BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
DAF XG+ FTM, 8X4 ZWAAR TRANSPORT TREKKER
Deze keer kregen we een bijzonder setje mee van DAF. Een DAF XG+ 530 FTM zwaar transport trekker. De stoere 8x4 is voorzien van een 16-versnellingsbak en naafreductie voor het zware werk, maar hoe rijdt zo’n krachtpatser? Wij zochten het voor je uit.
Laten we beginnen met de term ‘zwaar transport’ want deze DAF is af-fabriek goed voor terreingewichten tot 78 ton. Dat is zwaar, maar daarmee kan DAF niet meedoen in de koningsklasse van het ‘echte’ zwaar transport. Toch is dit een klasse waar veel bedrijven uitstekend mee uit de voeten kunnen. Bijvoorbeeld in combinatie met een dieplader of een ballasttrailer. Overigens is de FTM met ontheffing, een zogenaamde ‘zwaartransport verklaring', goed voor terreingewichten tot 120 ton binnen Nederland.
Maar wat maakt deze DAF nu geschikt voor hogere gewichten dan normaal? Ten eerste is dat natuurlijk het vierassige chassis met de assen in een ‘triple’ opstelling. De vooras is goed voor negen ton, as twee mag 8 ton dragen en het aangedreven tandemstel, met naafreductie is technisch geschikt voor 26 ton. Dankzij de naafreductie vindt de eindoverbrenging plaats in de naven, wat een ontlasting betekent voor de steekassen. Verder is er natuurlijk de MX13 motor met 530 pk en een maximaal koppel van 2550 Nm tussen 900 en 1400 toeren.
URGE TO MOVE
Verder past DAF in deze uitvoering de ZF TraXon 16 bak toe met ‘Urge to Move’ functionaliteit. Daarmee kun je heel nauwkeurig manoeuvreren. Je activeert het door de bak in ‘D’ te zetten, en daarna de rem twee seconden vast te houden. Tegelijkertijd druk je dan twee seconden op het M/A knopje met het schildpadje op de versnellingsbak bedieningshendel. Op het dashboard verschijnt nu ook een schildpad. Nu is het systeem actief. Door de rem los te laten begint de truck langzaam te rijden met een snelheid tot 4 kilometer per uur. Om nog langzamer te ‘kruipen’ kun je de rem licht indrukken. Als het systeem geactiveerd is kun je ook naar de achteruit schakelen, waarbij het systeem actief blijft.
LEKKER LANG!
Achter de vierassige DAF trekker is een drieassige Kässbohrer dieplader gekoppeld met hydraulische fuseebesturing op alle drie de assen. Een prachtig metallic grijs gespoten 20Ft zeecontainer met ballast fungeert als lading. De totale lengte van het span bedraagt ruim 21 meter, dus dat is even opletten op rotondes en in krappe bochtjes. Het ziet er indrukwekkend uit, maar DAF heeft zich niet laten verleiden tot het maximale gewicht. Het hele spulletje weegt zoals wij het reden 43 ton. Eigenlijk een beetje jammer, maar hierdoor zijn er geen speciale vergunningen nodig voor ons testrondje.
COMFORT
De dikke DAF is voorzien van een parabool geveerde vooras en drie luchtgeveerde achterassen. Het ziet er lomp uit, maar eigenlijk rijdt het net zo comfortabel als een XG+ 4x2 trekker. Het is wat stabieler allemaal, en dat voel je, maar het is gewoon een fijne auto om mee te rijden. Eénmaal op de snelweg is er eigenlijk alleen de aanduiding ‘16’ op het dashboard, wat me eraan herinnert dat ik met iets bijzonders onderweg ben. Normaal staat daar namelijk ‘12’. De 16-versnellingsbak zorgt er vooral voor dat er in de truck in de onderste versnellingen wat meer te vertellen is als het er op aan komt. Eénmaal op snelheid merk je er verder niks van. Wel staat de toerenteller iets hoger dan bij een standaard DAF, maar dat heeft alles te maken met de kortere overbrenging. Bij 80 wijst de toerenteller krap 1200 toeren aan.
CAMERA SYSTEEM
Een ander ‘dingetje’ wat deze combinatie bijzonder maakt is natuurlijk die dieplader. Het is even opletten in de bochten, want zo’n lange lerp komt behoorlijk binnendoor. Het is zaak om zo lang mogelijk rechtuit te rijden, en dan scherp insturen, zo blijkt. De Kässbohrer volgt dan keurig, en blijkt amper uit te zwaaien. In de bochten blijken de DAF camera’s uitstekend hun werk te doen. Het beeld is mooi helder en de dode hoek gedeelten onderin geven een prima beeld op de lange oplegger. Naar onze smaak zouden de camera’s iets verder naar buiten afgesteld mogen worden, maar als je dat probeert corrigeert het systeem dat door terug te gaan naar de originele instelling. Daarbij zie je een stuk trailer, en dat hoeft eigenlijk niet. Ik heb liever dat ik iets meer naast de combinatie kan kijken, maar de fabrieksinstelling schijnt wettelijk zo te moeten. Maar voor wie er niet aan kan of wil wennen heeft DAF ook conventionele spiegels.
CONCLUSIE
Alles bij elkaar was het een lekker dagje rijden met begeleider Rob Smit van DAF. Hij had een leuke route uitgezet met vooral heel veel rotondes als een soort uitdaging.
Afgezien van wat afgeschraapte lak aan de onderkant van de Kässbohrer dieplader, blijven schades uit, zowel aan de trailer als aan het straatmeubilair.
Kortom, een prima rondje met het topmodel van DAF.
Iep van der Meer