BIGTRUCK REPORTAGE

MEIJERINK: ALTIJD VROLIJK MET SCANIA

Normaal rijdt Jurgen Moonen (49) met tankcontainers naar het buitenland, maar vandaag is het een makkelijk dagje. Hij is erg in zijn sas met de nieuwe Scania van Meijerink Transport, ook al mist hij tijdelijk zijn onderlip. Geen tegenslag verdrijft Jurgens lach op zijn gezicht.

Het is iets na half 8 als we instappen bij Jurgen. We hebben afgesproken bij Hovetra in Rhoon. Hier staat zijn Scania normaal, vertelt Jurgen: “Ik ken deze gasten al jaren.” Zelf woont hij in Barendrecht. Gisteren kwam hij terug uit Gonfreville in Frankrijk. Normaal is Jurgen heel de week van huis, maar speciaal voor ons staat een makkelijk dagje op de planning. Zowel Jurgen als zijn werkgever Jouri Meijerink vinden het leuk dat de nieuwe Scania wat aandacht krijgt.

De zwarte Scania 460 R van Meijerink ziet er dan ook goed uit. De bijzondere 'Bordeaux Paarse' strepen lijken donkerrood, maar kleuren opvallend paars in het zonlicht. De kleuren zijn de nieuwe huisstijl van Meijerink Transport, dat 2,5 jaar geleden door Jouri werd opgericht. Hij wilde niet direct zijn geld steken in dure nieuwe auto’s, dus de andere vrachtwagens van het bedrijf rijden nog in de kleuren waarin hij ze kocht.

De Scania is de eerste in de nieuwe bedrijfskleuren van Meijerink

De container is snel van het chassis

SNOEPREISJES

Op het chassis staat nog de ongereinigde tankcontainer. Als eerste brengen we deze naar IntVeen in de Europoort. Jurgen vervoert meestal tankcontainers, waarbij de meeste ADR-goederen bevatten. Het zijn meestal producten uit de chemische industrie. De bestemmingen liggen meestal in Duitsland en Frankrijk. In dat laatste land komt hij graag, ook al spreekt hij de taal niet echt. Het Franse eten trekt hem enorm. Bovendien kun je er vaak goed doorrijden.

Af en toe rijdt Jurgen naar Polen of naar Zwitserland. “Dat zijn echt snoepreisjes”, vertelt hij. “Alleen aan de grens is het soms bagger.” Jurgen rijdt als vaste charter voor Anne Transport. De planning gaat volledig via hen. “Eigenlijk heb ik niks met Jouri te maken”, lacht Jurgen. De Scania komt dan ook alleen in Roosendaal, waar Meijerink Transport gevestigd is, voor onderhoud.

POETSERS

Na aankomst bij IntVeen meldt Jurgen zich aan via de computer. Hij komt hier vaker, dus hij weet hoe het werkt. We krijgen een bestemming op, waar één vrachtwagen voor ons staat. Al snel verlost een reachstacker ons van de tankcontainer. Eigenlijk zouden we een andere container krijgen. Na even wachten blijkt deze overrijder echter nog niet vrijgesteld. Daarom vertrekken we met een lege oplegger naar Moerdijk, waar we een lege container moeten laden.

“Meijerink is een klein bedrijf. Het is erg gezellig”, vertelt Jurgen. Er werken vijf chauffeurs bij het bedrijf, waaronder Jouri zelf en zijn vriendin Manon, die op dit moment zwanger is. “Mijn collega’s en ik zijn echte poetsers, alleen Jouri is dat niet. Daarom heeft hij laatst een poetstol gekregen van Manon. Misschien dat het nu verandert", lacht Jurgen. “Bij dit bedrijf is iedereen erg betrokken, iedereen denkt mee. We doen het echt met z’n allen.”

Jurgen is erg blij met zijn nieuwe Scania

DEFQON

Jurgen is erg trots op zijn Scania. Daarom doet het hem pijn dat de onderlip eraf is. In april werd de auto afgeleverd door Scania Alblasserdam. “Hij rijdt als een zonnetje”, stelt de chauffeur. “Het is echt een fijne auto. Alle opties zijn aangevinkt. De stoelen zijn verwarmbaar en hebben koeling. Op het grote scherm zit standaard navigatie. En dankzij het Sound-pakket klinkt mijn muziek echt goed.” Gelukkig maar, want op zijn ritten luistert Jurgen graag naar snoeiharde defqon hardcore.

In het spuitwerk ging in totaal zo’n 250 uur zitten. De opbouw is verzorgd bij Mathijsen Truckstyling. Jurgen heeft het hele proces tot op de voet gevolgd. Ondertussen is ook de cabine in eigen beheer bekleed. Op de achterwand verscheen een verlicht logo van Meijerink, in hetzelfde lettertype als op de lichtbak. “Ik ben erg trots op deze auto, maar het blijft een werkpaard”, stelt Jurgen.

MOOI ZWART

Het is kwart voor tien als we bij het kantoor van Anne Transport aankomen. Voor de deur is het een drukte van jewelste. Jurgen lacht: “Hier woon ik zowat, in Moerdijk.” Dat blijkt ook wel bij de planning. De grappen en grollen vliegen over en weer. Als we naar buiten lopen, vertelt Jurgen: “Ik houd van een beetje contact met mensen. Klantrelaties zijn zo belangrijk. Ik wil het graag goed doen, een beetje interesse tonen.”

Helaas moet Jurgen bij Anne zijn eigen chassis achterlaten en een andere aankoppelen. Even verderop moet hij bij Stolt een lege tankcontainer ophalen. Het wordt een mooie zwarte, die extra mooi staat bij de zwarte trekker. Toch vindt Jurgen het jammer dat hij nu met dit chassis naar Frankrijk moet en niet met zijn eigen. Bij Stolt is net de pauze begonnen, dus we moeten even wachten. We kletsen even met Jouri, die in de buurt was. Even later staat de tankcontainer op het chassis.

Met een zwarte tank achterop staat het extra mooi

WASSEN

Voor we het terrein verlaten, inspecteert Jurgen de tankcontainer. Met een speciaal harnas aan beklimt hij de container. Deze is helemaal schoon van binnen. “ADR rijden is erg leuk, maar je moet zoveel zooi meenemen”, verzucht Jurgen als hij weer beneden staat. Voor we de container gaan laden, rijden we eerst naar Truck Clean Rijnmond in Zwijndrecht. Hier wordt de hele combinatie door de enthousiaste medewerkers uitgebreid met de hand gewassen.

Helemaal gelukkig rijdt Jurgen de Scania naar de Botlek. Hij is nog vrolijker dan eerst. “Dat is toch leuk, dat je auto weer helemaal glimt als je in de spiegel kijkt”, lacht hij. Toch is hij niet helemaal blij. Het bedrijf waar we moeten laden, staat namelijk slecht bekend. Chauffeurs noemen het ‘de camping’ omdat je er vaak lang staat te wachten. Jurgen vreest het ergste.

VRIENDELIJK BLIJVEN

Die vrees blijkt niet ongegrond. Hoewel we keurig op tijd aankomen, moeten we lang wachten tot we aan de beurt zijn. De mannen achter de balie hebben weinig op met chauffeurs: ze worden afgesnauwd en openlijk bekritiseerd. Jurgen blijft echter beleefd. Hij weet dat dit normaal is op dit adres. Twee uur na aankomst zijn we eindelijk aan de beurt en mag Jurgen het terrein oprijden. Als hij met een volle container terug komt, baalt hij als een stekker. De aansluitingen waren kapot, net zoals de weegbrug. Als klap op de vuurpijl is het terrein één bouwput: door het rond stuivende zand glimt zijn Scania een stuk minder.

Het is al avond als we het terrein verlaten. Jurgen zegt: “Je moet toch vriendelijk blijven. Daarmee heb je vaak al de helft gewonnen. Met mensen omgaan is belangrijk in dit werk.” Voor vandaag zit het werk er bijna op. Maandag rijdt Jurgen met de tankcontainer naar Amiens in Frankrijk. Daar kijkt hij erg naar uit. “In Frankrijk seinen veel chauffeurs naar me”, legt hij uit. “Met zo’n auto heb je ineens veel vrienden. Ik vind mooie vrachtwagens ontzettend leuk. Nu heb ik er zelf ook één.”

Jurgen is helemaal happy

Maarten van der Westen


Vorige pagina


Voorwoord

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


DAF XG+ 530: Efficiënte ruimte koning