BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
RIJDEN MET DE eACTROS 600!
Sinds de introductie van de Mercedes-Benz eActros 600, eind vorig jaar in de buurt van Hamburg, is er veel gesproken over dit nieuwe model. Daarbij ging het vooral om de vormgeving van de ‘Pro Cabin’. Met zijn grote vlakke front met die ster centraal in het midden en de modern vormgegeven onderpartij zorgde het design voor veel commotie. Daarbij werd vaak volledig voorbij gegaan aan wat die truck kan, namelijk 500 kilometer rijden op één oplaadbeurt, en dat is op dit moment uniek. Onlangs mochten we voor het eerst rijden met de eActros 600 en geloof ons, dat uiterlijk went snel!
De nieuwe generatie van Mercedes ziet er voortaan heel anders uit, dat mag duidelijk zijn. Dat geldt overigens niet alleen voor de elektrische zware trucks, maar ook voor de diesels met een hoge cabine. Die krijgen namelijk precies dezelfde cabine. Nadat we van de eerste shock bijgekomen zijn bij de presentatie, went het uiterlijk toch snel. Vooral als je de truck in een andere kleur dan wit ziet lijkt het al heel anders en als straks de bedrijven hun eigen kleuren aanbrengen, zul je nog versteld staan. Toch gaat het in dit verhaal eigenlijk niet over het uiterlijk, maar over hoe het rijdt, zo’n eActros 600.
De eActros 600 is voorzien van de hoge Actros cabine met een vlakke vloer. Een typische lange afstand cabine dus, en dat is eigenlijk raar. Met zijn actieradius van 500 kilometer kom je een heel eind, maar onderweg even bijladen is op dit moment nog niet zo simpel. Dit lijkt de eerste jaren dan ook een truck te zijn voor zware distributie, maar dan heb je geen vlakke vloer en vier instaptreden nodig. De wat lagere Actros F cabine zou dan ook een mooi alternatief zijn, maar daar wordt nog niet over nagedacht bij Mercedes. Hoewel de cabine qua interieur hetzelfde is, geldt dat niet voor de instap. Die heeft nog steeds vier treden, maar tussen de tweede- en derde opstap zit nu een stukje fraai vormgegeven, bol kunststof. Dat ziet er prachtig uit en is geheel in lijn met de strakke vormen van de onderpartij van de truck maar je zou je kunnen vergissen. Vooral met het uitstappen kan het gebeuren dat je dat gedeelte raakt. Slijtage op die plek is dan ook niet ondenkbaar, maar een misstap kan ook andere gevolgen hebben. Het lijkt er op dat design hier voorrang heeft gekregen op functionaliteit en dat is voor een instap niet handig.
VERBETERD INTERIEUR
Eénmaal boven is alles hetzelfde als wat je gewend was in de Actros L-cabine. Wel wordt er nog gewerkt aan andere bekleding, bedden met lattenbodems en nog dikkere matrassen. Ook wordt er gewerkt aan een laddertje naar het bovenbed. Dat heeft de Actros namelijk nog steeds niet. Het dashboard geeft duidelijke informatie over de range, de toestand van de accu’s en of je stroom verbruikt of regenereert. Voor wat betreft die nieuwe bekleding, daar is in het exemplaar waarmee wij rijden nog geen sprake van. Sterker nog, de gecamoufleerde eActros 600 is een testauto uit de pre- serieproductie. Dat betekent dat er nog overal kabels lopen, verbonden aan mysterieuze schakelaars en dat het materiaal van het dashboard van glad kunststof met rare bobbels gemaakt is. Dit is dus echt nog ‘work in progress’ maar dat geldt niet voor de aandrijflijn. Die is al helemaal uitgerijpt en dat merk je ook.
E-ACHTERAS
De eActros 600 is uitgerust met een e-achteras die een vermogen van maar liefst 600 kW levert, in combinatie met een automatisch schakelende 4-versnellingsbak. Zowel de motor als de versnellingsbak zijn ondergebracht in één behuizing, die geïntegreerd is met de achteras. Daardoor is er geen cardanas in het chassis, waardoor er veel ruimte is voor de accu’s. Die accu’s zijn zogenaamde LFP-accu's, gemaakt van Lithium- IJzer- Fosfaat. De totale accu capaciteit bedraagt 621 kWh, waarvan 600 kWh bruikbaar is. Dat is goed voor een actieradius van 500 kilometer met 40 ton. Op dit moment is dat van alle merken het hoogst haalbare. Opladen kan tot 400 kW, maar de eActros 600 is voorbereid op Megawatt charging, waarbij tot 1000 kW geladen wordt. Volgens Mercedes wordt dat de internationale standaard bij oplaadpunten onderweg, waardoor internationale inzet goed mogelijk wordt. Al die accu’s zorgen wel voor een hoog eigen gewicht. Zo weegt de 4x2 trekker maar liefst 11,5 ton. Voor een deel wordt dat echter gecompenseerd, want je mag met een zero-emissie voertuig in Duitsland twee ton zwaarder zijn. De eActros 600 is goed voor totaalgewichten tot 44 ton op dit moment. Dat is voor de Nederlandse markt nog een puntje van aandacht, aangezien wij tot 50 ton mogen wegen. Daar wordt echter aan gewerkt achter de schermen.
RIJDEN
Als we het demoterrein in Wörth am Rhein verlaten, blijkt al snel de grote souplesse van de aandrijflijn. Toch is het geen sprintkanon, ondanks al dat vermogen. Het koppel wordt rustig, gecontroleerd opgebouwd en de 42 tons combinatie rijdt mooi rustig weg. Eigenlijk verwachten we er meer van, maar aangezien de acceleratie niet gepaard gaat met diesel gebrul of merkbare schakelingen, voelt het gewoon niet zo snel. Volgens de begeleider bewijst de stopwatch echter het tegendeel, en kunnen maar weinig diesels deze acceleratie bijhouden. Aan boord is het stil, en dat blijft het ook totdat je de richtingaanwijzer aandoet. En nee, die is niet luider dan in een diesel, maar doordat de rest zo stil is hoor je hem veel nadrukkelijker. Het is zo stil in de cabine dat je werkelijk alles hoort. Voorbijrijdende auto’s, de regen die op het dak tikt en heel af en toe een klein kraakje vanuit de cabinevering. Als we even later parkeren om te wisselen van chauffeur rijdt een andere eActros net weg, met een luid kreunende en krakende oplegger. Ook dat hoor je bij een diesel vrijwel niet, maar met zo’n elektrische truck des te meer. Een puntje van aandacht voor de trailerbouwers dus, want de demo trailers zijn stuk voor stuk gloednieuw!
REGENEREREN
De verdere rijervaringen met de eActros 600 zijn gewoon erg positief. Het rijdt soepel, snel, het vibreert niet en het gevoel in het stuur en het weggedrag zijn hetzelfde als met de diesel versies. Het fijne van de nieuwe generatie elektrische trucks is dat alle bedieningsorganen op dezelfde plek zitten als bij de diesels. Je hoeft daardoor dan ook totaal niet te wennen aan zo’n elektrische truck. Wat wel kan is je rijstijl aanpassen. Door bijvoorbeeld nog eerder van het gas af te gaan, en door niet te remmen maar te regenereren met de hendel waarmee je bij een diesel de motorrem inschakelt. Dat scheelt niet alleen remvoeringen, maar het zorgt ook dat er extra stroom wordt opgewekt waardoor je mogelijk nog verder kunt komen met de beschikbare accu capaciteit. Eigenlijk is de conclusie van onze eerste indruk dan ook dat dit een fantastische truck is voor wie er werk voor heeft. Iedereen die dagelijks niet meer dan 500 kilometer aflegt voordat hij weer op de basis is kan hier prima mee uit de voeten. Voor wie onderweg aangewezen is op bijladen is het echter even puzzelen of dat mogelijk is. Duidelijk is wel dat Mercedes-Benz klaar is voor een elektrische toekomst met deze truck. Nu de laadinfra nog. Ook daar helpt Daimler Truck ondernemers mee, maar die laders moeten wel ergens op het net worden aangesloten en daar ligt nog een kleine uitdaging.
Iep van der Meer