BIGTRUCK VINTAGE
SCANIA 142 TRUCKS IN DIRKSLAND
In 1980 verblijdde Scania de transportwereld met de opvolger van de 141 en dat was de 142 serie. De 142 was leverbaar met zowel de R-frontstuurcabine als met de torpedo cabine, de zogenaamde T-serie. Beide waren leverbaar met een dagcabine of een slaapcabine. De frontstuurmodellen waren ook met de zescilinder motor leverbaar als Scania 111, voor de torpedo modellen bleef de oude Scania neus nog een tijdje leverbaar.
Met een geheel nieuwe cabine en vele technische innovaties was zo’n 141 direct een blikvanger. Deze trucks stonden dan ook hoog op de wensenlijst van menig chauffeur. De R en T142 werden met de sterke DS14 liter V8 turbomotor geleverd. Deze motor, met zijn karakteristiek gevormde klepdeksels, is niet alleen beresterk, maar ook nog eens fraai om te zien, zeker als de eigenaar er wat polijst- en chroomwerk aan besteed heeft. De Scania V8 modellen waren in die tijd de sterkste trucks op de markt. De serie begon met de genoemde DS14 motor, met 390 PK, in 1982 kwam er een optionele versie met intercooler uit, die DSC14 genoemd werd. Vanaf 1985 tot productie einde in 1987 (voor de frontstuurmodellen) c.q. 1988 voor de torpedo modellen was de 420 PK leverende intercooler motor standaard. Er werden in totaal bijna 37.000 exemplaren van de 142 serie geproduceerd. De 142 werd in 1987/1988 opgevolgd door de 143 serie, die uiterlijk grotendeels - voor de niet Scania kenner - gelijk was, maar vooral met een sterk gewijzigd interieur. De eyecatcher was het dashboard, dat om de chauffeur heen gebogen was. In tegenstelling tot de 2-serie, die nog een recht dashboard beschikte. De stap van de 141 naar de 142 was waarschijnlijk een grotere stap dan die van de 142 naar de 143. Tot zover de korte introductie van de Scania 142 serie, vandaag gaan we naar Dirksland, gelegen op het mooie eiland Goeree-Overflakkee, dat overigens tot Zuid-Holland behoort en niet, zoals vaak gedacht, tot Zeeland.



FEESTTENTEN, MAAR NIET VOOR ONS
Bij het naderen van Dirksland vallen een paar grote feesttenten op, dit blijkt echter niet voor de Scania’s te zijn, maar voor het Oranjepop festival, dat daar gehouden gaat worden. Wij zijn hier op zaterdag, twee dagen voor Koningsdag en het gaat ongetwijfeld een groot feest worden daar. Maar daar komen wij niet voor en tegen dat het feest losbarst, zijn wij al lang weer vertrokken. Wij komen namelijk voor een soort van besloten feestje, georganiseerd door Scania 142 fan Bas Kooy. Hij is in het bezit van een R142H 6X2 uit 1985, die een kopie is van de auto, zoals hij destijds bezat.
WAAR LAAT JE ZE?
Bas Kooy neemt geregeld deel aan oldtimerritten met zijn Scania 142, en bedacht zich dat er nog geen evenement is, dat exclusief voor de 142 is. Het idee was geboren, maar de uitvoering liet nog even op zich wachten. Want Bas moest een geschikte locatie hebben om de auto’s te kunnen herbergen. Tot er een keer een oldtimer rit op het terrein van TC Trading - het bedrijf van zijn zoon Jonathan dat, de appel valt niet ver van de boom, handelt in vrachtwagens met afzetsystemen - eindigde en Bas vaststelde dat, met wat inschikken en medewerking van de buren, er toch wel zo’n 40 a 50 vrachtwagens geplaatst zouden kunnen worden. Het plan werd uitgewerkt en het resultaat zien we vandaag.

Een bonte verzameling Scania’s bij Bas Kooy

Organisator Bas Kooy, met - hoe kan het ook anders - een V8 pet
ONS KENT ONS
Bas verwelkomt iedere deelnemer persoonlijk, er waren 25 aanmeldingen, echter zijn er wat zieken en ook mensen, die het gewoon niet halen vanwege hun eigen werkzaamheden. De teller bleef op 19 steken, nog altijd genoeg om Dirksland te laten uitlopen. Want het is daar ons-kent-ons en de lokale bevolking laat zich niet onbetuigd. Bas glundert, hoe meer zielen hoe meer vreugd, is zijn motto.



INTERCOOLER MET BOLLERE GRILLE
We zien Scania’s, waarvan sommigen in fabrieksnieuwe staat gebracht zijn, zoals die van de gastheer. Het is leuk om te zien, dat er ook wat van de oudere types zijn, zonder intercooler. Die zijn te herkennen aan een plattere grille, De Intercooler modellen hebben een bollere grille om de intercooler te kunnen herbergen. Alle modellen zijn af-fabriek met een plat dak geleverd, al werd er soms een hoog dak geplaatst door specialisten, zoals Estepe. Maar een Topline of Streamline zul je niet vinden, als het een originele 142 is. Die modellen verschenen pas met de 3-serie. Er zijn wel een paar 142’s ooit voorzien van een 143 Topline cabine, ik vermoed dat zoiets na een schade zal zijn gebeurd. Het is ook leuk te zien, hoe het veersysteem zich ontwikkelde in de jaren ’80. Van dikke bladveerpakketten naar paraboolvering en daarna zelfs luchtvering. En Bas? Die geniet met volle teugen van het selecte gezelschap op zijn erf.

Aan de platte grille is te zien, dat dit een uitvoering is, zonder intercooler

Full options, inclusief koplampwissers






FOTOMOMENTJE
Na een korte toespraak gaat het gezelschap op pad, met Bas in zijn 6-assige combi aan kop. Bas had een gevarieerde route uitgezet en de, vanwege mooi weer en een lang weekend, dichtgeslibde wegen vermeden. Stellendam, met zijn vissershaven, werd aangedaan, waarna het, via de strandweg om Ouddorp, naar de Brouwersdam ging, waar Bas al een goede plek voor een groepsfoto in gedachten had. Gelukkig was daar, ondanks de drukte, voldoende plek om het rijdend erfgoed bij elkaar te kunnen zetten en klikken maar! Niet alleen de deelnemers en de uitgenodigde fotografen deden dat, ook veel passanten stopten om dit vast te leggen. En die ene meneer, die de auto’s van dichtbij wilde bekijken, terwijl iedereen met de camera in aanslag stond, kon de pret niet drukken. Nadat deze man alles bewonderd had, kwam hij gewoon tussen de fotografen staan en kon de geplande foto alsnog gemaakt worden. Daarna nog een groepsfoto, met alle deelnemers er op en de reis, terug naar Dirksland via nog meer mooie wegen, kon vervolgd worden.

Het publiek kon de oude Scania’s ook goed waarderen

Bas Kooy heeft het maar voor elkaar, 19 142’ers bij elkaar, een zonovergoten dag en een mooie foto plek op de Brouwersdam

De groepsfoto op de Brouwersdam, iedere deelnemer draagt een Scania V8 pet



TERUG IN DIRKSLAND
De terugkeer was al net zo fijn geregeld als het vertrek, er stond een frietkar klaar, waar iedereen zich te goed kon doen. Waar dan ook gretig gebruik van werd gemaakt. Na het vullen van de magen en een laatste praatje werd de Scania 142 dag afgesloten en werd de V8 motor gestart voor de thuisrit.

Terug in Dirksland na de rondrit

Niemand hoefde met een lege maag aan de terugreis te beginnen



VOLGENDE EDITIE
Hierbij bedanken we Bas en zijn zoon Jonathan Kooy, alsmede de vrijwilligers voor de super geregelde dag en, er werd al op gezinspeeld, we kijken uit naar de volgende editie, waarvan Bas hoopt dat er dan nog meer liefhebbers aanwezig zullen zijn, want er zijn nog meer 142’ers in Nederland en het zou mooi zijn om die allemaal een keer bij elkaar te zien.
DROEVIG NIEUWS
Ons bereikte het bericht dat één van de deelnemers, André van Leent, een week na deze mooie dag, is overleden. Hij werd slechts 57 jaar. Wij wensen zijn familie sterkte toe om dit grote verlies te kunnen verwerken.

André van Leent R.I.P., hier nog achter het stuur van zijn stoere T142 6X2



Iep van der Meer