BIGTRUCK LEGENDS

DE TIJDMACHINE VAN DE GEBROEDERS GEERS

SCANIA 143 STREAMLINE JEROEN VROLIJK

Voor veel chauffeurs is een vrachtwagen maar een stuk gereedschap, voor anderen toch iets meer. De vele uren die je ermee doorbrengt, zorgen voor veel herinneringen. Zo ook bij de Gebroeders Geers, Martijn (47) en Laurens (41) uit Dronten. Na een werkzaam leven worden de meeste vrachtwagens verkocht en geëxporteerd en verdwijnen deze in de vergetelheid. Dat was bij deze Scania ook bijna het geval, maar door het toedoen van internet is de auto nog nooit helemaal uit beeld geweest. Reden voor de broers om te starten met restaureren en de herinneringen na 8 jaar bouwen weer terug te brengen.

Er zijn maar weinig vrachtwagens die zo tot de verbeelding spreken dan de Scania 143 en dan met name de Streamline. Zeker voor mensen die de jaren ‘90 en de 00's bewust hebben meegemaakt. In deze tijden was de 3-serie van Scania immens populair en niet alleen de V8-modellen. Zeker ook de 11 liter 6 cilinders waren bij veel bedrijven een geliefde auto. Een degelijke robuuste auto waar je gewoon geld mee kon verdienen. En vaak ging de 3-serie op voor een nieuwe carrière bij een ander bedrijf, want ook op de gebruikte markt gingen de 3-series als warme broodjes. Ook al was de 4-serie van Scania alweer enige tijd op de markt. En ook vandaag de dag is de 3-serie een geliefd restauratieobject.

HERINNERINGEN

Mijn vroegere werkgever reed ook nog in de 00's met de 3-serie (vanaf `89 op de markt). En zo gebeurde het dat ik deze combi van Jeroen Vrolijk ook onder werktijd geregeld tegenkwam. Voor een van de mooiste herinneringen die ik aan deze combi heb moeten we even terug naar een zondagse zomeravond in 2003. Ik kwam terug uit Zweden van de dagboot en stond zodoende `s avonds in de file voor Hamburg vanwege de vele wegwerkzaamheden daar. Sommige dingen veranderen nooit, en de wegwerkzaamheden bij Hamburg horen daar zeker bij. Het was alleen maar aansluiten en ik had vanwege het warme weer natuurlijk m'n raam open. Opgaand naar de boot was het ook druk op de andere rijbaan met de vele Hollandse groente rijders. En opeens kwam Martijn daar voorbij brullen met het kenmerkende V8 geluid uit de sidepipe. Als ik er nu aan terugdenk, krijg ik nog steeds kippenvel!

Het interieur, sleets maar wel compleet

DE COMBI GESCHEIDEN

De Scania 143M500 is in 1995 nieuw gekocht door de vader van Jeroen, Bram Vrolijk. Die reed er voornamelijk groente en fruit mee. In 1996 nam Jeroen de auto over en werd de auto door hem aangekleed in de uitvoering waar iedereen hem wel van kent. In 2003 ging Martijn met de combi rijden, zo eind 2004, begin 2005 werden plannen gemaakt om de combi een opfrisbeurt te geven. Uiteindelijk werd er door omstandigheden voor gekozen om afscheid te nemen van de 143. En dat ging niet gemakkelijk. De Scania werd ingeruild bij Beers en ging de verkoop in. De combinatie werd verkocht naar Estland, waar de motorwagen ging rijden voor DSV. De aanhanger werd verkocht aan een andere transporteur in Estland. Na een aantal jaren in het buitenland kwam Gast Trucks uit Venlo de Scania op het spoor en haalde deze terug naar Nederland. Er werd contact gezocht en Laurens en Martijn mochten als eersten komen kijken om deze oudgediende, die inmiddels wel een aardig jasje had uitgedaan, te kunnen kopen. Ook de oud-eigenaar in Estland wist wie de aanhanger in zijn bezit had en ook die werd teruggehaald naar ons kikkerlandje. Die aanhangwagen was in Griekenland terecht gekomen en na stevig aandringen kon ook die teruggehaald worden naar Nederland.

Alles, maar dan ook alles is in nieuwstaat

Alles precies zoals vroeger

Tot in de kleinste details ‘fabrieksnieuw’

Net als vroeger een fuik tegen het plafond

DUIZENDEN UREN WERK

Na ongeveer 8 jaar restaureren staat de BD-TT-21 er beter als nieuw bij. Niets maar dan ook niets is ongemoeid gelaten en alles is nieuw of opnieuw gemaakt. Duizenden uren zijn er in gestoken om deze oude legende weer terug te brengen tot het eindresultaat wat er nu staat. Van het interieur met het kenmerkende stuurwiel tot het vissersnet aan het plafond. Van beide koelmotoren, die weer helemaal werkend worden gemaakt, tot de kisten aan het chassis, werkelijk alles is tot in de details teruggebracht. Zowel de motorwagen als de aanhanger.

Niels in de ‘tijdmachine’

SCHAALMODEL

Ook voor Laurens en Martijn is het eigenlijk een tijdmachine, vele herinneringen komen weer tot leven. BIGtruck was te gast in Dronten waar klanten hun bestelde WSI schaalmodel(1:50) konden ophalen naast het origineel in de schaal 1:1. En voor velen was het weer een levendige herinnering. Anderen waren weer verbaasd over het resultaat na al die jaren opbouwen, wat ze konden volgen via de sociale mediakanalen (links staan vermeld onderaan de pagina). En het waren niet alleen de generatiegenoten die de auto hebben meegemaakt. Ook een hele jongere generatie aan jonge chauffeurs en liefhebbers was aanwezig.

KIPPENVEL!

We hebben een rondje rond de combi gelopen en de broers hebben bij ieder onderdeel van de auto wel een verhaal. En zo brengt het weerzien met deze Scania mij weer terug naar dat jochie van 18 dat trots met zijn eigen trekker naast deze motorwagen stond op de bloemenveiling in Rijnsburg. En dan zeker na het starten met dat kenmerkende V8 geroffel uit de sidepipe. Net als toen… Kippenvel!

Zo stond hij er ooit nieuw bij, zoek de verschillen

In het volgende nummer gaan we uitgebreid in op het restauratieproces van deze BIGtruck Legend. Houd ook ons YouTube kanaal in de gaten.

Tekst en foto's: Niels van Duijvenboden

Video: FilmPloeg


Vorige pagina


De nieuwe Actros ProCabin trucks van Swijnenburg JSB transport

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Volvo FM Electric voor Van Dorp Hout