BIGTRUCK EVENEMENTEN
SUCCESVOL KIPPER EVENT 2024
Op 7 en 8 juni werd in Harderwijk op het Bouw & Infrapark het tweede Kipper Event georganiseerd. Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit een brede vakbeurs voor bouwtransport in allerlei vormen, dus niet alleen voor kippers.
Het Kipper Event werd georganiseerd door Roger van Nispen van Bouwmachineweb.com en Iep van der Meer van BIGtruck en Trailertotaal.nl. De reden voor het eerste Kipper Event was dat de TKD dat jaar weer niet doorging. Corona en locatie problemen zorgden ervoor dat die beurs al een tijdje niet meer op de kalender stond. Daarbij komt dat de TKD vooral een machinebeurs is, waarbij de trucks er ‘wat bij hangen’.
Vandaar het initiatief voor een bouwvoertuigen beurs voor de sector. De insteek was, en is nog steeds om dat te doen op een eenvoudige, en betaalbare manier. Dus geen hoge standprijzen, standbouw en verharde paden maar gewoon met de laarzen aan door het zand. Een formule die gewaardeerd wordt door de deelnemers, zo blijkt uit de inschrijvingen en de reacties.
BOUW & INFRAPARK HARDERWIJK
Na het eerste succesvolle Kipper Event in Markelo werd er gezocht naar een beter bereikbare locatie met meer voorzieningen. Markelo was prachtig, en de gastvrijheid van Van der Heiden kende geen grenzen maar met name de afstand was voor sommigen een probleem. Die nieuwe locatie vonden we in Harderwijk op het Bouw & Infrapark. Een prachtige, centraal gelegen locatie met veel faciliteiten zoals parkeerterreinen, beveiliging, catering en zelfs een hotel op de locatie. Het enorme terrein leent zich uitstekend voor dit evenement, dat bovendien dicht bij de belevingswereld staat van de leerlingen.
58 STANDHOUDERS, 200 VOERTUIGEN
Op het enorme terrein van 16.000 vierkante meter waren maar liefst 58 standhouders komen opdraven met in totaal zo’n 200 voertuigen. Niet alleen kippers dus, maar ook kippertrailers, stenentrailers, afzetsystemen, aanhangwagens en autolaadkranen.
Daarnaast was er een demobaan ingericht op een terrein van 6.000 vierkante meter waar zelf gereden en meegereden kon worden met verschillende zware trucks. Volvo importeur SMT leverde een stoere L110H shovel voor het vlakschuiven van de demobaan, terwijl Wynmalen & Hausmann een Liebherr 926 graafmachine liet aanrukken voor het beladen van de trucks op de demobaan.
De bezoekers hielden de trucks op de demobaan stevig aan de gang. De beide MAN trucks, een 6x6 en 8x8, een stoere Mercedes-Benz Arocs 10x8 en een Renault Trucks 10x8 reden de hele dag hun rondjes over het uitdagende terrein. De grote favoriet van velen was de Scania 8x8 Gryphus in legerkleuren. Met die truck mocht iedereen namelijk zelf rijden onder deskundige begeleiding van Johan Akkerman van Scania.
GROOT AANTAL STANDHOUDERS
Onder de standhouders vonden we alle grote truckmerken, truckdealers, carrosserie- en trailerbouwers en leveranciers van weegsystemen, verlichting en dergelijke. MAN Trucks pakte uit op een groot kavel waar onder meer de MAN hTGX stond. De eerste truck met een waterstofverbrandingsmotor. Bij BAS Trucks was een stoere 10x8 mining Volvo FMX te zien met een netto laadvermogen van 56 ton. Verder pakten Volvo en Renault Trucks dealers uit met onder meer elektrische Volvo trucks en met de nieuwe Volvo FH Aero. Ook DAF en Ginaf waren van de partij, met de nieuwe DAF Construction trucks en met de nieuwe Ginaf met de ‘NGD’ cabines van DAF. Bij Iveco waren maar liefst twee nieuwe chassis te zien, een 8x4 WS en een 8x2 WS. Bij Veldhuizen Trucks stonden te veel varianten om te vermelden. In totaal stonden daar maar liefst 20 trucks in allerlei configuraties, plus twee nieuwe dieplader-aanhangwagens.
De ondergrond van het terrein bestaat voornamelijk uit zand en dat gaf bij de opbouw de nodige uitdagingen. Dankzij de hulp van twee enorme Fendt trekkers van Van Werven verliep dit allemaal uitstekend, en werd alle materieel keurig op de plek gezet. Een klus waar anderhalve dag aan gewerkt werd voordat alles klaar stond voor de opening. Opmerkelijk genoeg verliep het afbouwen van het evenement zodanig vlot dat binnen twee uur vrijwel alle voertuigen de poort uit waren!
RAI EN TLN
Op vrijdag was er in één van de zalen van het congrescentrum een bijeenkomst van de RAI Vereniging, op zaterdag had TLN een soortgelijk evenement georganiseerd. Als gevolg daarvan waren er veel gerichte bezoekers op de beurs. Hoewel de organisatie breed had geadverteerd en flink op de Social Media trommel had geslagen, vielen de bezoekersaantallen tegen. Aan de hand van een telling van geparkeerde personenauto’s schatten wij het aantal bezoekers in op zo’n 2000, maar door de enorme omvang van de locatie zorgde dat niet voor een gezellige drukte. Toch kreeg de organisatie van de standhouders terug dat de kwaliteit van het bezoek zeer hoog was. Veel wagenparkbeheerders en eigenaren zorgden voor veel vruchtbare gesprekken op de stands. Wat ons betreft heeft het Kipper Event dan ook een vaste plek gekregen op de kalender. Het streven is om elk even jaar een Kipper Event te organiseren, waardoor het in de pas loopt met de TKD die in de oneven jaren georganiseerd wordt.
Iep van der Meer