BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
ACTROS L PROCAB: NOG SNELLER SCHAKELEN
De nieuwe generatie van de Mercedes-Benz Actros is in aantocht met natuurlijk de eActros 600 elektrische truck, maar ook met de nieuwe generatie diesel trucks. Die delen dezelfde Procab cabine met zijn gladde, bolle voorkant en de opvallende ondergrille. Tijdens de IAA kregen we de gelegenheid om de eerste kilometers te rijden met de nieuwe Actros L
Over het uiterlijk van de nieuwe Actros is al veel gezegd. Vooral de reacties op social media draaien er niet omheen want het is wel even wennen aan de nieuwe look. Met zijn uiterst markante onderpartij met high-tech koplampen die doorloopt tot in de zijfenders, heeft Mercedes wel wat neergezet waar het gaat om design. Samen met het hoge, gesloten front met de prominente ster en de vlakke afwerking van de onderkant van de deuren ziet het er gewaagd uit. Toch went het snel, zo merk ik als ik de parking op loop naar de Actros L die klaar staat voor een allereerste rij-impressie met de dieselversie.
MAUT KLASSE 3
De groen-metallic gespoten truck is voorzien van een spikkeltjes patroon en fluorescerende gele accenten. Die gele accenten vinden we ook terug op de kunststof wieldoppen en op de Mirror Cam stengels. De truck is voorzien van een uitgebreid stroomlijnpakket waarbij onder andere de voorste wielkasten kleiner zijn gemaakt met rubberen randen. Samen met de wieldoppen zorgt dat voor een nog betere stroomlijn. Dat levert niet alleen een lager verbruik op maar ook Maut klasse 3 in Duitsland en dat scheelt toch iedere kilometer geld. Het opvallende detail aan de truck zijn de nieuwe koplampen. Die zijn heel intelligent, tenminste als je voor de duurste versie kiest. Die heeft onderin extra, zogenaamde Matrix lampen die de weg vlakbij de truck verlichten. Ideaal in de binnenstad, maar ook bij regen in het donker zou dat schelen voor meer zicht.
DE INSTAP
De basis van de cabine bleef ongewijzigd, al werd de ophanging wel aangepast. Wat ook bleef is de vlakke vloer en de, als gevolg daarvan hoge instap, via vier treden. De prachtige vormgeving zorgt ervoor dat er nu twee opstappen in het onderste deel zijn aangebracht, en twee in de verend opgehangen cabine. Daartussen zit een bol stuk kunststof wat zorgt voor die prachtige lijn vanaf het front naar de spatborden. Over die bolling maak ik me een beetje zorgen, want als je daar op stapt bij het uitstappen dan zou dat zomaar fout kunnen gaan. Begeleider Dirk Stranz had die opmerking aanvankelijk ook, maar volgens hem is dat tijdens twee jaar intensief testen nooit gebeurd. Toch blijft het een puntje van aandacht.
HEY MERCEDES!
Eenmaal binnen merk je niks van de uiterlijke veranderingen en bleef alles vrijwel ongewijzigd. Wel zijn de bekledingsstoffen gewijzigd en is er voortaan een lattenbodem onder het bed. Nieuw is verder dat je tegen het schermpje kunt praten. Na ‘Hey Mercedes’ kun je bijvoorbeeld zeggen dat je het warm hebt. Het antwoord is dan ‘Ik heb het begrepen, de temperatuur wordt aangepast.’ Wat ook kan is zeggen ‘Hey Mercedes, ik heb zin in pizza.’ Het systeem komt dan met een aantal genummerde opties in de buurt. Als je vervolgens kiest door het nummer te roepen navigeert de truck je er heen. Overigens is het niet zo dat je daar dan automatisch ook een combinatie voor de deur kwijt kan. Verder is er technisch van alles aangepakt, onder meer de versnellingsbak en de achteras. Dat zorgt voor nog sneller schakelen en voor lagere toerentallen. Dit moet, samen met de sterk verbeterde stroomlijn, zorgen voor nog meer efficiency. Volgens Mercedes zou de nieuwe generatie drie procent zuiniger zijn dan zijn voorganger.
LAGERE TOEREN
Onderweg met de nieuwe Actros L 1845 met de nieuwe aandrijflijn rijdt het eigenlijk niet anders dan voorheen. Snel schakelen deed de huidige generatie ook al namelijk en dat hij nóg sneller is merk je dan ook niet. Wat wel opvalt is het lagere toerental bij kruissnelheid. Bij 83 km/h ligt dat onder de 1000 toeren en dat scheelt natuurlijk brandstof. Verder valt op dat alle nieuwe veiligheidssystemen aan boord zijn, met alle verplichte piepjes van dien. Kortom, als chauffeur ben je heel snel gewend aan alle noviteiten aan boord en als je er in zit zie je niks van de opmerkelijk vormgegeven buitenkant. Bovendien went dat ook heel snel, zeker als we de truck straks op de weg gaan zien in bedrijfskleuren. Dat duurt niet lang meer, want de productie vangt eind dit jaar al aan.
Iep van der Meer