BIGTRUCK REPORTAGE
IAA TRANSPORTATION 2024: CHINEES-TURKSE INVASIE
Op de IAA Transportation 2024 in Hannover zagen we veel nieuws van de bekende truck- en trailermerken. Boven alles was echter vooral de invasie van Chinese truckmerken en Turkse trailerbouwers indrukwekkend. Verder waren er veel verschillende aandrijvingen te vinden, van diesel tot waterstof, van elektrisch tot methaangas.
De IAA Transportation in Hannover lijkt een wederopstanding te kennen. Na de wat matige editie in 2022 was het aantal standhouders weer gegroeid, en dat gold ook voor de bezoekersaantallen. Zelfs op de persdag was het al druk, met opvallend veel Chinese ‘journalisten’. Met name de noviteiten van de Europese merken mochten zich verheugen op een warme belangstelling van de Aziaten. In sommige cabines troffen we zes, driftig fotograferende en metende Chinezen aan, die werkelijk ieder detail vastlegden.
Waar dat toe leidt was goed te zien op een aantal stands van Chinese truckmerken, zoals die van Sinotruk, King Long en Shacmoto. Bij die laatste stond bijvoorbeeld een trekker met wat een Actros- cabine leek. Hij had een afwijkend front, maar de basiscabine was een regelrechte kopie van de Mercedes-Benz truck. Navraag bij de standbemanning leerde ons dat iedere overeenkomst op louter toeval berustte. De Shacmoto X6000 heeft een Chinese aandrijflijn met een 840 pk (!) 17 liter Weichai dieselmotor en een Fast Gear versnellingsbak. Verder toonde dit merk een LNG truck, een elektrische uitvoering en een waterstof trekker.
Naast Shacmoto stond het Chinese Sitrak met een originele MAN-cabine, maar dan met een op de Actros geïnspireerd dashboard met twee schermpjes. Naast de twee genoemde Chinese merken waren BYD, JAC en nog een aantal merken vertegenwoordigd. Ook het Oostenrijkse Steyr was vertegenwoordigd met een elektrische truck met Chinese technologie.
RECORDS
De IAA toonde niet minder dan 145 wereldprimeurs. Een prachtig cijfer, maar daarbij worden zowel compleet nieuwe voertuigen als een nieuw ontwikkeld ventiel of een spanbandje geteld. Veel nieuwe vrachtwagens zijn er niet onthuld: eigenlijk gold dat alleen voor de MAN eTGL en de Iveco S-eWay Rigid. Toch zijn de cijfers indrukwekkend. Met 1700 exposanten uit 41 landen is het beslist een internationale beurs.
Het aantal exposanten was maar liefst 21 procent hoger dan de vorige editie in 2022, maar dat heeft uiteraard ook te maken met de naweeën van Covid. Het aantal bezoekers lag 10 procent hoger dan bij de vorige editie: maar liefst 145.000 geïnteresseerden bezochten de beurs. Alles bij elkaar lijkt de IAA daarmee zijn bestaansrecht te bewijzen en wordt er volop ingezet op de volgende editie in 2026.
DIESELNIEUWS
Anders dan de vorige editie van de IAA lag de nadruk dit keer niet alleen maar bij elektrisch. Er waren veel waterstof-innovaties te vinden, zowel voor fuel cell als verbrandingsmotor. Zo zagen we bij het Franse Dumarey een 6,6 liter V8 motor op waterstof. Het lijkt erop dat de industrie hier echt wel brood in ziet. Uiteraard waren er ook veel elektrische vrachtwagens te zien, maar er waren ook best veel vrachtwagens op diesel en op gas te vinden. Men realiseert zich dat deze komende jaren nog blijven bestaan, en er is nog steeds winst te halen qua duurzaamheid en verbruik.
Ford Trucks presenteerde de nieuwe generatie van de eigen Ford Trucks dieselmotor, de EcoTorq 2. Verder was er bij Ford Trucks een F-Max met camera’s te zien en een waterstofverbrandingsmotor. De nieuwe F-Line stond er als diesel en elektrisch. MAN toonde naast de nieuwe PowerLion aandrijflijn de elektrische TGL en TGM modellen. Er was uiteraard ook veel aandacht voor de elektrische eTGX en de hTGX met waterstofverbrandingsmotor.
Bij DAF kleurde de stand deze keer rood. Dat is de introductiekleur van de nieuwe generatie trucks met verbeterde MX11 en MX13 motoren. Deze motoren werken voortaan volgens het ‘Miller’ principe. Daarbij is de kleptiming zodanig aangepast dat de onderste slag door het dode punt van de krukas minder weerstand biedt. Dit resulteert in minder interne frictie en dus in een lager verbruik. Daarnaast is er een nieuwe waterpomp met dubbele aandrijving en een compressor met twee cilinders.
Ook is er een nieuwe achteras reductie met nieuwe overbrengingen voor alle uitvoeringen. Dit zorgt voor lagere toerentallen. Voortaan kan ook het topmodel, de uitvoering met 530 pk, geleverd worden met zo’n ‘snelle’ achteras waardoor deze ook profiteert van DAF’s 'downspeeding' filosofie. Dit alles, in combinatie met een nog betere stroomlijn, zorgt voor een verlaging van het verbruik met nog eens drie procent. Bovendien is de nieuwe generatie van DAF voortaan goed voor Maut klasse drie. Uiterlijk is de nieuwe generatie van DAF herkenbaar aan twee extra streepjes in de grille.
TRAILERS
Bij de trailerbouwers viel het enorme aantal Turkse merken op. Er stonden veel autotransporters, diepladers, containerchassis en semi-diepladers van Turkse merken met vrijwel uitsluitend Europese assen en componenten. Eén van die merken is Reis, een bedrijf dat inmiddels in Nederland op de markt is met containerchassis.
Verder was er het Nederlandse RAI paviljoen met onder meer de merken Heiwo, Pacton, Estepe, Tilbox, Burgers, Joloda. Burgers kwam met een spectaculaire dubbeldekker op vier assen met ruimte voor 62 Europallets. Deze oplegger is bestemd voor Scandinavië. Verder troffen we D-Tec, Kraker Trailers, Knapen en op het buitenterrein Nooteboom aan.
Net als bij de trucks is ook in trailerland duurzaamheid troef. Met bamboevloeren, energie assen, elektrische transportkoeling en zonnepanelen op het dak bewijst de trailer branche zijn innovatiekracht. Bij Krone en Schmitz Cargobull was er aandacht voor de Super Eco Combi, terwijl bij Schmitz ook de nieuwe elektrische transportkoeling werd gepresenteerd.
BESTELWAGENS
Waar de vrachtwagenfabrikanten weinig nieuwe modellen konden laten zien, was er bij de bestelwagens wel veel nieuws. Volkswagen trok het doek af van zijn nieuwe Transporter. Deze wordt leverbaar met verschillende dieselmotoren, een benzine-hybride aandrijflijn en volledig elektrisch. Het feestje van Volkswagen werd een beetje overschaduwd door de reclamecampagne van Ford: overal stonden billboards met de Ford Transit Custom en de tekst ‘DER Transporter’. Blijkbaar wilde Ford het even inwrijven dat de nieuwe Volkswagen Transporter in de Ford-fabriek gemaakt wordt.
Ook Iveco betreedt het lichtere segment met de eMoovy. Deze elektrisch aangedreven chassis-cabine bestelwagen met totaalgewichten tussen de 2,5 en 3,5 ton is ontwikkeld samen met Hyundai. Het laadvermogen bedraagt 1,5 ton en er past een bak op van maximaal tien kubieke meter. Een open bak of een kipper kan natuurlijk ook. Ook Kia toonde zijn nieuwe bestelauto’s. Dit merk komt met futuristische elektrische bestelwagens op de markt die er veelbelovend uitzien. Dat het Koreaanse merk potentie heeft mag wel blijken uit het marktleiderschap met personenauto’s in Nederland.
TESLA SEMI
Al met al was er toch veel nieuws te ontdekken op de IAA in Hannover. Het aanbod was erg breed. Het is duidelijk dat transportland nog niet weet waar de toekomst heen gaat. Worden vrachtwagens elektrisch of gaat toch waterstof een belangrijk deel opeisen. Gaat de dieselvrachtwagen echt weg? Het was duidelijk dat niemand het antwoord weet. Daarom waren er op elk gebied interessante ontwikkelingen te zien op de beurs. Dit droeg misschien bij aan de hogere bezoekersaantallen. Het meest populaire voertuig op de IAA was echter volledig elektrisch: dat was de Tesla Semi. Een truck die nog lang niet geschikt lijkt voor de Europese wegen maar zeg nooit nooit.
Iep van der Meer / Maarten van der Westen