestemd voor een bedrijf in Poeldijk, dat net zoals Koos van Gaalen op het ABC-terrein is gevestigd. Terug naar waar we begonnen dus.
Eenmaal op bestemming aangekomen zijn de 20 ton paprika’s snel de trailer weer uit. Terwijl we even rust houden, haalt Ed een borstel en een emmer tevoorschijn om de velgen schoon te maken. De regen deert hem niet. “Ze noemen me ook wel de wielenwasser bij Koos van Gaalen,” vertelt Ed terwijl hij alle velgen netjes afsopt. “Als je dat bijhoudt, gaat al het vuil er zo af. Dan klagen die gasten dat het stof helemaal is uitgebeten. Ja, vind je het gek als je dat nooit schoonmaakt.”
PADRE PIO
Op een ander adres op het ABC-terrein staat 13 ton sla en andijvie voor ons klaar. Deze moet met spoed naar Venlo. Ook deze lading vindt vlot zijn plaats in de trailer. Terwijl Ed zijn Scania de sporen geeft richting Limburg, vertelt hij over de stickers op de zijruiten. Padre Pio staat erop, een rooms-katholieke pater die heilig is verklaard. “Ik ben helemaal niet gelovig, maar Padre Pio is een soort talisman,” legt Ed uit. “De tekst die erbij staat, betekent ‘bid, hoop en maak je geen zorgen’. Het helpt mij om mijn persoonlijke tegenslagen te accepteren en geeft me vertrouwen in de toekomst.”
Ed heeft namelijk heel wat tegenslag gekend. “Mijn lichaam wil niet altijd meer. Het is een aantal keer op het randje geweest,” zo vertelt hij. Na een diagnose melanoonkanker krabbelde Ed weer op, maar het betekent een leven van veel onderzoeken en operaties. “Ik zit hier wel, maar eigenlijk niet meer,” zo klinkt het somber vanachter het stuur.
HECHTE CLUB
“Eigenlijk ben ik een ontzettende eenling,” gaat Ed verder. “Ik geniet ervan lekker op mezelf te zijn. Laat mij maar gewoon m’n dingetje doen, opdrachten uitvoeren. Ik leef in het hier en nu, ik maak geen plannen meer.” Ed is erg blij met zijn werkgever, die hem nooit in de steek laat. Koos van Gaalen is dan ook een echt familiebedrijf. “Bij Koos van Gaalen doen we het met z’n allen. Een hechte club van mensen.”
De enige strijd binnen het transportbedrijf gaat tussen Scania en DAF. Beide merken hebben zo hun eigen liefhebbers binnen het bedrijf. Na eerst drie DAF's te hebben gereden, is dit alweer de vijfde Scania van Ed. Zijn R450 is ondertussen ruim 5 jaar oud, maar dat zou je hem niet geven. Het liefst zou hij weer een V8 rijden. Met weemoed denkt hij terug aan de 143 Streamline die hij ooit reed voor Koos van Gaalen. “Die had 430 pk. Deze heeft 450 pk met zes cilinders. Moet je nagaan,” relativeert hij.
FINANCIEEL DAGBLAD
Hoewel Ed erg met duurzaamheid bezig is, ziet hij zichzelf nog niet in een elektrische vrachtwagen rijden. "Diesel Vrachtwagens zijn zo veel schoner geworden,” vertelt hij. “Toch heeft het wegtransport het steeds gedaan. Terwijl de KLM gewoon door vliegt.” Hij lacht: “Eigenlijk ben ik een beetje een diesel snuiver. Die mix van vermogen en het uitlaatgeluid, dat is het mooie.” Desondanks vindt Ed elektrisch rijden wel een heel interessante ontwikkeling.
Wie met Ed over dergelijke onderwerpen praat, merkt dat hij goed op de hoogte is. Ed verdiept zich graag in politiek en wetenschap. “Daarom staat de radio ook op BNR Nieuwsradio, en niet op 538,” zo verklaart hij nuchter.
In de cabine slingeren naast Het Financieele Dagblad ook enkele boeken rond. Achter de voorruit ligt een dik boek over crimineel Willem Holleeder, op bed een biografie van legendarische motorcoureur Steve ‘Hizzy’ Hislop. Ed leest soms wel vijf boeken tegelijk.
In Venlo arriveren we bij een verlaten pakhuis achter hekken en slagbomen. De lading mogen we niet zelf lossen: we moeten buiten het gebouw blijven. Terwijl het langzaam donker wordt op het lege terrein, pakt Ed de emmer en de borstel er weer bij. Tijd om de velgen schoon te maken. Onverwacht was het toch een lange dag, maar Ed maalt daar niet om. “Weet je, we kijken alleen maar naar de ander tegenwoordig,” stelt Ed vast. “Veel beter kun je blij zijn met wat je hebt.”
Maarten van der Westen