BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
SCANIA ELECTRIC: SOUPLESSE EN COMFORT
Elektrische trucks beheersen het nieuws en ook Scania mengt zich in de race voor duurzaam transport. Dat deed het Zweedse truckmerk al een tijdje met de lichtere elektrische trucks, maar met de langverwachte nieuwe generatie 40- en 45R en S elektrische trucks wil Scania nu stevig aan de bak.
Inmiddels is elektrisch rijden al geen noviteit meer. Je komt vrijwel dagelijks elektrische trucks tegen, en als dat een zware truck is dan is het er meestal eentje van dat andere Zweedse merk. Volvo heeft in de afgelopen twee jaar een grote voorsprong opgebouwd. Met een breed leveringsprogramma en trucks die inmiddels gewoon in serie geproduceerd worden. Alle andere Europese truckmerken hebben inmiddels hun antwoord gepresenteerd, maar de productie komt nog maar mondjesmaat op gang. Dat geldt ook voor Scania, maar inmiddels hebben wij de eerste kilometers ermee mogen rijden in een zonnig Noorwegen en komt de levering van de eerste trucks op gang.
SCANIA 40- EN 45R & S
Scania heeft ervoor gekozen om de elektrische trucks voor het zware werk te voorzien van de R- en S- cabines. De type nummers 40 en 45 staan voor het vermogen van de elektromotor. Die is namelijk 400 of 450 kW, met een piekvermogen van 411 en 511 kW. Dat is omgerekend 551 en 685 pk! Dat zou voldoende moeten zijn. Het maximale koppel bedraagt in de 40-serie 2800 Nm en in de 45 zelfs 3500 Nm. Scania werkt met drie elektromotoren die gekoppeld zijn aan een zesversnellingsbak, die zorgt voor overschakelen zonder dat je dat merkt. De trucks zijn voorzien van een accupakket van Northvolt met een inhoud van 624 kWh, waarvan volgens opgave 468 bruikbaar is. Dat is een nogal grote veilige marge die is ingesteld om het leven van de accu’s zo lang mogelijk te waarborgen. Het zorgt voor een actieradius van 350 kilometer met 40 ton totaalgewicht. Bij 64 ton zou dat 250 kilometer moeten zijn volgens opgave van Scania. Wat het kilometrage exact is, moet de praktijk uitwijzen. Bij andere merken is dat soms teleurstellend weinig, maar Scania zegt dat ze aan de veilige kant zitten met deze opgave. Voor het vlakke Nederland is er met software nog een aanpassing mogelijk, waardoor de accucapaciteit verder benut kan worden in overleg met de dealer. Dat betekent meer kilometers uit een accu!
Op de route in Noorwegen rijden we met 36 ton over een route met veel hellingen en afdalingen. Daarbij bedroeg het verbruik van de 40 R zo’n 1,3 Kilowatt per kilometer, waarmee de actieradius claim van Scania goed uitkomt. Dit wordt overigens bevestigd door collega’s die eerder al de nodige kilometers maakten met de nieuwe elektrische Scania.
SMOOTH OPERATOR
We rijden in Noorwegen vanuit Kløfta via Minnesund langs een prachtige route naar Reinsvoll, om van daar via Brandby/Jaren en Grua terug te rijden in de richting van Oslo. De route leidt ons via snelwegen, maar vooral over smalle, en soms krappe wegen met tegenliggers. De Scania 40R waarmee wij de route afleggen rijdt fantastisch. Dat klinkt erg positief, en dat is het ook. De truck rijdt en voelt aan als een ‘echte’ Scania, maar dan elektrisch. Scania heeft een geheel nieuw chassis ontwikkeld voor deze elektrische trucks, met veel ruimte voor de accu’s. Dat resulteert in een erg stabiel gevoel, misschien mede dankzij de grotere wielbasis van 415 centimeter. De aandrijflijn doet zijn werk vrijwel geruisloos en de stappen in de versnellingsbak merk je alleen als je op het dashboard kijkt. Je voelt er namelijk niks van als de bak overschakelt. Het koppel wordt dan ook niet onderbroken. Een echte ‘smooth operator’, deze Scania. Daar kunnen sommige andere merken beslist nog wat van leren! Met de motorrem hendel aan de stuurkolom kan de regeneratie worden ingeschakeld, maar net als bij de diesels volstaat ook een tikje op het rempedaal. Daarmee wordt de ‘downhill cruise control' ingeschakeld en dat werkt feilloos. De verbruiksmeter op het dashboard slaat dan helemaal naar links uit als aanduiding dat de accu’s worden opgeladen. Dat is ook zichtbaar in procenten. Tijdens een lange helling zien we de accucapaciteit gewoon met drie procent oplopen in de afdaling!
Een echte Scania, maar dan Elektrisch
Scania noemt de 40 en 45 R en -S ‘Heavy Regional BEV’ trucks, en dat wil zeggen trucks voor zware regionale inzet. Met een maximaal terreingewicht tot 74 ton voldoen de trucks beslist aan de aanduiding ‘zwaar’ en ook de actieradius tot zo’n 350 kilometer met 40 ton past bij die aanduiding. Vreemd genoeg staan er echter lange afstand cabines op de trucks. Voor het echte lange afstandswerk zijn dit echter nog niet de trucks waar de wereld op zit te wachten. Een P-serie cabine zou logischer zijn bij deze inzet, maar daar wordt aan gewerkt. Volgens onze bronnen worden alle cabines leverbaar voor de 40 en 45 serie. De conclusie van deze eerste rij-indruk is dat dit fantastische trucks zijn om mee te werken. Het ziet er uit als een Scania, het comfort is op hoog niveau en het enige wat je mist zijn de dieselgeluiden. Voor wie werk heeft dat binnen de actieradius past van deze trucks, en wie de oplaad infrastructuur in orde heeft zijn dit gewoon hele fijne auto’s om mee te werken.
HEAVY REGIONAL BEV
SCANIA CHARGING
Het opladen van de accu’s kan tot 375 kW bij 500 Ampère, waarbij de accu’s in 83 minuten weer vol zitten als ze helemaal leeg waren. Scania heeft een eigen ‘Scania Charging’ systeem ontwikkeld waarmee je met één pasje toegang hebt tot een Europees netwerk van laadstations van diverse aanbieders. Middels een App kunnen oplaadpunten gelokaliseerd worden in heel Europa. Volgens Scania wordt er ook gewerkt aan informatie in die App over voorzieningen ter plekke. Dat is belangrijk, want als je een uur moet opladen dan wil je ook dat er een toilet is en een bak koffie. Het voordeel van Scania Charging is dat er vastgelegde tarieven zijn, en dat de facturering centraal plaatsvindt vanuit Scania Charging. Overigens kunnen ook trucks van andere merken hier gebruik van maken.
Iep van der Meer