BIGTRUCK REPORTAGE

JELLE SCHOUWSTRA HAALT PIAKO NAAR NEDERLAND

Piako is een Fins trailermerk dat gespecialiseerd is in de typisch Scandinavische combinaties. Dichte- en koeltrailers met zijdeuren behoren tot dit specialisme, maar ook de EMS2 combinaties met lengtes tot 34 meter. Via de Deense importeur probeert Piako nu ook voet aan wal te krijgen in Nederland. Jelle Schouwstra haalde samen met BIGtruck de eerste oplegger op in Denemarken voor de Nederlandse primeur op het Mega Trucks Festival.

Het is nog donker als we 's morgens vroeg instappen bij Jelle in zijn nieuwste DAF XG ‘The Dragonborn’. De DAF staat er glimmend bij met zijn stoere bullbar, de dikke ‘onderlip’ en de lichtbak met extra verstralers. De trucks van Schouwstra zien er allemaal uit om door een ringetje te halen en de Nederlandse vlag die overgaat in de Zweedse vlag laat geen misverstand over waar ze normaal rijden. Vandaag gaan we echter naar Denemarken. Naar Herning om precies te zijn, en met de losse trekker. We gaan een nieuwe Piako trailer ophalen voor Mega Trucks, maar ook om er ervaring mee op te doen bij verschillende klanten.

Nadat we onze spullen in de slaapcabine hebben opgeborgen, zet Jelle koers naar de Duitse grens. Het is gezellig in het sfeervol verlichte interieur en de kilometers schieten onder de DAF door. Eigenaar ‘Snelle’ Jelle Schouwstra (35 jaar) kennen we al jaren. In het eerste jaar van BIGtruck stond al een reportage over zijn bedrijf. We zijn nu 13 jaar verder en zijn bedrijf groeide uit tot de huidige omvang van zes DAF trucks. Voorop de trucks staat nog vol trots de geboorteplaats van Jelle, namelijk Texel, maar sinds twee jaar is hij verhuisd naar de vaste wal in Noord Holland. Jelle: “Texel is prachtig en daar blijf ik een band mee houden maar dit is toch wat praktischer.”

THE LEGEND

Jelle’s vader, Jan Jelle Schouwstra (64 jaar) richtte het bedrijf op. Hij zit al ruim 40 jaar in het vak en reed in de beginjaren voor Holländska Snittblommor AB met een Scania combi op Zweden. Hij kreeg in 1989 de mogelijkheid om het bedrijf bestaande uit twee Scania combi’s over te nemen, waarmee de oprichting van Schouwstra Transport een feit was. Als kleine jongen ging Jelle altijd al met zijn vader mee als het kon. Eerst naar de bloemenveiling en dan met diverse losadressen naar Zweden. De liefde voor transport was geboren en ook voor het land Zweden. Vanaf het moment dat Jelle 18 jaar was, is hij zelf op de auto gegaan bij zijn vader in het bedrijf. Dat was de DAF 95 (BL-XL-91) “The Legend” waar hij zijn vaste rondjes maakte tussen Nederland en Zweden.

Intussen zijn we de A1 bij Bremen opgereden, op naar Hamburg. Intussen vertelt Jelle over zijn bedrijf: “Het begon met rijden, maar al snel kwam daar van alles bij. De planning, contact met klanten, onderhoud, relaties opbouwen en alles wat daar bij komt. Sinds 2025 zit ik officieel ‘in de zaak’ met mijn vader, waardoor ik zelf niet meer dagelijks op de truck zit. Dat geeft me de kans om nog meer uit te bouwen en de operationele zaken kan regelen. Wel rij ik zelf nog af en toe, bijvoorbeeld met bloembollen in het binnenland.”

Hiermee begon het voor Jelle, The Legend

Het complete wagenpark van Schouwstra

TULPANKUNGEN

Het wagenpark van Schouwstra bestaat volledig uit DAF trucks. Jelle vond vijf jaar geleden weer een originele DAF 95 (BP-HT-88) terug waarmee hij ooit begon te rijden. Die truck is weer helemaal in oude glorie hersteld, en nu fungeert ‘The Legend’ als hobby truck. “Tot vorig jaar reed hij nog gewoon mee maar met de verplichte digitale tachograaf kan dat helaas niet meer. In 2024 hebben we deze XG 480 met voorloopas besteld bij Truckland in Wognum. De truck heeft de naam ‘Dragonborn’ maar op de zijruiten staat de tekst 'Tulpen Kungen'." Jelle: “Dat is Zweeds voor Tulpenkoning en dat past helemaal bij onze ambitie om meer te gaan doen met het transport van bollen. Dat is ook de reden dat ik geïnteresseerd ben in een oplegger met zijdeuren over de volle lengte. Die kan ik dan gewoon inzetten in het normale werk in de bloemen, maar kan ik ook van de zijkant kisten laden met bloembollen.”

THE ‘DRAGONBORN’

Intussen zijn we Hamburg voorbij, nadat we bij Hoyer in Rade even een koffiestop gemaakt hebben. Jelle vertelt over zijn nieuwste trekker, de Dragonborn DAF XG: “Deze trekker is na aflevering meteen naar Van Kessel gegaan voor de opbouw. Eigenlijk had hij geen tijd, maar doordat ik het bescheiden gehouden heb, paste het net in zijn planning. Natuurlijk bedacht ik in het proces steeds weer wat nieuws waardoor het toch uit de klauwen liep, maar zo gaat dat. Het begon met een simpele vlonderplaat, een slangenrek, brandstoftanks en een setje strings tussen de assen. Vervolgens besloot ik het chassis in te laten korten, waardoor de accu’s onder de cabine moesten. Dat had nog niemand eerder gedaan, dus dat was even passen en meten. Vervolgens ging de truck naar SolarGuard voor een compleet pakket, bestaande uit een zonneklep, een stoneguard, een XXL onderspoiler- voorbumper en spatbordverbreders. Ook zijn er booskijkers en hoekschildjes gemonteerd. Verder moest er een Hypro Bullbar op. Dat is een TüV goedgekeurde Offroad versie, compleet met lampen van Ledson. Het spuitwerk is uitgevoerd door Bronk, in wit parelmoer met special paint. Zo kwam er een Viking op de achterwand en de tekst ‘For the Darkness has passed and the legend just grows’ aan de binnenkant van de zonneklep. Op internet had ik een afbeelding gevonden voor de special paint, later bleek die uit een videogame te komen. Dat wist ik niet, maar dat is wel grappig. Ik heb nu dan ook een poppetje uit die game in de cabine staan. Het interieur is nu nog standaard, maar daar gaat Special Interior binnenkort mee aan de slag, is de bedoeling.”

De Dragonborn is een plaatje geworden!

Aute irure minim i

Click here

Aute irure minim i

Click here

Aute irure minim i

Click here

PIAKO

Intussen zijn we in Herning aangekomen waar de Piako trailer keurig op ons staat te wachten. Een fraaie strakke drieasser met een gegalvaniseerd chassis, een stuuras en een kastenopbouw. De oplegger is voorzien van fraaie RVS kisten voor onder meer de sneeuwkettingen. Het meest bijzondere zijn de zijdeuren die over de volledige lengte open kunnen. Zelfs de rong in het midden kan verschoven worden. Aan de achterkant is een zware laadklep gemonteerd. Paiko Importeur Torben Krog ontvangt ons met alle egards, en hij heeft nog een verrassing. “Waarom stellen we niet een EMS2 setje samen met die mooie DAF. De trailer heeft een vangmuil, dus dat kan gewoon!” Jelle ziet het wel als een uitdaging, en na het nodige gekoppel ontstaat er een 34 meter lange combinatie bestaande uit de DAF XG, de Paiko trailer, een dolly en daarop een vierassige Burgers dubbeldekker. Zo rijden ze nu gewoon rond in Scandinavië, maar helaas mogen we niet met dit setje naar Nederland. Het blijft dus bij een paar rondjes op een afgesloten terrein, maar het is een indrukwekkend gezicht en voor Jelle een unieke ervaring.

In Denemarken pikken we de PIAKO trailer op

Tekst, Foto’s en video: Dirk-Jan Verhoef


Vorige pagina


OP PAD MET EEN MOOIE ‘BLONDE DAME’

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


RIJ-IMPRESSIE FORD F-LINE E HET LELIJKE EENDJE