BIGTRUCK TRAILERNIEUWS
KRAKER TRAILERS: MOVING FLOOR TRAILERS MARKT GROEIT
Kraker trailers in Axel, in Zeeuws Vlaanderen nodigde de internationale vakpers uit voor een fabrieksbezoek en om bij te praten. Kraker Trailers is bijzonder succesvol met de K-Force generatie, met zijn moving floor trailers waaraan niets gelast is. Alles zit met bouten in elkaar en dat biedt zowel voor de producent als voor de gebruiker grote voordelen.
De productie van een Kraker K-Force heeft veel weg van een mecano bouwpakket zoals je dat vroeger in elkaar zette. Het grote voordeel van bouten is dat je, eigenlijk net als bij mecano, alles van te voren kunt lakken, waardoor na montage spuiten of behandelen niet meer nodig is. Door alles voor montage te behandelen zijn ook de delen waar je later niet meer bij kunt komen beschermd. Maar natuurlijk wordt er wel degelijk gespoten bij Kraker, want iedereen wil zijn trailer in de juiste kleurstelling hebben. Daarvoor worden de enorme trailerwanden na montage hangend een spuitcabine in gegleden via een railsysteem. Daar wordt dan vervolgens met een spuitrobot de kleur aangebracht, waarna die grote wanden in een grote oven worden gehangen om te drogen. Dat is een mega operatie waarbij die grote panelen in- en uit worden geschoven.
LASROBOTS
Voordat de wanden gespoten worden moeten ze echter eerst in elkaar worden gezet, en daar wordt wel degelijk bij gelast. Alle profielen worden in elkaar gezet en machinaal afgelast met robots. Tegelijkertijd worden de chassis gemonteerd uit aangeleverde, gegalvaniseerde onderdelen. Als dat klaar is, worden de assen gemonteerd, waarna de glijblokken voor de vloer gemonteerd worden. Opvallend is dat bij de K-Force trailers het voorste deel zelfdragend is. In de montage staat dat deel dan ook op een soort karretje. Dat deel, inclusief de kingpin en de steunpoten, krijgen pas structuur als de stijve zijwanden er aan gebout worden.
EXPORT OVER DE HELE WERELD
Eigenaar-directeur Jan de Kraker vertelt over de geschiedenis van het bedrijf. Dat begon in 1895 als eenvoudige smederij waar aanhangwagens gebouwd werden. Het duurde tot 1989 voordat de eerste moving floor trailers gebouwd werden, een type trailer waarin Kraker sindsdien volledig gespecialiseerd is. In 2015 werd niet alleen de K-Force generatie gelanceerd, een jaar later werd er een compleet nieuwe bedrijfshal gebouwd in Axel, Zeeuws-Vlaanderen. Sinds 2017 worden daar ook zogenaamde kits gebouwd. Dat zijn trailers die in delen vervoerd worden naar de productie faciliteiten in Polen en Italië, om daar geassembleerd te worden. Sinds 2021 worden er ook van die kits verscheept naar markten over de hele wereld. Die assemblage ter plekke is relatief eenvoudig, doordat alles met bouten in elkaar zit. Het ontwikkelen van de K-Force was dan ook een belangrijke stap voor Kraker Trailers voor de export.
GROEIMARKT
Op dit moment zijn er al meer dan 5000 Kraker K-Force trailers verkocht over de hele wereld. De fabriek in Axel produceert vier stuks per dag en er zijn inmiddels zes assemblagelocaties over de hele wereld waar de trailers in elkaar worden gezet. Dat is belangrijk, want Kraker ziet het economische middelpunt in Europa verschuiven naar het Oosten. Dat heeft ook consequenties voor het dealernet. Kraker Trailers heeft daarvoor TrailerTec opgezet, een onderneming met servicepunten in Engeland, Nederland, België, Spanje, Italië, Duitsland, Polen en Hongarije. Jan de Kraker ziet een groeiende markt voor moving floor trailers in Europa. Van 5790 eenheden in 2021 is de vraag gegroeid naar 6660 op dit moment. Een verdere groei tot 2026 naar een aantal van 7148 wordt verwacht. Met de unieke vijf jaar garantie, het uitgebreide dealernetwerk en de uitgekiende eigenschappen van de lichtgewicht K-Force verwacht Kraker te kunnen profiteren van die groeimarkt. Ook de eenvoudige reparatiemogelijkheden en het gemak van assemblage op locatie helpen daarbij. Een ander argument is de verregaande standaardisatie van de K-Force. Dankzij het modulaire concept zijn er niet minder dan 150 opties mogelijk, zoals opklapbumpers en een automatisch afdeksysteem. Standaard is dat de achterbalk boven de deuren open kan, waardoor de insteekhoogte vergroot wordt.
K-FORCE SIDE DOORS
Naast de standaard K-Force levert Kraker Trailers ook de K-Force Side Doors. Dat is een moving floor trailer met zijdeuren aan de linkerkant, waardoor de gehele zijkant opent in twee vakken van ieder 6,2 meter. Ideaal voor zijbelading, of voor grote lading pakketten die van de zijkant geladen moeten worden. Met die deuren gesloten is het een gewone moving floor trailer die losgestorte lading kan meenemen, maar door die deuren is vrijwel iedere retourvracht mogelijk. In tegenstelling tot de standaard K-Force heeft deze oplegger een gelast chassis. Dat chassis is asymmetrisch van vorm, om sterkte te geven als de deuren geopend zijn. Dat is belangrijk, want de deuren moeten na het laden wel gewoon weer gesloten kunnen worden.
Het chassis van een K-Force, het is net mecano
Kraker Trailers presenteert zijn producten tijdens de IAA Transportation 2024 in Hannover. In hal 25 wordt stand B27 gedeeld met D-Tec. Dat bedrijf bouwt allerlei andere opleggers en Kraker Trailers vormt daarmee een prachtige aanvulling.
OP DE IAA TRANSPORTATION 2024
Iep van der Meer