BIGTRUCK REPORTAGE

JE MOET HET JE WEL EIGEN MAKEN

JSB Transport uit Werkendam, oftewel Swijnenburg, staat bekend om zijn mooie Mercedes-vrachtwagens. Veel chauffeurs keken dan ook uit naar de nieuwe ProCabin in de bekende blauwe kleuren. Nu is het zo ver: op het jubileumfeest onthulde JSB Transport twee nieuwe Mercedes-Benz Actros L ProCabin trekkers.

Toen Mercedes-Benz zijn nieuwe, langere cabine presenteerde voor de eActros 600 fronste menig liefhebber zijn wenkbrauwen. De ProCabin met zijn gladde grille en forse onderbumper met grote koplampen is totaal anders dan de cabines die we gewend zijn. Toen Mercedes-Benz bekendmaakte dat ook de dieseluitvoeringen van de Actros L voortaan standaard de ProCabin krijgen, werd er nog meer gefronst.

GEWEND

In BIGtruck Online Magazine 10 van 2023 publiceerden we een artikel over hoe de toen nieuwe ProCabin eruit kon zien in bedrijfskleuren. Toen ging het alleen nog over de elektrische Actros. Henk Ploeg van Filmploeg nam JSB Transport als voorbeeld, omdat dit bedrijf bekendstaat om zijn opvallende, fraai uitgedoste Mercedes trucks. De publicatie leverde het transportbedrijf veel reacties op. Directeur Leo Swijnenburg vertelt: “Wij hebben heel wat telefoontjes gehad. Veel mensen dachten dat het echt was, dat wij zo’n elektrische Mercedes hadden gekocht. Terwijl dat helemaal niet zo was.”

Nu, bijna twee jaar later, staan er dan toch twee nieuwe dieseltrekkers met de nieuwe cabine in de bedrijfskleuren van JSB Transport. “In eerste instantie moest ik wel heel erg wennen aan de nieuwe ProCabin”, bekent Leo. “Ondertussen ben ik er wel aan gewend. In onze kleuren is het resultaat erg mooi geworden al zeg ik het zelf. Maar het was niet eenvoudig, want het ontwerp is erg moeilijk.” Aanschaf van een ander merk dan Mercedes-Benz was voor Swijnenburg geen optie, dus de ProCabin kwam er hoe dan ook. Hij zegt: “De nieuwe cabine bespaart veel op Mautkosten door de lage Vecto-waarde. Als je deze niet kiest, snij je jezelf in je vingers.”

De Swijnenburg kleuren staan de ProCabin erg goed

UITDAGING

In 1980 richtten Jaap en Elly Swijnenburg een transportbedrijf op onder de naam JSB Transport. Ze begonnen met een ander merk, maar stapten al snel over naar Mercedes-Benz. In 1986 volgde hun zoon Leo een opleiding tot spuiter. Hij kreeg groen licht om een Mercedes van het bedrijf onder handen te nemen. “Ik wilde er iets aparts van maken”, vertelt Leo. “Ik nam de kleuren van Sikkens en maakte dit ontwerp.” Al bijna 40 jaar rijden de vrachtwagens van JSB Transport dus al rond in hun opvallende kleuren.

Het was geen eenvoudige opgave om de bedrijfskleuren te laten kloppen op de ProCabin, vertelt Leo. Hij maakte het ontwerp zelf, samen met een vriend. “Het was een hele uitdaging om er iets moois van te maken. We wilden het ontwerp niet compleet anders maken. Je moet toch bij jezelf blijven. Toen de cabine blauw gespoten was, zijn we uren aan het plakken geweest om de strepen goed te krijgen. Regelmatig begonnen we helemaal opnieuw. Het heeft een hele tijd geduurd voor het goed was.”

HET LIJKT GROTER

Als je de nieuwe trekkers van JSB Transport naast de Actros met de vorige cabine zet, zie je duidelijk de verschillen. Bij de ProCabin zijn de strepen een stuk dikker, net als de blokken op de zijkant. Ook zitten ze een stuk lager. Dit was nodig om te compenseren voor de ontbrekende grille. Niet langer zijn de bumpers grijs, maar alleen het vlak tussen de koplampen. Een subtiel lijntje onder de cabine maakt het helemaal af, vindt Leo. “Maar deze lijn laten we niet doorlopen over het wiel. Dat maakt het ontwerp te druk. Op deze manier klopt het nog met de rest van de vloot.”

Het resultaat mag er zijn. Leo Swijnenburg is erg tevreden. “De voorkant is erg imposant, dat valt echt op. Als je hem naast een oudere Actros zet, dan lijkt de nieuwe een stuk groter. Daarom kan hij die dikkere strepen ook goed hebben”, vertelt hij. Als we de nieuwe Actros trucks voor de foto naast de andere vrachtwagens van het bedrijf zetten, moeten we hem gelijk geven. De trekkers met de ProCabin lijken een stuk groter dan de oudere Actros L.

De ProCabin oogt groter dan de vorige generatie

KRACHTIGSTE MOTOR

JSB Transport besloot met de eerste ProCabin trucks in de vloot flink uit te pakken. Niet alleen ging het bedrijf voor de grote GigaSpace-cabine: onder de cabine ligt de krachtigste dieselmotor die Mercedes-Benz aanbiedt, met 630 pk. Op de vraag waarom hij voor deze uitvoering koos, heeft Leo een duidelijk antwoord: “Die jongens werken hier al zo lang, die wil je ook belonen voor de inzet.”

De twee chauffeurs die op de nieuwe auto’s mogen rijden, prijzen zichzelf dan ook gelukkig. Pim van Pelt werkt al 17 jaar voor JSB Transport. Hij zegt: “Als je zoiets krijgt, mag je toch blij zijn. Ik geef eerlijk toe: in het begin was ik wat sceptisch. Ik had toch wel wat zorgen over het uiterlijk, maar het is echt heel mooi geworden. Het is een heel ander model dan de vorige.” Ook Gert-Jan Kamsteeg, die al ruim twintig jaar in dienst is bij het bedrijf, kijkt uit naar de eerste kilometers met de nieuwe Actros L.

Swijnenburg is een trouwe Mercedes klant

VERSCHILLEN

De nieuwe vrachtwagens zijn groots onthuld op het jubileumfeest van JSB Transport. Dit jaar bestaat het bedrijf 45 jaar. Op het feest waren vele klanten en collega-vervoerders aanwezig, net als de oprichters Jaap en Elly. Het was nog wel haasten om de nieuwe trekkers op tijd af te krijgen. De middag voor het grote feest werd er nog druk gesleuteld. Samen met zijn zoon monteert Gert-Jan nog snel spatlappen onder de achterbumper en sluit hij de verlichting aan.

SUBTIELE VERSCHILLEN

Wie goed naar de twee nieuwe Actros trucks van JSB Transport kijkt, ziet dat ze niet gelijk zijn. Zo heeft de auto van Pim twee verstralers voor het dak, terwijl bij die van Gert-Jan twee Michelin-poppen zitten. In de onderbumper van deze Actros zit een LED-bar verstopt, net als in de lichtbak. “We maken deze onderdelen allemaal zelf”, vertelt Leo niet zonder trots. “Ook de zijskirts, die bij deze twee auto’s ook van elkaar verschillen, hebben we zelf gemaakt.”

JSB Transport heeft er duidelijk veel werk van gemaakt om van de nieuwe Mercedes trucks iets bijzonders te maken. Dit is dan ook zonder meer gelukt. Hoewel de meningen nog steeds enorm verdeeld zijn over het uiterlijk van de ProCabin, kan niemand ontkennen dat JSB Transport wederom dikke auto’s op de weg zet. Chauffeur Pim weet precies wat hij kan verwachten. Hij zegt: “Regelmatig komen mensen naar ons toe. Zij beginnen dan vaak met: ‘Ik hou normaal helemaal niet van Mercedes, maar…’.”

Strakke, in eigen huis gemaakte zijskirts

De Scania combi tussen de kassen

Schitterende strakke combi

Mooie doorlaad combi met dubbele laadkleppen

Maarten van der Westen


Vorige pagina


Voorwoord

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Scania 143 van de Geers Brothers