BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE

RIJ-IMPRESSIE FORD F-LINE E OLDSKOOL ELEKTRISCH

Tijdens Solutrans konden we niet alleen een ritje maken met de vernieuwde Ford F-Max, die zijn debuut maakte. Ook de F-Line E was beschikbaar, de eerste elektrische vrachtwagen van Ford. Dat is op zich best bijzonder, want de F-Line is niet moeders mooiste. Met die gedachte klom ik de cabine in.

Gebroederlijk in het wit stonden ze naast elkaar op het buitenterrein van Solutrans in Lyon: de F-Max en de F-Line E. Het is duidelijk te zien dat de twee modellen familie van elkaar zijn, met een gapende grille en grote koplampen. De grote F-Max is duidelijk bedoeld voor de lange afstand, terwijl de F-Line een stuk kleiner is. De F-Line oogt ook gedateerd. Dit is niet heel vreemd, als je bedenkt dat de Ford F-Line nog altijd direct afstamt van de Ford Cargo. Het is bijzonder dat Ford dit model kiest als eerste e-truck.

Na Solutrans kreeg de F-Line E de kleuren van ATS

GEDATEERD

De relatief kleine F-Line-cabine staat hoog op het chassis. Het is flink klimmen voor ik in de cabine zit. De 6x2 bakwagen is voorzien van een echte dagcabine. De achterwand zit erg dichtbij. Toch is er ruimte genoeg. Omdat de cabine zo hoog is, is er nauwelijks sprake van een motortunnel. De cabine van de F-Line toont duidelijk zijn leeftijd. De grote spiegels staan ver van de zijruiten af. De zitpositie is echter goed. De F-Line voelt als een grote vrachtwagen, omdat alles zo fors is uitgevoerd.

Het dashboard oogt al wat ouder. Er is veel plastic en de tellers achter het stuur zijn analoog. Dat is bijzonder in een elektrische vrachtwagen! Het starten gebeurt met een ouderwetse sleutel en dat levert direct een probleem op. Ik wil de sleutel meteen helemaal doordraaien maar dat is niet de bedoeling bij een elektrisch voertuig. Dat moet in twee stappen. Hier zie je het voordeel van een start-stopknop. Al snel staan alle systemen echter aan en gaan we op pad.

Tijdens het Mega Truck Festival is de F-Line E feestelijk overhandigd aan ATS

Ook op de Ford-stand was de F-Line E te zien

STIL EN VLOT

Stil laat de Ford F-Line E zich door het Franse verkeer sturen. De vrachtwagen is vlot, maar hij heeft dan ook weinig lading bij zich. Deze versie mag tot 26 ton wegen, maar dat haalt hij nu bij lange na niet. Met 415 pk en het volle vermogen beschikbaar bij elk toerental is de F-Line zeker niet langzaam. Als je het pedaal vol intrapt, geeft de motor zelfs korte tijd 523 pk. De F-Line E heeft drie versnellingen, maar tijdens de rit is niets te merken van de schakelmomenten. Dat is indrukwekkend.

Ook de opties voor regenereren van remenergie bevallen ons. De elektrische Ford heeft vijf regeneratie standen, die met de stengel rechts te bedienen zijn. Het is erg eenvoudig de stand te kiezen die het prettigst voelt voor de omstandigheden. De Ford remt geleidelijk af en het gaspedaal is heel goed te doseren. Hierdoor heb je het rempedaal eigenlijk nauwelijks meer nodig, behalve om tot een complete stop te komen. Dit is het kenmerk van een goede elektrische vrachtwagen.

VERSCHILLENDE UITVOERINGEN

Qua techniek is deze Ford prima in orde. De 6x2 bakwagen, waarin we rijden, heeft 4 accupakketten van 98 kWh aan boord. Dit resulteert in netto 314 kWh bruikbare energie. Volgens Ford bedraagt de actieradius zo’n 300 kilometer, maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de opbouw en de hoeveelheid lading. De vrachtwagen die we in Frankrijk reden, ging na de beurs naar Nederland. Daar kreeg hij nieuwe stickers en is hij afgeleverd aan ATS Transport.

Naast de 6x2 is er ook een 4x2 goed voor 19 ton. Deze heeft met 235 kWh bruikbare energie, minder accuvermogen en is met 315 pk ook minder krachtig. Het bereik is ook iets lager. Ford ziet voor dit type vooral een toekomst als bijvoorbeeld een vuilniswagen, al is de hoge cabine hier niet echt handig voor. Naast de dagcabine is de F-Line ook te krijgen met een slaapcabine.

De bulkcontainer gaat terug op een chassis

Scania en Thunderdome: een goede combinatie

Twee van Antons favoriete vrachtwagens

Anton heeft het naar zijn zin bij Hovetra

Anton heeft het naar zijn zin bij Hovetra

We konden met beide nieuwe Fords op pad

GELIJK AAN DAF

Het rijden in de Ford F-Line E verbaast ons. De cabine mag dan wat gedateerd zijn, de techniek is dat zeker niet. Ford heeft natuurlijk al jarenlang ervaring met elektrisch rijden, bijvoorbeeld met de e-Transit, die net als de F-Max en F-Line in Turkije bij Ford Otosan wordt gebouwd. Daarbij komt de aandrijving van de Ford F-Line E van ZF. Onder de cabine ligt de CeTrax 2: een elektrische motor met een geïntegreerde versnellingsbak. Wij kennen deze aandrijving al: dit is dezelfde unit die DAF gebruikt in de XF Electric en XD Electric. Hiermee heeft DAF de titel van Truck of the Year 2026 in de wacht gesleept.

Tijdens het rijden in de Ford F-Line E gaan onze gedachten naar de ritten die we maakten met de DAF Electric en dat is dus niet zomaar. Net als de DAF rijdt de Ford uitermate soepel en schakelt hij door de versnellingen zonder dat je het doorhebt. Dat is bij andere elektrische vrachtwagens wel anders. Dat biedt wel mogelijkheden: Als deze Ford zijn gedateerde cabine inwisselt voor iets nieuws, dan groeit hij uit tot een elektrische vrachtwagen die de concurrentie op scherp zet.

Maarten van der Westen


Vorige pagina


JELLE SCHOUWSTRA HAALT PIAKO NAAR NEDERLAND

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


DAF: WEER TRUCK OF THE YEAR!