BIGTRUCK REPORTAGE
EERSTE RIT MET DE NIEUWE R590 VAN MST LOGISTICS
MST Logistics, beter bekend als Marjo Salari uit Culemborg heeft een nieuwe combinatie op de weg gezet waar eigenlijk niks aan ontbreekt. Tenminste, wij hebben tijdens de ‘Maiden trip’ met de nieuwe Scania R590 V8 met zijn strakke Nooteboom trailer met een elektrische E-Kinetic rollerkraan niks gevonden wat er nog op zou kunnen.
Het enige zou een bullbar zijn, maar daar is chauffeur Stefan Fennis (28) geen fan van. ,,Het kan mooi staan hoor, maar als ik dan denk aan het schoonmaken met al die hoekjes, of het gedoe om even olie te peilen dan hoeft dat voor mij zeker niet’’. Stefan werkt al negen jaar voor Marjo Salari en hij mocht zijn nieuwe combinatie grotendeels zelf invullen. ,,Ik heb volledig de vrije hand gekregen in de uitvoering van de details en het interieur. Nu wil het toeval dat we dit jaar het 30 jarig jubileum vieren van het bedrijf, vandaar de special paint achterop de cabine. Dat is gemaakt door MWDesigns.’’ Op het kunstwerk zien we vier Scania’s van Marjo Salari, vanaf de 143 Streamline tot de R00 Topline.

Stefan achter het stuur van zijn nieuwe trots
De trekker is met veel aandacht samengsteld door Stefan, met een speciale achterbumper, een volledig dichte tranenplaat en een kistenkabinet achter de cabine met daarnaast twee staande uitlaten. ,,Die zijn puur voor de show en niet aangesloten, maar het staat wel mooi zo vind ik’’ aldus de trotse chauffeur. Het spuitwerk werd, afgezien van de airbrush gedaan door Bronk Truckspuiterij. De opbouw vond plaats bij Nefra Truckspecials in Tull en ‘t Waal. Stefan koos verder voor een RVS zonneklep van Go-in-Style en een onderspoiler en windkappen van Solar Guard. Ook het bovenste gedeelte van de grille, zonder de bekende roosters en lampen is van Solarguard.



BARRIERS RIJDEN
De Nooteboom oplegger is voorzien van drie gestuurde assen en is enkelvoudig uitschuifbaar. De oplegger is net als de trekker met zorg aangekleed en opgebouwd, met fraaie RVS kisten met verlichting, een fraaie achterbumper met bloklampen en net als de trekker glanzende Alcoa’s. ,,Wij rijden vooral barriers voor wegwerkzaamheden en dat doen we door heel Nederland. We gaan nu eerst betonnen barriers laden in Angeren, waarna we ze gaan lossen aan de zaak in Culemborg’’ aldus Stefan. De 16 liter V8 roffelt lekker onder de cabine en Stefan geniet zichtbaar. Het interieur van de Scania is ook beslist niet vergeten bij de opbouw. Alles zit in het ‘Deense pluche’, afgewerkt met leer op de vloer en bovenop het dashboard. Verder koos Stefan voor een zwart ‘Old Skool’ stuur met drie spaken. Stefan: ,,Het interieur is verzorgd door Thijme Van der Mark en dit is helemaal zoals ik hem wilde hebben, compleet met het ‘Topline’ bed boven de voorruit.’’ Op de plek waar normaal het bovenbed zit is nu een grote kastenwand gemonteerd, uiteraard ook afgewerkt met rood pluche en leer. Een stevige audio installatie maakt het plaatje compleet, maar eigenlijk klinkt het geluid van de V8 nog beter met het raam een klein stukje open.

De Nooteboom oplegger is enkelvoudig uitschuifbaar

Stempelpoten voor optimale stabiliteit met de kraan



PRIMEUR! 35 TONS E‑KINETIC ELEKTRISCHE KRAAN
Intussen zijn we aangekomen in Angeren, waar Niels Mink ons op staat te wachten. ,,Hij is van de verhuurder van de barriers en regelt alles ter plaatse. Niels mag ook rijden en dat is ideaal, want dan kan ik op de kraan blijven zitten’’ aldus Stefan. Voor het laden van de betonnen barriers wordt de elektrische E-Kinetic rollerkraan gebruikt. Een noviteit, zeker in deze 35 ton/meter uitvoering en de werklengte van ruim elf meter. De kraan is dan ook uitgerust met inklapbare stempels. De kraan wordt aan de zaak opgeladen met krachtstroom, waarna er de hele dag mee gewerkt kan worden. Tenminste, dat is de bedoeling. Stefan: ,,Het is voor mij nog even uittesten hoever ik er mee kom. Vandaag hebben we maar een paar ladingen, maar bij grote werken moet ik s’nachts soms wel acht tot tien keer laden en lossen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, maar het werkt wel heel fijn en stil.’’

Werken in stilte met de elektrische E-Kinetic kraan
ZELFRIJDEND!
Nadat de barriers geladen zijn worden ze om de hoek gelost in een berm, wachtend op transport. ,,Er staan hier twee complete ladingen en deze haalt een collega op. Zelf laad ik nu de rest op, waarna ik ze meeneem naar ons depot in Culemborg’’. Tijdens het laden valt ons oog op een extra sensor in de grille. Keurig in de kleur meegespoten ontwaren we de naam Brigade. Stefan: ,,Dat is een sensor voor het zelfrijdende systeem dat hier op zit. Ik kan de combinatie vanaf de kraan besturen en met die sensoren bewaakt de techniek de omgeving. Marjo Salari verhuurt ook rijplaten en dan is zo’n systeem ideaal, maar hoe dat allemaal precies werkt moet ik nog uitgelegd krijgen, maar gelukkig is Niels hier om als afstandsbediening te fungeren. Ook handig!
ACTIVE PREDICTION
Na het laden worden de bovenop liggende stalen ‘puntstukken’’ vastgesjord, waarna we terug rijden naar Culemborg. De V8 moet er nu wat harder aan trekken en klinkt indrukwekkend. ,,Deze truck is gloednieuw, maar staat op een 2024 kenteken vanwege de toegang tot de binnensteden. Om die reden heeft hij nog niet de nieuwste veiligheid systemen aan boord, maar wat er op zit is al vrij veel zeg maar. Zo klinken de geluiden van de richtingaanwijzers door de speakers en vind hij al snel dat ik ‘vermoeid’ ben. Gelukkig kan het meeste gewoon uit. Verder werkt de Adaptieve Cruise Control met ‘Active Prediction. Dat betekent dat hij een beetje pendelt in snelheid, om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat is nog even wennen zeg maar, maar het werkt wel goed. Vooral in de Overdrive versnelling daalt het toerental en dat moet een stuk schelen. Het is mijn eerste ritje, en ik ben benieuwd naar het verbruik.’’
Nadat de betonnen barriers in Culemborg gelost zijn rijdt Stefan naar Bunnik, waar een lading stalen barriers geladen wordt. Dankzij speciale rongen kunnen die drie hoog geladen worden op de uitgeschoven Nooteboom oplegger. Op naar de volgende wegwerkzaamheden ergens in Nederland!



Iep van der Meer