BIGTRUCK LEGENDS
DE RESTAURATIE VAN DE TIJDMACHINE VAN DE GEERS BROTHERS DEEL 2

In de vorige editie van BIGtruck online magazine hebben we de unieke Scania 143 Streamline combi al aan jullie voorgesteld. In deel 2 gaan we dieper in op de aankoop en het 8-jaar-durende restauratieproces dat leidde tot het schitterende eindresultaat.
Het is april 1996 als de Scania 143M 500 Streamline op kenteken wordt gezet. De combinatie wordt afgeleverd door Beers Zonen aan Bram Vrolijk. De motorwagen en aanhanger zijn voorzien van Burg koelbakken en ook de middenasaanhangwagen komt van deze carrosseriefabriek uit Pijnacker. Nieuw wordt deze auto geleverd met rode velgen en fietsenvangers. De combinatie wordt ingezet voor het vervoer van groenten en fruit. Jeroen Vrolijk begon in 1995 voor zichzelf en nam later de combinatie over van zijn ouders. Na aankoop worden er een aantal wijzigingen aan de combinatie toegevoegd.
Zo komen er zwaailichten achter de lichtbak, 3 pablo's (twee onder de spiegels en één boven op de lichtbak). De zonneklep wordt goud gespoten met Holland erop, onder de bumper vier verstralers en spatlappen met dagrijlampen. Verder verdwijnen de fietsenvangers en komt er aan de bestuurderszijde onder de dieseltank een sidepipe. Uiteindelijk worden er nog een aantal Scania logo`s en uiteraard de naam van Jeroen toegevoegd. Naast het groenten rijden werden er steeds meer bloemen vervoerd en kwam er op de motorwagen een laadklep. Dit om Deense plantenkarren zelf te kunnen lossen bij verschillende adressen.
Jeroen verhuisde naar Maassluis en daaropvolgend kwamen er nog een aantal kleine aanpassingen. De velgen werden gespoten met een witte rand, op de laadbak kwam Maassluis te staan in een blauw vlak en twee Michelin-poppen kwamen op de grille. Ondertussen was het alweer 2003 en ging Martijn met de Scania sturen. Martijn vertelt: “Ik had vroeger al geroepen ‘met deze auto wil ik later gaan sturen’ en dat is gebeurd. En nu zoveel jaar later staat die auto weer nieuw bij ons thuis in de loods. Als je daar even over nadenkt, dat verzin je niet…”



VERSLETEN EN VERKOCHT
En dan wordt het 2005, De laadbakken van de Scania worden slecht, en eigenlijk heeft de Scania een grote opfrisbeurt nodig om er verder mee te kunnen werken. Eigenlijk is dit niet rendabel genoeg en wordt ervoor gekozen om de Scania in te ruilen voor een nieuwe Scania R500 combinatie. De vele herinneringen die er aan de Scania kleven maken het niet gemakkelijk voor Jeroen om er afscheid van te nemen en uiteindelijk brengt Martijn, met het lood in de schoenen, de combi weg naar Beers in Honselersdijk voor de verkoop. Er meldt zich een koper en de Scania vertrekt compleet naar Estland. De motorwagen gaat daar rijden voor DSV en de aanhanger gaat bij een andere vervoerder aldaar rijden achter een Scania R-motorwagen. Klaar zou je denken. Zelf kwam ik de truck na die tijd af en toe nog tegen op internet en daarna verdween hij langzaam uit het beeld.

Het resultaat is perfect
GAST TRUCKS
Tot oktober 2017: Gast Trucks uit Venlo heeft de vrachtwagen opgespoord in Estland en deze terug gehaald. Op Facebook verschijnen er een aantal foto`s en Martijn krijgt er lucht van, hij stuurt ze naar zijn broer Laurens. Die belt gelijk met Gast Trucks: “Wat er ook gebeurd met die auto, wij zijn de eersten die komen kijken. De dag erna zijn we gelijk vertrokken naar Venlo met groene platen, want die Scania ging sowieso mee naar huis!”



DRIE MILJOEN OP DE KLOK
In Venlo konden de broers het eens worden met de verkoop en eenmaal thuis werd er eens goed bekeken hoe de Scania er inmiddels bijstond. En dit was verre van optimaal. Omgerekend zou er inmiddels zo'n 3 miljoen kilometer mee gereden zijn en dit bleek duidelijk te zijn. Het interieur zat er nog in maar alles was zo versleten. En ook aan de buitenzijde waren er door de Estlandse eigenaar veranderingen aangebracht. De koelmotor boven het dak was verdwenen en er stond een spoiler op het dak, de cabine was deels overgespoten en alle reclame was van de bak verwijderd. Laurens vertelt: “De staat was echt heel slecht maar je begint ergens aan en dan is er geen weg meer terug.” Martijn vult aan: “Ik ben zelf begonnen met het slopen, want dat was het echt." Alles werd met een gasbrander en slijptol losgehaald. Ik had toen last van een hernia en dacht lekker een beetje aan die auto te werken als een soort therapie, totdat Laurens me onder die auto vandaan moest trekken omdat alles op slot zat!
NIEUWE INLINERS
Het chassis van de Scania werd naar Van Winkoop in Ermelo gebracht waar een begin gemaakt werd aan de restauratie van het chassis. Nieuwe inliners werden gemonteerd en alles werd gestraald en in de epoxy gezet. Daarna werd bij Special Colours het opgeknapte chassis weer glanzend rood gespoten. Ondertussen hebben de broers een Italiaanse donor 143 gekocht. In eerste instantie voor de cabine want deze was dusdanig slecht, de bijrijdersstoel stond bijvoorbeeld zo'n 10 cm lager in de vloer dan origineel. Ook de 500 pk sterke DSC 1409 werd vervangen. De originele motor was in 2003 vervangen voor een 450 pk versie (DSC 1410) na een vastloper, terwijl de donor een 500 pk uitvoering had. De Italiaanse donor cabine wordt bij MWDesigns in Schijndel weer net zo gespoten als toen de auto bij Jeroen kwam te rijden. In de Autoclear LV Exclusive lak van Akzo Nobel. Bij Kasteleijn accessoires en techniek worden alle losse onderdelen gebracht. Bij Kastelijn is de expertise aanwezig voor een dergelijk omvangrijk project. Twee trailers vol met het chassis, alle onderdelen en de vers gespoten cabine verhuisden naar Schijndel.
AANHANGWAGEN OPGESPOORD
Ondertussen werd er ook een begin gemaakt aan het opknappen van de aanhanger. De broers zijn door de oud-eigenaar van de motorwagen in contact gebracht met de eigenaar van de wipkar. Na flink wat heen en weer onderhandelen werd de deal gemaakt en is de aanhanger verscheept naar Antwerpen. Deze is door Bouwheer opgehaald in de haven en bij aankomst in Zeewolde blijkt ook hiervan de staat ronduit erbarmelijk. Het is echter wel de originele aanhanger en zelfs grotendeels compleet.
Bij Bouwheer in Zeewolde is de oude laadbak van het chassis gehaald en werd alles ontmanteld. Bij Special Colors Paint Shop werd het chassis van de aanhanger ook weer helemaal nieuw gemaakt. Verder werd er bij Bouwheer zorg gedragen voor het technische aspect. De laadbak blijkt in een zodanige slecht staat dat de broers op zoek moeten naar twee andere laadbakken, de bakken van Burg worden al jaren niet meer gemaakt en zo komen ze uit bij twee gebruikte EBO bakken, deze worden bij Heiwo carrosseriefabriek van binnen en van buiten weer helemaal nieuw gemaakt. Verder werd de keuze gemaakt om de laadklep weg te laten en de achterlichten in één balk te laten zitten.
BOUWPAKKET
In Schijndel gaat het werk gestaag door en komt er uit de losse onderdelen steeds meer een nieuwe auto tevoorschijn, als een waar bouwpakket. Het motorblok uit de Italiaanse donor heeft pas een miljoen gelopen maar wordt toch uit voorzorg helemaal nagelopen met nieuwe pakkingen, ringen en lagers. De bij MWDesigns gespoten cabine krijgt in november 2021 weer zijn plek op het chassis. Juni 2022 is het chassis bij Kastelijn gereed en werkelijk alles is beter dan nieuw. Van de kenmerkende lage dieseltank tot de grote kist aan de bijrijderskant. Alles is beter dan nieuw.
KOELMOTOREN OOK GERESTAUREERD
Niet alleen het chassis en de aanhanger veranderen langzaam aan weer als nieuw, dit geldt zeker ook voor alle onderdelen. Zo zijn alle velgen gerestaureerd omdat deze niet meer nieuw zijn te krijgen. Datzelfde geldt ook voor de TRS koelunits. De koelmotor boven het dak is in Estland verdwenen, dus ook hiervoor moesten de broers op zoek naar een vervangende unit. Deze werd gevonden bij een tuinder die een complete laadbak met de koelmotor gebruikte als koelcel. Je raadt het al, ook deze werd compleet gekocht voor alleen de koelmotor. De Challenger koelunit is ook weer helemaal nieuw gemaakt samen met Cas van CMS uit Bleiswijk. Zodat deze straks als het zou moeten gewoon weer kan koelen. Evenals de unit onder de aanhanger. Het Kubota dieseltje is zo nieuw dat je je boterham er vanaf zou kunnen eten. Zo nieuw en schoon ziet alles eruit.


TRUCKSHOW CINEY
De mannen hebben uiteindelijk truckshow Ciney als doel gesteld om hun trots te kunnen showen en dat is nog even stevig doorwerken. Eind 2024 zitten de koelbakken weer op de combinatie en verhuist het span naar Bronk Truckspuiterij in Beusichem. Daar wordt de reclame weer aangebracht en ook dit is geen eenvoudig klusje. Er zijn geen tekeningen meer van dus worden er oude foto`s gebruikt om dit tot een goed eindresultaat te brengen. Ook het feit dat er acht kleuren op de laadbak zitten, zorgt voor veel werk. Nu staat ook Waddinxveen op het blauwe vlak omdat dit de vestigingsplaats is van Jeroen.
SPECIAL INTERIOR
In Dronten is ook aandacht besteed aan het interieur, Special Interior, het bedrijf van Laurens heeft ervoor gezorgd dat alles nieuw is maar de sfeer van vroeger ademt. Zo heeft Laurens zelf het ‘notenhouten’ plaksetje nagemaakt en gedipt omdat dit nieuw niet meer te krijgen is. Niet alleen de Deense spikkel stof zorgt voor sfeer maar zeker ook het oude stuurwiel. Laurens vertelt: "Het originele stuurwiel is helaas verloren gegaan tijdens de brand van ons pand in 2015 maar gelukkig heb ik er later nog eentje op de kop weten te tikken. Ook een hoop verlichting had ik gelukkig al gekocht met het idee dat dit zou gaan verdwijnen. Zo zitten er in het interieur en rondom de combinatie alle originele verlichting zoals dat vroeger ook zat. Voorlopig staat de combinatie in de schuur zo goed als klaar op een paar kleine dingetjes na. En wie weet gaan de broers net als vroeger samen een ritje naar Zweden doen. Het zou kunnen want er is een nieuwe smart tacho ingebouwd.
AUTO MET EEN VERHAAL
Het is echt een auto met een verhaal en bij ieder onderdeel kunnen Laurens en Martijn wel iets vertellen, omdat Martijn er vroeger mee gewerkt heeft en Laurens tijdens de restauratie veel dingen in zijn handen heeft gehad. Van het trapje aan de zijkant van de cabine tot de hamburgerlichten in de achterbumper van de aanhanger. En alles is opgebouwd zoals de broers het voor ogen hadden, in de stijl van Jeroen Vrolijk, maar we zeggen het nog maar een keertje, beter dan nieuw! Alles bij elkaar is er een mooi stuk transporthistorie bewaard gebleven met deze legendarische combinatie!

Niels van Duijvenboden