BIGTRUCK REPORTAGE
DAF XG+ VOOR DAGRITTEN
Ritsema Groep uit Groningen zet dagelijks 12 trucks in voor het transport van zand, grind en alles wat er maar in een kipper past, bouwmaterialen en sierbestrating uit de eigen handelsmaatschappij. De nieuwste truck in de vloot is een DAF XG+ 530 4x2 trekker, met als chauffeur Jeroen Janken. Met hem maken we een rit vanuit de Eemshaven naar Meppel.
Jeroen rijdt al 24 jaar voor Ritsema BV als chauffeur. Sinds kort doet hij dat met de nieuwe DAF XG+ 530, tot volle tevredenheid. “Hiervoor had ik een Volvo FH 6x2 trekker maar dan is dit wel een heel verschil. Wat een ruimte en comfort heb ik in deze auto. Ik vind het echt een hele fijne auto om mee te werken en met zijn luchtvering rondom rijdt hij echt super comfortabel.” De ruime XG+ cabine is voor Ritsema een stukje status, want Jeroen overnacht maar heel af en toe in de truck. “Meestal doen we dagritten, maar als het een keer zo uitkomt dan kan ik overnachten. We hebben ook wel werk naar België en Duitsland, maar meestal zit ik in de bestratingsmaterialen. Wij hebben een eigen sierbestratingshandel en dat betekent dat ik vaak de woonwijken in moet. Ik krijg daar nog een nieuwe Vogelzang stenentrailer voor. Een drie-asser die een meter korter is dan deze. Deze vier-asser is een huurtrailer omdat mijn nieuwe trailer nog niet klaar was.”
BETONBLOKKEN
Ritsema heeft naast steenopleggers ook kippertrailers en schuifzeilopleggers in de vloot. Jeroen rijdt meestal met de stenentrailer, maar de DAF is voorzien van een hydrauliek unit, waardoor hij ook met de kippertrailers kan rijden. “Soms doen we ritten naar België om daar speciale grondstoffen te laden met de kippertrailers. Mooie ritjes, waarmee je een hele dag bezig bent.” De rit van vandaag gaat vanuit de Eemshaven, waar we bij Pouw betonblokken laden voor een keerwand. Ritsema handelt niet alleen in bestrating en grondstoffen, maar ook in deze betonblokken. Het bedrijf verkoopt, vervoert en verhuurt deze blokken met een gewicht van 2,5 ton per stuk. Onze lading moet naar Meppel, waar ze bij KWS als silowanden gaan fungeren voor de opslag van losgestort wegenbouwmateriaal. “Ik doe drie ritten per dag nu, en dat een dikke week voor deze klus. Mooie ritjes zo, met steeds 12 van die 2,5 tons blokken. Daarmee ben ik precies 50 ton totaal. Het laden en lossen gaat lekker snel met maar 12 van die blokken!” Intussen rijden we vanuit de Eemshaven via Veendam richting Assen, om bij Pesse binnendoor naar Meppel te rijden. De DAF snort lekker en Jeroen rijdt heel relaxed met de auto.
AUTOLAADKRAAN
In Meppel (of is het Staphorst?) wordt bij Koudasfalt Staphorst gelost. Jeroen rijdt de combinatie op de gewenste plek waarna hij in korte tijd de 12 blokken beton keurig opstapelt naast de trailer. Echt ideaal werk zo, want je hoeft nooit op iemand te wachten en het lossen doe je gewoon zelf met de autolaadkraan. Jeroen: “Dit is wel heel vlot, maar meestal zit ik met bestratingsmaterialen in woonwijken en dan is het vaak wel even wat uitdagender. Hoe kom ik er goed bij, en waar zet ik alles dan neer en zo. Het is vaak wel heel gezellig werk bij particulieren, dat heb je hier dan weer wat minder.” Na het lossen pakken we een bakje koffie, waarna Jeroen weer naar de Eemshaven rijdt. Een rit van toch nog anderhalf uur, want die Eemshaven is altijd net wat verder weg dan je denkt. Onderweg komen we nog verschillende Ritsma auto’s tegen, waaronder twee Renault trucks en de Volvo FH waar Jeroen tot voor kort op reed.
VIJF MERKEN IN DE VLOOT
De vloot van Ritsema bestaat uit de merken Volvo, Renault, MAN, Scania en natuurlijk DAF. Een bijzonder divers wagenpark dus. Van oudsher reed het bedrijf met Volvo en DAF, maar daar zijn de laatste tijd een paar merken bij gekomen. De relatie met DAF Trucks dealer ESA in Groningen is al heel oud, en het was dan ook een kwestie van tijd dat Ritsema met de nieuwe generatie ging rijden. En zoals gezegd, dat het een XG+ 530 werd heeft alles te maken met de uitstraling. Ritsema houdt van ‘dikke’ auto’s en deze nieuwe DAF mag best zo genoemd worden.
Iep van der Meer