BIGTRUCK REPORTAGE

OP PAD MET EEN MOOIE ‘BLONDE DAME’

De Belgische chauffeur Eddy Knaepen kreeg acht weken terug wel een heel bijzondere truck van zijn werkgever SL Logistics. Een hagelnieuwe DAF XG+ 530, met de bijnaam ‘Blonde’, een verwijzing naar de legendarische actrice en zangeres Marilyn Monroe. Wij van BIGtruck magazine wilden hier alles over weten en gingen een dag met de 54-jarige chauffeur mee tijdens een werkdag.

Scania en Thunderdome: een goede combinatie

De bulkcontainer gaat terug op een chassis

Twee van Antons favoriete vrachtwagens

Anton heeft het naar zijn zin bij Hovetra

CONTAINERS BONKEN

SL Logistics is gevestigd in het Belgische Puurs en is gespecialiseerd in het vervoer van zeecontainers. Hierin speelt het transport van tankcontainers geladen met gevaarlijke stoffen een grote rol in hun dagelijkse dienstverlening, maar ze rijden ook met normale zeecontainers. Ook vandaag rijden we met een normale boxcontainer. We spreken met Eddy af op een industrieterrein in Antwerpen, waar hij de dag ervoor een container heeft opgehaald in de haven. Als we aankomen is het nog pikdonker, want het is pas 05.30 uur. Eddy heeft de nacht doorgebracht in zijn cabine. “We staan vaak op deze plek. We hebben meerdere vestigingen in België. Ook hier in Antwerpen hebben we diverse locaties, waar auto’s en opleggers staan. Het is altijd gezellig, want er staan vaak meerdere collega’s en zo spreken we elkaar regelmatig als we onderweg zijn,” legt Eddy uit.

De container die Eddy heeft geladen, is bestemd om een lading loodpasta op te halen in het Franse Cambrai en zal daarna weer teruggaan naar de Antwerpse haven. “De vracht wordt in Bulgarije verwerkt. In Antwerpen gaat de container via een binnenvaartschip door naar haar eindbestemming.”

EEN ECHTE DAF-FANAAT

Onderweg leren we Eddy kennen als een chauffeur met een sterke voorkeur voor DAF. “Toen mijn werkgever vroeg welke auto ik wilde hebben, was het voor mij geen moeilijke keuze. Een DAF moest het worden. Ik rij al 15 jaar met DAF en dat bevalt me uitstekend.”

Toen zijn werkgever belde, was het plan om een DAF XG te bestellen, wel voorzien van de nodige opties en modificaties. “Kurt, mijn baas, zei dat als ik een DAF XG wou, dan kreeg ik er staande uitlaten op. Maar dit boeit mij allemaal niet zoveel eerlijk gezegd. Ik vind een mooie auto wel leuk, maar ik betaal de opties niet, dus dat moet de baas zelf maar beslissen. Een tijd later belde hij weer om te zeggen dat hij toch een XG+ had besteld en ook daar alles aan heeft laten verbouwen. Alleen het interieur moet nog worden gedaan, maar dat doe ik zelf. Ik ben een klusser en vind het leuk om dat zelf te doen.”

MARILYN MONROE

Dat dit niet om een standaard auto gaat, is al snel te zien. De DAF is op alle fronten aangepakt, waarbij de bullbar meteen in het oog springt en imposant oogt op de toch al lange cabine van een XG+. Ook de rode en grijze kleuren zijn erg opvallend. “Het is BMW-grijs en alles is gespoten, er zit geen sticker op,” vertelt de trotse Eddy.

De opbouw is geheel verzorgd door Sjaak Kentie, die werkelijk topwerk heeft geleverd. “Er zijn meerdere auto’s van ons door Sjaak Kentie opgebouwd. De bekendste is misschien de Volvo die we in ons wagenpark hebben. Die heeft al meerdere prijzen gewonnen en is verkozen tot mooiste Volvo van België. Mijn zoon is de chauffeur van die auto. Hij is nog gekker van trucks dan ik ben. Voor mij moet het voornamelijk functioneel zijn, maar het oog wil ook wat.”

DE HEL VAN DE ANTWERPSE RING

Zoals veel chauffeurs weten, is de Antwerpse ring niet de fijnste plek om te rijden. Ook deze ochtend is het niet anders. We belanden eigenlijk meteen al in de file. “We hebben ruim de tijd. Ik vertrek meestal altijd iets eerder dan de planning opgeeft. Dan heb ik tenminste een beetje speling.”

Langzaam maar gestaag banen we ons een weg tussen de drukke Belgische ochtendspits, om rond 10.00 uur in de ochtend in het Franse Cambrai aan te komen. Eddy parkeert de DAF eerst op het parkeerterrein om zijn chassis goed te zetten. Hij schuift zijn multifunctionele chassis van Van Hool in, zodat de container achterop komt te staan en de container geladen kan worden.

De lading bestaat uit een vracht loodpasta. Dat is een industrieel product dat bestaat uit fijngemalen lood, wat vrij komt bij de recycling van batterijen. Maar voordat Eddy de vracht kan laden, moet de combinatie eerst gewogen worden op de weegbrug.

VEILIGHEID VOOR ALLES

Tijdens de recycling van de batterijen komt er stof vrij. Daarom moet Eddy een overall aantrekken en een mondmasker voor als hij de auto verlaat. Ik mag de auto niet verlaten en mag dus ook geen foto’s maken. Zoveel gebeurt er ook niet als de container van Eddy voor hem wordt geladen. Het enige dat Eddy hoeft te doen, is zijn deuren van de container openen.

Na ongeveer 45 minuten zit de vracht erin en rijdt Eddy terug naar de weegbrug, ondertekent de papieren en kan hij terug naar de Antwerpse haven. De papieren worden alvast digitaal naar het kantoor van SL Logistics gestuurd. Daarna zetten we koers naar de haven, waar Eddy de container inlevert en een nieuwe ophaalt. De haven is verboden terrein, ook voor journalisten, en dus nemen we hier afscheid van Eddy en zijn knappe ‘Blonde dame’.

Tekst, fotografie en video: Jarno van den Noort


Vorige pagina


Voorwoord

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


JELLE SCHOUWSTRA HAALT PIAKO NAAR NEDERLAND