BIGTRUCK ROADTEST

DAF XG+ 530: EFFICIËNTE RUIMTE KONING

Met de DAF XG+ 530 zet ons nationale truckmerk het topmodel voor ons neer in Asten voor onze BIGtruck RoadTest. Met de grootste standaard cabine op de markt, zijn moderne uiterlijk en de nieuwe generatie van de MX 13 krachtbron, in combinatie met de nieuwe, snelle 1:2.05 achteras een veelbelovende truck en een plaatje om te zien, zeker in combinatie met onze nieuwe Pacton test oplegger.

DAF presenteerde vorig jaar zeg maar de 2.0 versie van de NGD. Die letters staan voor New Generation DAF. Ten opzichte van de eerste versie zijn de uiterlijke verschillen beperkt tot twee extra streepjes in de grille en de fraaie rode kleur. Zijn voorgangers waren uitgevoerd in ‘Tuscany Yellow’ terwijl de nieuwste generatie ‘Flaming Red’ gespoten is. Ook het interieur verschilt niet van zijn voorganger, maar er zijn wel allerlei nieuwe, verplichte veiligheidssystemen aan boord. Er is Drive-off Assist, City-Turn Assist, AEBS, Collision Avoidance, Collision Mitigance en Side Assist. Daarmee wordt je voor van alles gewaarschuwd en remt het systeem als het een onveilige situatie herkent. De DAF remt zelfs voor overstekende voetgangers! Verder is er het bekende 'Drowsiness Detection’ systeem dat je om de haverklap adviseert koffie te gaan drinken en het eveneens verplichte systeem dat je waarschuwt als je te hard rijdt. Gelukkig is alles uitschakelbaar, maar dat moet je dan wel steeds opnieuw doen als je weer start. Voor veel van die systemen geldt dat ze vrij irritant zijn, maar daar kunnen we DAF niet de schuld van geven, ze zijn gewoon verplicht.

ER MIST NOG WAT

In de nieuwe generatie van DAF is het directe zicht optimaal, en dat geldt ook voor de camera bezetting. Vooral de Corner Eye geeft een prachtig beeld van de rechterhoek van de cabine en zelfs het front. Toch ontbreken er ook dingen die je vandaag de dag verwacht in een moderne, optimaal gespecificeerde truck. Zo ontbreekt de elektrisch bekrachtigde stuurpomp in de DAF en is er ook geen ‘Stop and Go’ ACC. Dat laatste is echt jammer, want in de file is dat een heerlijk systeem. De DAF heeft wel een predictive cruise control die zeg maar de hellingen kent, maar dat systeem werkt niet op het onderliggende wegennet. Kortom, er is nog wat huiswerk te doen in Eindhoven op dat gebied.

Riante werkplek met veel direct zicht rondom

RUIMTE KAMPIOEN

Wat de DAF XG+ wel biedt is heel veel ruimte. DAF was in 2021 de eerste, en tot nu toe nog steeds de enige die optimaal gebruikmaakt van de nieuwste Europese regels voor stroomlijn en veiligheid. Dat resulteert in de grootste en veiligste standaard cabine die je kunt kopen in Europa, terwijl je er toch gewoon een 13,60 trailer of LZV-combinatie achter mag knopen. Al die ruimte zorgt voor ongekende mogelijkheden zoals twee draaistoelen, een extra breed bed en heel veel leef- en opbergruimte. Opvallend is bijvoorbeeld de enorme ruimte tussen het bovenbed en de kastenwand boven de voorruit. Een prachtig detail daarbij is de uitstekende uitklapbare ladder naar dat bovenbed. Verder is er een grote koelkast, met daarna nog een riante schuiflade en veel ruimte in de genoemde bovenkasten. Zelfs de aloude en nog steeds unieke DAF uitschuiftafel die dit merk al vanaf de DAF 95 standaard levert is aanwezig.

Ongekend ruim interieur in de XG+ cabine

4 meter wielbasis zorgt voor veel comfort

SLIMME DETAILS

In de cabine zijn veel slimme details aangebracht. Zo is er het schermpje in het linkerportier waardoor je minder ‘te kijk’ zit achter de diepe zijruiten. Zijruiten die overigens niet helemaal open kunnen, maar in vergelijking met de vorige cabine van DAF is de opening groter dan ooit. Handig is ook de elektrische aansluiting midden op het dashboard bij de voorruit. Ideaal voor je mautkast en lichtbakjes, zonder dat er allerlei snoeren over het dashboard lopen. Ook de USB-aansluitingen zijn slim geplaatst, op het dashboard en bij de bedden. Kortom, er is echt nagedacht over deze cabine en dat maakt hem populair onder chauffeurs.

LAGERE TOERENTALLEN

De aandrijflijn werd door DAF aangepakt door toepassing van het Miller-principe op de motor. Daardoor is er meer koppel bij lagere toerentallen en dat maakt de toepassing van de 1:2.05 achteras mogelijk. Nieuw is dat die nu ook voor de 530 pk uitvoering leverbaar is. Met die achteras draait de motor bij 85 km/h slechts 930 toeren. Dat geeft een enorme rust in de cabine en DAF is er in geslaagd om trillingen te voorkomen. Het belangrijkste is natuurlijk het lagere verbruik van de nieuwe generatie. Dat zou nog eens 3% lager liggen dan voorheen. Bijkomend voordeel is de enorme rust in de cabine. Het is alsof je in een touringcar rijdt waarbij de motor tien meter achter je ligt.

THUISKOMEN

“Voor mij was deze rijtest een beetje thuiskomen,” aldus Maarten van der Westen. “Ik heb mijn C-E rijbewijs gehaald in een DAF XG+ dus dit is de auto waar ik het meest in gereden heb. Ook was het exact deze vrachtwagen waarmee ik in december op de DAF testbaan reed (zie BIGtruck Magazine 01-2025). Ondertussen heb ik zowat met alle merken al kilometers gemaakt, wat het leuk maakt om een vergelijking te maken.”

“Nog altijd maakt de DAF XG+ indruk. De nieuwe, efficiënte aandrijflijn maakt hem nog beter, net zoals een betere afwerking van het interieur. De ruimte in de cabine blijft ongekend. Tot nu toe heeft nog geen enkel ander merk net zo goed gebruikgemaakt van de nieuwe Europese regels, die langere cabines toestaan. Het is een enorme voorsprong ten opzichte van de opgeplakte neusjes van de concurrentie. Wat mij betreft mag DAF hier wel wat meer aandacht op vestigen,” aldus Maarten. Hij vervolgt zijn verhaal: “Qua rijden valt op hoe intuïtief de bediening is. Ook zonder uitleg snap je hoe de meeste dingen werken. Verder is de adaptive cruise control niet heel intelligent, zodanig zelfs dat de instructeur ons aanraadde om deze niet te gebruiken tijdens de verbruikstest.”

CONCLUSIE EN VERBRUIK

Het belangrijkste in onze BIGtruck RoadTest is het verbruik maar helaas zat het weer tegen tijdens de rit. Harde wind en een nat wegdek zorgden ervoor dat het verbruik niet optimaal was. Tijdens onze rit met exact dezelfde trekker van Malaga naar Eindhoven realiseerden we een spectaculair verbruik van één op vijf over het grootste deel van de route. Dat was met 40 ton en met 85 km/u op de cruise control. Dat spectaculaire cijfer haalde de DAF helaas niet tijdens onze test maar zoals gezegd lag dat toch echt aan de omstandigheden. Dat de één op vijf beslist in beeld komt met deze configuratie is namelijk een feit.

DAF XG+ 530 RIJTEST

“Voor mij was deze rijtest een beetje thuiskomen. Ik heb mijn C-E rijbewijs gehaald in een DAF XG+ dus dit is de auto waar ik het meest in gereden heb. Ook was het exact deze vrachtwagen waarmee ik in december op de DAF testbaan reed (zie BIGtruck Magazine 01-2025). Ondertussen heb ik zowat met alle merken al kilometers gemaakt, wat het leuk maakt om een vergelijking te maken.

Nog altijd maakt de DAF XG+ indruk. De nieuwe, efficiënte aandrijflijn maakt hem nog beter, net zoals een betere afwerking van het interieur. De ruimte in de cabine blijft ongekend. De DAF XG+ heeft duidelijk meer ruimte tussen bovenbed en de kasten boven de cabine, en dan ook nog dat prachtige laddertje aan het bovenbed. Ondanks dat DAF’s nieuwe generatie al enkele jaren oud is, heeft nog geen enkel merk net zo’n gebruik gemaakt van de nieuwe Europese regels, die langere cabines toestaan. Het is een enorme voorsprong ten opzichte van de opgeplakte neusjes van de concurrentie. Wat ons betreft mag DAF hier wel wat meer aandacht op vestigen.

Het rijden in de DAF XG+ was bekend. Toch valt op hoe intuïtief de bediening is. Ook zonder uitleg snap je hoe de meeste dingen werken. Ook andere dingen vallen op. Zo heeft DAF nog altijd geen rijbaanassistentie. Dit komt door de niet elektrisch geassisteerde, hydraulische stuurbekrachtiging. Een systeem dat je ook kunt horen bij het sturen. Tegelijkertijd is dat ook meteen een ‘nadeel’ van hoe stil het verder in de cabine is. Verder is de adaptive cruise control niet heel intelligent, zodanig zelfs dat de instructeur ons aanraadde om deze niet te gebruiken tijdens de verbruikstest. Een uitdaging voor mij, want gewone cruise control gebruik ik echt nooit. "Goed opletten op de voorganger dus.”

Maarten van der Westen

Iep van der Meer / Maarten van der Westen


Vorige pagina


Meijerink: altijd vrolijk met Scania

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Visser Transport Agencies Aalsmeer