BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE

RENAULT E-TECH T: ONBEKEND MAAKT ONBEMIND

Renault neemt in Nederland een bijzondere positie in. Het merk heeft slechts een klein marktaandeel, maar toch is het niet weg te denken uit onze transportwereld. Renault zet vol in op elektrisch rijden. De E-Tech T laat zien wat het merk voor ogen heeft.

Toegegeven, de Renault E-Tech T waar we mee rijden is zeker niet nieuw. Sterker nog, deze trekker is al een jaar oud. Toch is het interessant om hem eens aan onze Pacton BIGtruck-trailer te koppelen voor een rondje Zuid-Nederland. Renault ziet elektrische vrachtwagens als de toekomst, misschien meer nog dan moederbedrijf Volvo. Dat Renault Trucks onderdeel van de Volvo Group is weet iedereen en Renault Trucks schaamt zich daar ook niet voor. Sterker nog, op de trekker staat in grote letters de tekst: Volvo Group Truck Center.

GESTROOMLIJND NEUSJE

Eerlijk is eerlijk, de Renault E-Tech T is een mooie vrachtwagen. Waar andere merken drastische wijzigingen hebben gemaakt aan de cabine om hem gestroomlijnd te maken, heeft Renault het simpel gehouden. De E-Tech voldoet wel degelijk aan nieuwe Europese regels, waarmee de combinatie langer mag zijn. Alleen aan de iets uitstekende bumper zie je dit. Het front steekt veel minder ver naar voren dan bij de Volvo FH Aero, en dat kan doordat de T-cabine van zichzelf al meer gestroomlijnd is dan de Volvo. Het resultaat is een stoere vrachtwagen, die er vergeleken met de concurrentie helemaal niet verkeerd uitziet, zeker in de mooie kleur blauw van onze test-trekker.

NEUSJE ALLEEN VOOR ELEKTRISCH

Het nieuwe front is overigens exclusief voor de Renault E-Tech T en dat is wat vreemd. De dieselversie van de T heeft dit gestroomlijnde frontje (nog?) niet. Dit betekent dat deze slechter scoort in de VECTO-score, terwijl Renault het neusje wel gewoon ter beschikking heeft. Ook de grote Renault T High heeft geen aero-neusje. Sterker nog, de grote broer van de T is niet te krijgen met een elektrische aandrijving. Dat laatste is wel een logische keuze, want elektrisch transport is vooralsnog alleen geschikt voor de zware distributie en korte afstanden, en dan wil je geen hoge cabine.

ACTIERADIUS

Uiteraard deelt de Renault veel van zijn techniek met de elektrische Volvo’s. Dit is een pluspunt, want we weten dat die aandrijving goed is. Tegelijkertijd betekent het dat we hier te maken hebben met de eerste generatie elektrische trucks, wat resulteert in een tegenvallende actieradius. Het accupakket van 540 kWh levert een maximale actieradius op van zo’n 300 kilometer. Dat hangt natuurlijk sterk af van hoe je hem gebruikt. Ook de rijstijl van de chauffeur heeft een enorme invloed op het bereik, veel meer dan bij een diesel. Het vraagt om aandachtig rijden, waarbij je steeds de afweging moet maken tussen uitrollen of regenereren.

Dat regenereren, dus elektriciteit terugwinnen bij het remmen, doe je met een aparte stengel, die bij de dieselversie de motorrem bedient. Er zijn drie standen: twee sterktes in afremmen en een automatische stand. Met die laatste is one pedal drive mogelijk. De vrachtwagen remt dan sterk af als je het gaspedaal loslaat, waardoor je eigenlijk het rempedaal niet nodig hebt. Goed anticiperen op het verkeer is dan wel noodzakelijk, maar het rijdt heel relaxed als je het onder de knie hebt, vooral in stadsverkeer. Bovendien win je veel remenergie terug, waardoor je minder snel hoeft te laden. Op de snelweg prefereren wij de stand waarbij de truck meer uit kan rollen. Daarmee leg je meer ‘gratis’ kilometers af, doordat de massa de combinatie voortbeweegt. De keuze hierin is aan de chauffeur voor een optimaal resultaat: Meer uitrollen of juist meer regenereren.

De Scania combi tussen de kassen

Schitterende strakke combi

Mooie doorlaad combi met dubbele laadkleppen

aute tempor

Consectetur nostrud qui nostrud exercitation ad.

GELUIDEN

Tijdens onze rit met de volgeladen BIGtruck-trailer blijkt de Renault E-Tech T een uitermate soepel rijdende elektrische vrachtwagen. Om de 80 km/u te bereiken, moet hij twee keer van versnelling wisselen. Dit is wel merkbaar maar niet storend. Dit hebben we weleens anders ervaren. Ondanks dat je over veel vermogen beschikt, is de Renault niet heel snel. Softwarematig is de acceleratie beperkt. Zeker in de ECO-stand merk je dat, maar meekomen met het verkeer is geen enkel probleem.

Vanwege de stille elektrische aandrijving vallen andere geluiden extra op. Elk piepje en kraakje hoor je, net zoals het bandengeruis. De Renault E-Tech T brengt ook een luid gezoem voort, waardoor hij een beetje klinkt als zo’n radiografisch bestuurbaar autootje. Dit mag van ons wel wat minder. Desondanks stappen we uit met het gevoel dat deze Renault E-Tech T helemaal niet verkeerd is. Dit is gewoon een fijne elektrische vrachtwagen, waarbij het eigenlijk vreemd is dat je hem niet meer ziet in Nederland.

MINDER EIGENWIJS

Dat Renault niet zo populair is in Nederland, heeft alles te maken met zijn imago. Het merk doet dingen graag anders, want het is Frans en dus eigenwijs. Sommige zaken zijn in de E-Tech T echt anders, zoals de handle van de richtingaanwijzers. Die heeft niet zoals bij elke truck drie standen: links, rechts en neutraal, maar die veert automatisch terug naar de middenstand, zonder klikje. Dat is vrij irritant, vooral als je per ongeluk richting aangeeft. Je kunt hem dan niet uitzetten, en een tik de andere kant op activeert de richtingaanwijzer naar die kant.

Toch heeft Renault geleerd van zijn eigenzinnigheid en is minder eigenwijs dan vroeger. Zo verdween de gecompliceerde bediening van de cruise control met een knop op het dashboard en schakelaars achter het stuur. Die knoppen zitten nu gewoon keurig op het stuurwiel. Verder zit de motorrem/regeneratie stengel nu gewoon rechts achter het stuur, zoals bij alle trucks.

Toch blijft de Renault eigenzinnig. Dat is niet direct nadelig. Het, aan de onderkant afgeplatte stuurwiel, ligt lekker in de hand en de grote knoppen op het dashboard maken het bedienen eenvoudig. Als je eenmaal doorhebt hoe de lades en de koelkast openen, gaat het prima. De Renault E-Tech T is gewoon een fijne vrachtwagen, met grote kasten en genoeg ruimte voor internationale ritten. Het nieuwe, digitale dashboard is fraai en overzichtelijk en de bediening eenvoudig. Onder de cabine ligt een degelijke aandrijving die we kennen van Volvo. Dit maakt de Renault E-Tech T tot een heel fijne elektrische vrachtwagen. Die Franse slag geeft hem misschien juist wat extra charme en daarmee vormt de Renault T E-Tech een goed alternatief voor de Volvo.

ACTIERADIUS GAAT VERDUBBELEN!

Voor volgend jaar staan er nieuwe, elektrische trucks van Renault Trucks op het programma. Met nieuwe accu’s verdubbelt de actieradius volgens het merk tot zo’n 600 kilometer en met een sleepas behoort ook het probleem van de overbeladen trekas tot het verleden. Die aangedreven as wordt dan een e-as, net als bij Volvo Trucks.

Maarten van der Westen / Iep van der Meer


Vorige pagina


Van Eijck berging Volvo FH16 650 8x4 bergingstruck met rotator

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


DAF Electric: first drive, rij-impressie