BIGTRUCK REPORTAGE
RENAULT TRUCKS: WIJ GAAN NIET VOOR HET GROOTSTE BEREIK
Hoeveel bereik moet een elektrische vrachtwagen hebben? Helemaal niet zoveel, vertelt Renault Trucks ons tijdens de Electromobility Days 2024 in Lyon. Volgens de Fransen is een bereik van 600 tot 650 kilometer meer dan voldoende.
Volgens Renault Trucks is de toekomst van het transport volledig elektrisch. Alternatieven zoals biobrandstoffen en waterstof worden nog niet in voldoende hoeveelheden geproduceerd en zullen vooral naar de scheepvaart, luchtvaart en de industrie gaan, zo verwachten de Fransen. Daardoor blijven deze brandstoffen duur. Alleen voor bijzondere toepassingen, als elektrisch echt geen optie is, dan worden deze opties interessant.
GENOEG BEREIK
Renault verwacht dan ook dat 90% van alle vrachtwagens die in 2040 verkocht worden, volledig elektrisch zijn. De toekomst is elektrisch. Daarom biedt Renault Trucks ook een complete lijn voertuigen aan, van een elektrische cargobike tot een grote vrachtwagen. Van 650 kilo tot 50 ton: bij Renault Trucks kun je terecht.
In 2026 wil Renault elektrische vrachtwagens aanbieden met een bereik van 600 tot 650 kilometer. Volgens de Fransen is dit voldoende voor elke toepassing, van distributie tot bouw en zelfs lange afstand. De chauffeur moet immers toch verplicht pauzeren, dus dan kan de vrachtwagen weer opladen, is de gedachte. Renault Trucks doet dan ook niet mee aan de race voor het grootste bereik. Grote accu’s zijn te zwaar, te duur en te slecht voor het milieu.
EIGEN TRANSPORT
Om te bewijzen dat je ook zonder groot bereik uit de voeten kan, is Renault Trucks begonnen zijn eigen transport van goederen van en naar de fabrieken te elektrificeren. Hiermee wil Renault Trucks het goede voorbeeld geven. In 2030 wil Renault Trucks alle transporten van, naar en tussen zijn fabrieken volledig CO2-neutraal uitvoeren. De eerste stappen zijn al genomen. Sinds kort worden alle transporten tussen de Renault-fabrieken in Saint-Priest en Bourg-en-Bresse gedaan met elektrische vrachtwagens. Hierbij speelt Renault dus niet de rol van fabrikant, maar de rol van transportbedrijf.
In Saint-Priest maakt Renault assen en motoren. Ook is er een grote opslag van onderdelen. Deze zijn onder andere bestemd voor de fabriek in Bourg-en-Bresse, zo’n 85 kilometer verderop. Op deze locatie worden de T-, C- en K-series gemaakt, zowel diesel als elektrisch. Vijf keer per dag rijden vijf elektrische Renaults op en neer tussen de twee locaties. Per jaar leggen ze hiermee zo’n 90.000 kilometer af. Dit kan volledig elektrisch, wil Renault bewijzen.
REKENWERK
In de nacht worden de vrachtwagens volledig opgeladen. Omdat het huidige bereik van 300 kilometer niet voldoende is, wordt er tussentijds één keer opgeladen. Renault Trucks heeft goed uitgezocht of het beter is één keer lang op te laden of steeds een beetje. Ook de locatie van het laadstation is onderzocht. Men kwam tot de conclusie dat halverwege de beste plaats is, dus heeft Renault daar een laadstation gebouwd.
Renault Trucks heeft veel rekenwerk gedaan. Variabele ladinggewichten, zelfs weersinvloeden en temperatuurschommelingen zijn meegenomen in de berekeningen. De resultaten uit de eerste periode zien er veelbelovend uit: het lukt. Volgens Renault moet het kunnen om voortaan alle transporten volledig elektrisch uit te voeren, zelfs met vrachtwagens met 300 kilometer bereik. Het is nu aan de vrachtwagens om het te bewijzen.
OXYGEN
Tijdens de Electromobility Days heeft Renault Trucks nog een primeur voor ons: de Renault Oxygen. Deze distributietruck met low-entry cabine is deels samen ontwikkeld met het Nederlandse transportbedrijf SVZ (voortgekomen uit de fusie van VSDV en Zandbergen) en Jumbo Supermarkten. In het najaar wordt één van de drie exemplaren van de Oxygen getest in Amsterdam.
Deze elektrische vrachtwagen biedt dankzij zijn lage cabine en vele camera’s veel zicht op het andere verkeer, iets waar steeds meer verplichtingen voor komen. Naast een lage instap, mede dankzij de busdeur aan de passagierskant, heeft de chauffeur veel ruimte in de cabine. Dit komt door de langere cabine en het verhoogde dak. Dankzij zijn dichte grille en het dak dat overloopt in de laadbak oogt de Renault Oxygen futuristisch en normaal tegelijk.
FABRIEK
Uiteraard laat Renault Trucks ons ook de elektrische vrachtwagen ervaren. Er is een korte route uitgestippeld op de wegen rond Saint-Priest, waar het hoofdkantoor van Renault Trucks is gevestigd. Smalle weggetjes, rotondes, snelweg en vooral veel heethoofdige Fransen in personenauto’s: we krijgen een goede indruk. We kunnen niet anders concluderen dan dat de Renault Trucks E-Tech T een fijne vrachtauto is. Het rijdt stil en uitermate soepel. Alleen het opschakelen naar de volgende versnelling duurt lang, zoals we dat ook bij elektrische Volvo’s kennen.
Ook op het programma staat een bezoek aan de fabriek in Bourg-en-Bresse, waar de grote Renault Trucks gemaakt worden. Op de productielijn staan zowel diesel- als elektrische modellen: voor 95% is het productieproces gelijk. Op een korte, aparte lijn worden elektromotoren, accupakketten en elektronica gemonteerd. Omdat elektrische modellen de norm worden, moeten deze over een tijdje helemaal op de normale productielijn geproduceerd worden. Voor Renault Trucks is het duidelijk: de toekomst is elektrisch.
Tekst, foto’s & video: Maarten van der Westen