BIGTRUCK REPORTAGE
ZWARE BERGINGSKLUS MET EEN VOLVO FH16
GELUK BIJ EEN ONGELUK
Bergings- en repatriëringsbedrijf Van Eijck Internationaal Autotransport is specialist in Nederland op het gebied van zware berging. Met 13 vestigingen in met name Zuid-Nederland en eigen vestigingen in Málaga en Alicante, is Van Eijck de grootste berger van ons land. Zo’n 200 medewerkers staan 24 uur per dag paraat met gespecialiseerd materieel om uit te rukken als dat nodig is. Wij gingen een dag op pad met hun nieuwste Volvo FH16.
De afspraak is gemaakt om een reportage te maken over één van de twee nieuwe Volvo FH16 650 8x4-trucks. Eigenlijk ging het alleen om een fotoshoot en het maken van een video, want het zou wel heel bijzonder zijn als de truck juist op dat moment ingezet zou moeten worden. Soms zit het echter mee, en dat blijkt vandaag het geval. Op het moment dat wij ons melden in Roosendaal is er net een melding binnengekomen. Op de A58 is op de afrit richting de havens van Antwerpen een trekker met oplegger gekanteld. Dat betekent snel een oranje Van Eijck-overall aantrekken en instappen voor een echte bergingsklus!
ROTATOR KRAAN
Van Eijck heeft een hele serie zware bergingstrucks, waaronder een aantal Volvo’s FH16 8x4. Wij gaan op pad met de nieuwste, een FH16 650 8x4 met een 50 tons Century 1150 RXP rotator kraan. Met de D16K650 dieselmotor met maximaal 3150 Nm aan koppel onder de cabine, in combinatie met de I-Shift versnellingsbak vormt de FH16 de perfecte basis voor een bergingstruck. De chauffeur op deze truck is William van Nijnatten, tevens teamleider zware berging bij Van Eijck. “Dit is onze nieuwste bergingswagen. Wij hebben onlangs twee van deze auto’s in gebruik genomen en deze trucks zijn vooral gebouwd voor zware bergingsklussen. Naast deze exemplaren met een rotator, hebben we ook 8x4-trucks zonder zo’n kraan. Die zijn veel lichter en worden ook ingezet voor internationale berging.”

Trieste aanblik: alle persoonlijke spullen van de chauffeur

Ontbrekende en kromme vergrendelpennen
BLADVERING EN ZWARE ASSEN
De indrukwekkende Volvo FH16 is uitgerust met een lage FH-cabine in verband met de kraan. Op deze manier kan die ook over de cabine heen werken, als dat zou moeten. De 8x4 is voorzien van twee tien tons-voorassen en het zwaarste aangedreven tandemstel dat Volvo levert. William: “Het is een bladgeveerde truck, waardoor hij erg stabiel en robuust is. Dat is voor ons belangrijk, want de belasting is soms erg hoog bij bergings- en sleepklussen. Bladvering is gewoon beter bestand tegen, met name zijdelingse krachten als we staan te lieren.” De keuze voor Volvo Trucks had alles te maken met de juiste configuratie: “Volvo levert deze chassis af-fabriek. Compleet met die zware assen, bladvering en inliners in het chassis. Daarmee vormt deze truck de ideale basis voor een bergingsvoertuig”, aldus William.
ZELFBOUW
De opbouw is van het Amerikaanse Miller Industries, een bedrijf waar Van Eijck de Europese service voor doet. William: “Wij bouwen de bergingsvoertuigen zelf op in onze eigen werkplaats. Deze complete opbouw, inclusief de kasten en de kraan, komen uit Amerika. De kraan is goed voor 26 ton/meter en heeft een bereik van 12 meter. Bijzonder aan deze auto is dat er maar liefst zeven zware lieren op zitten. Ik kan zowel voor als achter lieren, en tegelijkertijd hijsen met twee afzonderlijke lierkabels op de kraan. Dat zorgt ervoor dat ik de meeste bergingsklussen aan kan met deze Volvo”.

William is erg content met de Volvo FH16 8x4
32 TON EIGEN GEWICHT
William rijdt de FH16 naar de klus en vertelt: “Wij zijn erg content met de FH16 en deze nieuwe 650 pk uitvoering doet het uitstekend. Wij hebben ook meerdere Volvo’s FH16 met 750 pk in de vloot, maar het verbruik van deze nieuwe truck is gunstiger. Daarbij moet ik wel zeggen dat die 750 pk trucks al wat ouder zijn; die waren uit de eerste serie.” De truck is voorzien van alle nieuwe veiligheidssystemen zoals een actieve dodehoekbewaking en Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist die de truck binnen de lijntjes houdt. “Het is echt een hele fijne auto om mee te rijden. Ook de FH met 13 liter-motor bevalt uitstekend in ons werk; die trucks hebben alleen een lepel en daarmee zijn ze geschikter voor internationale klussen. Deze is daarvoor aan de zware kant met zijn eigen gewicht van 32 ton.”



CONTAINER ERAF
Intussen zijn we aangekomen bij de plek waar een combinatie met de linkerkant op de vangrail ligt. De sporen op het asfalt laten zien dat hij een behoorlijk eind doorgeschoven is. De vangrail heeft het achterste deel afgerukt, waardoor de container is losgekomen en naast het chassis ligt. Het schuifgedeelte is normaal voorzien van een vergrendeling, maar één pen mist volledig en de andere was krom, waardoor die ook niet vergrendeld zat. Zorgwekkend dat zoiets gewoon rondrijdt, al is het de vraag of die vergrendelpennen deze krachten hadden kunnen weerstaan.
CORNFLAKES
De trekker ligt met de linkerkant van de cabine op de vangrail, waarbij de cabine op raamhoogte is opengescheurd. Rondom de truck liggen allerlei persoonlijke spullen van de chauffeur. Vrachtbrieven, de inhoud van de koelkast, kleding, een tolkast en heel veel levensmiddelen en gereedschap liggen bezaaid onder de vangrail. De chauffeur zelf is afgevoerd naar het ziekenhuis met lichte verwondingen. Aan de sporen te zien heeft hij de afslag gemist, waarna hij scherp heeft ingestuurd naar rechts, om vervolgens sterk naar links te sturen. Dat was te veel voor de combinatie, die vervolgens kantelde. Een bord met cornflakes ligt naast de truck als stille getuige.

KOV pakt de container op met een zijlader
LUCHTKUSSEN
William zet de Volvo naast de gekantelde combinatie en vouwt de steunpoten en de kraan uit. Chauffeur Raoul Verhoeven staat klaar om de combinatie straks mee te nemen op de lepel van zijn bergingsvoertuig, terwijl Jurgen Kaasemaker met de materieelwagen ter plaatse is. Lex Nous is bergingschauffeur in opleiding bij Van Eijck en hij assisteert William met het uittrekken van de lierkabels en het aanpikken ervan. De gekantelde vrachtwagen wordt voorzichtig opgetild en opgevangen door lierkabels als hij weer op zijn wielen wordt gezet. De trailer valt op een groot luchtkussen. Als de truck rechtop staat, is de schade goed te zien. Precies op de A-stijl aan de linkerkant is de cabine opengereten, net daar waar de chauffeur zat. Die heeft echt geluk gehad dat hij er met slechts lichte verwondingen uit is gekomen.
REMMEN VAST
Nadat de combinatie rechtop is gezet, pakt Lex de truck op de lepel. Vervolgens moet hij de oplegger rijdend maken. Een hele klus, want alle remmen staan erop en de oude trailer werkt niet echt mee. Intussen zet William de container rechtop. De lading bestaat uit 15 ton katoen, dus echt zwaar is het niet. Een chauffeur van KOV met een zijlader-oplegger staat klaar om de container af te voeren.
ENORME INZET
Intussen staat er een asfaltreiniger klaar om de gelekte diesel van het asfalt te verwijderen. Verderop staat een kolkenzuiger om de vervuiling op te zuigen en staat er al een aannemer klaar om de vangrail te herstellen. Alles bij elkaar heeft één moment van onoplettendheid bij de chauffeur ervoor gezorgd dat er een armada van trucks in actie moest komen. Een asfaltreiniger, drie trucks van Van Eijck, de zijlader van KOV, een botsabsorber en een zuigwagen om de diesel op te ruimen. Verder stonden er twee auto’s van Rijkswaterstaat en een bestelwagen van de aannemer die de vangrail moet vervangen. Alles bij elkaar een enorme inzet dus, wat zorgt voor een gepeperde rekening. Een rekening die, voor zover wij dat kunnen inschatten, de waarde van de oude truck met het versleten containerchassis ver te boven gaat. Het is dan ook niet vreemd dat Lex de combinatie afvoert naar Breda. Daar wordt het hele span achter een zwaar hek geparkeerd totdat de betrokken vervoerder het bonnetje heeft afgerekend. Wij rijden terug naar de vestiging in Roosendaal. William zit relaxed achter het stuur te genieten van het comfort aan boord, na een dag hard werken en slepen met kabels en hijsmateriaal.

Berging is teamwerk bij Van Eijck
Iep van der Meer