BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
DAF ZET DE NIEUWE STANDAARD IN ELEKTRISCH
We hebben er lang op gewacht, om precies te zijn sinds de IAA van 2022 maar DAF start nu dan toch echt de serieproductie op van de elektrische trucks. Al enige tijd reden ze rond bij geselecteerde bedrijven in een soort veldtest, maar nu komen ze dan echt los. De DAF XD, XF en XB Electric van de nieuwe generatie. Wij werden uitgenodigd om er alvast aan te proeven tijdens de internationale introductie in Asten.
Dit keer was de introductie van de nieuwe modellen van DAF niet in Spanje of in een ander zonnig oord. In plaats daarvan waren we in Noord-Brabant, waar de regen met bakken uit de hemel kwam. Hier stonden in totaal veertien vrachtwagens op ons te wachten: twaalf van DAF zelf plus een bakwagen van E. van Wijk en een combinatie van Cornelissen. De keuze was reuze: we konden niet alleen kiezen tussen de XF. XD en XB, maar ook tussen vuilniswagens, trekkers met opleggers, portaalwagens en koelers.
DAF leek aanvankelijk voorop te lopen tijdens de eerste introductie in 2022 op de IAA, maar inmiddels is het merk één van de laatsten die ook werkelijk op de markt komen. De productie in Eindhoven start eind van dit jaar, terwijl de meeste concurrenten hun elektrische vrachtwagens al een tijdje leveren aan hun klanten. Sterker nog, bij een merk als Volvo staat de tweede generatie al in de startblokken voor 2026. Als reden voor de vertraging geeft DAF aan dat ze zeker wilden weten dat de techniek echt goed werkte. De elektrische DAF’s zitten namelijk vol innovaties. Vooral de ontwikkeling van de geïntegreerde versnellingsbak, die samen met ZF is ontwikkeld, nam veel tijd in beslag.
GEÏNTEGREERDE VERSNELLINGSBAK
De twee elektromotoren en de versnellingsbak van de DAF Electric vormen één geheel. De bak heeft drie versnellingen, maar het schakelen gebeurt totaal ongemerkt. Bij het optrekken zou je denken dat je steeds in dezelfde versnelling rijdt. Tijdens het rijden zie je alleen op de vermogensmeter die de toerenteller vervangt de naald even verspringen. Dat is het schakelmoment. Een aanduiding van een versnelling is er niet, maar dat zou ook niks toevoegen. Het overschakelen gaat volledig traploos en zonder vermogensverlies. Dat maakt het rijden in de DAF Electric heel soepel en comfortabel.

ONE PEDAL DRIVE
Zeker als je de regeneratie-stand, oftewel de motorrem, op z’n sterkste standje zet, is de DAF extreem comfortabel. Er zijn drie standen, maar in standje drie heb je de rem nauwelijks meer nodig. Met je voet op het gaspedaal bepaal je exact wat de vrachtwagen doet. Het pedaal laat zich goed doseren. Door het ‘gaspedaal’ op te laten komen zie je de vermogensmeter naar de nul lopen. Als je het ‘gas’ verder loslaat zie je dat de regeneratie oploopt. Dat is even spelen om het gevoel te krijgen, maar dat went heel snel. Het resultaat is dat je niet bezig bent met schakelen of met remmen, maar puur en alleen met het verkeer om je heen. DAF heeft alle afleiding weggehaald om te zorgen dat de chauffeur alleen dat doet, wat belangrijk is.
VEILIGHEID EN ERGONOMIE
De XD en XF Electric profiteren van hetzelfde ontwerp als hun diesel broertjes. Dat betekent een lage instap en een onovertroffen goed zicht vanuit de cabine, onder meer door het extra ruitje in de rechterdeur. Beide zijn vooral in de distributie van levensbelang, en dat is precies waar deze elektrische trucks het best tot hun recht komen. De camera’s geven een duidelijk beeld, zelfs in de stromende regen tijdens de persintroductie maar voor wie dat wil zijn er ook spiegels leverbaar. De elektrische aandrijving zorgt bovendien dat de chauffeur zich volledig kan concentreren op het verkeer. En dat zonder motorgeluid en zonder trillingen. Wij waren echt onder de indruk van het rijcomfort van de elektrische DAF trucks. Men heeft daar in Eindhoven dan wel de tijd genomen, maar onder het motto ‘goed bereid kost tijd’ was dat beslist het wachten waard.




BOUW- EN DISTRIBUTIE TRANSPORT
Ook qua techniek heeft DAF alles op orde. Bewust kiest het merk ervoor niet zijn grootste modellen te elektrificeren: de XG en XG+ zijn er (nog?) niet elektrisch. DAF richt zich eerst nadrukkelijk op de bouw en de distributie. Hier komen de lage cabines met hun goede zicht het beste tot hun recht en is de elektrische aandrijving het meest efficiënt. Bovendien, zegt DAF, is de laadinfrastructuur in Europa nog helemaal niet klaar voor inzet van elektrische vrachtwagens op de lange afstand.
MODULAIRE ACCUPAKKETTEN
Zoals we van DAF kennen, is er veel keuze wat betreft de opbouw. Bij de XD en XF is er niet alleen keuze uit drie, vier of vijf accupakketten, maar ook waar deze zich bevinden. Afhankelijk van de opbouw kunnen de accu’s links, rechts of verdeeld zitten. De accupakketten zijn 105 kWh elk, dus maximaal heeft hij 525 kWh. Hiermee kun je minstens 550 kilometer rijden, zegt DAF. De vrachtwagens hebben dan wel geen e-axle maar dankzij de nieuwe achteras is de aandrijving erg efficiënt. De accu’s zijn van het LFP type, zonder kobalt. DAF is zodanig overtuigd dat ze acht jaar garantie geven op de accu’s. En over veiligheid, bij een aanrijding waarbij de cabine naar achteren komt wordt de hoogspanning automatisch uitgeschakeld. Verder zijn er op verschillende plaatsen rode lusjes die doorgeknipt kunnen worden door de hulpdiensten om de truck spanningsloos te maken. Goed om te weten!
DAF XB
Ten opzichte van de XF en de XD komt de kleine XB er een beetje bekaaid af in de NGD-generatie. De kleinste DAF wordt gebouwd in Groot-Brittannië en heeft een oudere cabine die het merk deelt met Renault Trucks en Volvo Trucks. Bij de facelift naar de NGD bleef de XB echter zijn oude koplampen houden met bolletjes en ontbreekt een centraal scherm op het dashboard. Ook de bediening is duidelijk anders dan bij zijn broers de XD en XF. Zo schakel je vooruit en achteruit met een draaiknop naast de stoel en zitten de ruitenwissers niet links maar rechts achter het stuur. Verder zijn camera’s niet leverbaar. Daarmee voelt de XB een beetje aan als het wat minder bedeelde stiefkind van DAF. De display in het dashboard is echter wel in lijn met de andere DAF trucks. Verder is ook de meeste techniek hetzelfde, waardoor ook de XB prettig rijdt. Wel heb je andere accupakketten en minder regeneratie-standen.

DE NIEUWE STANDAARD
Terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam, raakten wij langzaam overtuigd van de nieuwe DAF XF Electric, XD Electric en XB Electric. Ja, concurrenten als Mercedes-Benz, MAN en Volvo waren veel eerder met hun modellen. Wie echter achter het stuur stapt van een elektrische DAF, zal echter al snel merken dat de Eindhovenaren niet laat zijn op het feestje. Door een beetje geduld te hebben, zet DAF de nieuwe standaard voor elektrische trucks in Europa. Met een actieradius tot 550 kilometer, een grote keuze aan accupakketten en de ergonomische- en veiligheids eigenschappen van de NGD-serie heeft DAF met de Electric serie wat moois in huis.
Maarten van der Westen / Iep van der Meer