BIGTRUCK NIEUWS
NIEUWE TRUCKBANDEN VAN CONTINENTAL
Continental vernieuwt het programma truckbanden voor regionaal transport en de lange afstand. Onlangs bezochten we het bedrijf in Hannover om ons alles uit te laten leggen over de nieuwe generatie, de Eco Gen 5 banden.
De naam zegt het al, de nieuwe Eco banden van Continental zijn al de vijfde generatie die dit merk op de markt brengt. Gebruik makend van speciale rubber-compounds wordt een optimale rolweerstand gecombineerd met een hoog kilometer rendement. Tot nu toe ging dat vaak niet samen, maar met de nieuwe Continental banden gaan brandstof- en CO2 besparing hand in hand met een hoog kilometer rendement.
Met deze vijfde generatie komt Continental dan ook tegemoet aan klanten die niet alleen de beste Vecto-score willen voor hun nieuwe trucks, maar die ook een laag slijtagepatroon willen. Daarmee speelt Continental in op de snel veranderende regelgeving met betrekking tot de steeds vaker Vecto-gerelateerde Maut- en toltarieven in Europa. Volgens de Duitse producent is kostenreductie het resultaat van deze ontwikkeling.
TEGENSTRIJDIGE DOELSTELLINGEN
Met de nieuwe generatie Conti Eco-banden zijn de R&D experts van het merk erin geslaagd om de tegenstrijdige doelstellingen van een geoptimaliseerde rolweerstand en een hoog kilometer rendement met elkaar te verenigen. Tot nu toe waren banden met een lage rolweerstand vooral een theoretisch verhaal, want veel vervoerders wisselden die banden meteen met banden waarvan ze wisten dat die langer mee gingen. Volgens Continental is dat nu verleden tijd, met de nieuwe Conti Eco HS 5 voor de stuuras en Conti Eco HD 5 voor de aandrijfas. Trailerbanden, de zogenaamde Super Singles volgen later.
TWEE LAAGS CONSTRUCTIE
“In het verleden was het vaak zo dat banden die bijzonder soepel liepen – en dus minder aandrijfenergie nodig hadden – minder robuust en duurzaam waren,” aldus Hinnerk Kaiser van Continental. Nu concentreren de banden ontwikkelaars bij Continental zich op maatregelen die de rolweerstand in alle componenten verbeteren (de constructie van het karkas, het loopvlak en het design van de algehele contouren en het loopvlak) zonder daarbij het kilometer rendement aan te tasten. De loopvlakken dragen met hun twee laags constructie en innovatieve compounds bij tot het hoge kilometer rendement en de uitzonderlijke robuustheid en optimaliseren tegelijk de rolweerstand. Via de compound van het loopvlak kunnen de ontwikkelaars het kilometerrendement en de robuustheid optimaliseren.
12% LAGERE ROLWEERSTAND
Op de stuuras van de nieuwe types zit een dikkere onderlaag rubber, de zogenaamde ‘base’, met een compound die de rolweerstand verlaagt. Voor het loopvlak wordt er gebruikgemaakt van compounds die een langere levensduur garanderen. Op de aandrijfas draagt het geoptimaliseerde schouderontwerp met een innovatief lamellenontwerp in de schouderzone voor een meer gelijkmatige slijtage van de banden. Verder bevat het karkas verschillende rubber compounds en een nieuw ontwerp van de hiel voor het verlagen van de rolweerstand. Volgens Continental zorgen deze nieuwe ontwikkelingen voor een 12 procent lagere rolweerstand en een 10 procent hoger kilometrage ten opzichte van de vorige generatie banden.
CO2 BESPARING
Dankzij de lagere rolweerstand en het hoge kilometer rendement van de nieuwe Conti Eco banden is er een positief rendement op de ecologische voetafdruk. Het zorgt namelijk voor een lagere CO2-uitstoot van een truck, en natuurlijk ook voor een lager verbruik. Dat eerste, die CO2-uitstoot wordt steeds belangrijker in verband met de toenemende milieu eisen en de Vecto-waarde die als basis dient voor toltarieven in de toekomst.
BEHOORLIJKE BESPARING
De voordelen van een lager brandstofverbruik behoeven geen nadere toelichting voor vervoerders. Toch rekent Conti het nog even voor: “Door de uitlopende EcoRegional HS 3+- en HD 3+-banden te vervangen door de nieuwe Conti Eco HS 5 en HD 5 op een vloot van honderd voertuigen die ongeveer 80.000 km per jaar afleggen in regionaal gebruik, kan een transportbedrijf jaarlijks tot 69.000 euro en 120 ton CO2 besparen," aldus Hinnerk Kaiser. Het genoemde cijfer van de besparing is gebaseerd op een interne test en berekeningen op het gebied van rolweerstand en kilometerrendement. Daarvoor werd een 4x2 bakwagen gebruikt die in Vecto-klasse 4RD valt. Verder werd er gerekend met een dieselprijs van 1,50 Euro en werd er gereden op 30% snelweg en 70% regionale wegen. De test truck was voorzien van 315/70R22,5 op zowel de stuuras als de aangedreven as, uiteraard in dubbele montering op die positie.
HERPROFILERING
Continental zorgt zelf voor herprofilering in eigen werkplaatsen, waarbij zowel koud- als warm ‘gecoverd’ wordt. Dit is ook mogelijk voor de nieuwe generatie banden, al heeft dat even een aanloop nodig. Eerst moeten die nieuwe types namelijk zodanig versleten zijn dat er aanbod komt. In Hannover zijn we getuige van het hele proces, waarbij de banden eerst met een soort röntgenstraling worden beoordeeld op schade aan de karkas. Vervolgens worden de oude rubber lagen er afgesneden, waarna nieuwe wangen en een nieuw loopvlak worden aangebracht. Het resultaat is niet van een nieuwe band te onderscheiden en dat geldt volgens Conti ook voor de kwaliteit. Door de herprofilering ontstaat er 55% minder afval, wordt er 50% aan CO2 emissies bespaard en bedraagt de kostenreductie voor de vervoerder tot maar liefst 35% op banden.
Iep van der Meer