BIGTRUCK REPORTAGE

39E NOORD HOLLAND RIT VAN DE HAV

Op de eerste zondag in mei vond het eerste uitje voor de vrachtwagengroep van de HAV (Historische Automobiel Vereniging) plaats, met een rit in Noord-Holland. Ooit begonnen als een vriendenritje met 4 deelnemers, is het nu een vast agendapunt met steeds meer deelnemers. Dit jaar waren er 43 oldtimers met bemanning die zich kwamen melden.

C.H. DEKKER TRANSPORT ILPENDAM

Bestuurslid Toon van Diepen, die zelf voor het eerst met zijn gerestaureerde Mercedes-Benz trekker meereed (waarvan een verslag volgt als de laatste puntjes op de i gezet zijn), vond bij Martin Dekker, van het gelijknamige transportbedrijf uit Ilpendam, een prachtige startplek. Na de koffie en het welkomstwoord van Toon, vertelde Martin Dekker het een en ander over hun bedrijf. In 1949, inmiddels 76 jaar geleden, startte zijn vader als melkrijder in Waterland, daarna volgde het vervoer van stro en hooi en later ook nog veevervoer. De nabijheid van de Amsterdamse haven zorgde ook voor het nodige werk en het bedrijf groeide gestaag. Momenteel vervoeren zij alles wat niet in een koeler of tautliner past. Dus voor te lang, te breed, te hoog of erg zwaar is C.H. Dekker Transport het aangewezen bedrijf. Het wagenpark bestaat uit 40 vrachtwagens van de merken DAF, Volvo en Scania en natuurlijk de nodige, voor hun specialiteiten, geschikte opleggers. Er is steeds doorgenummerd en het hoogste nummer is nu 269. Vandaag rijdt Martin ook mee met hun Scania Vabis 76 met vlootnummer 21.

Bij C.H. Dekker Transport in Ilpendam

VAN ILPENDAM NAAR ‘T ZAND

Na een rit die langs mooie plekken voerde, zoals Purmerend, Spanbroek, Lutjewinkel, Anna Paulowna, Den Helder en Callantsoog, werden de deelnemers in ’t Zand, in de kop van Noord-Holland, verwelkomd in het FTF museum van Ton Spaansen. Ton, een telg uit de Spaansen-familie, waar gastvrijheid met hoofdletters geschreven staat, had met de nodige hulp gezorgd voor een warm onthaal. Tafels en stoelen stonden opgesteld, de koffie was vers gezet en de appeltaart maakte het plaatje compleet.

APPELTAART, DE TRADITIE DIE AAN ANS SPAANSEN TE DANKEN IS

Terwijl de meeste deelnemers zich te goed deden aan al dat lekkers, nam Ton Spaansen het woord en legde uit hoe hij tot het oprichten van een museum kwam. Hij vond het zonde dat zo’n stuk Nederlandse historie in de vergetelheid zou raken. Samen met zijn onlangs overleden vrouw Ans, richtte hij 18 jaar geleden het museum op en Ans bakte altijd appeltaarten als er gasten kwamen. Na haar heengaan worden de appeltaarten ingekocht, maar de traditie en herinnering aan Ans gaan niet verloren!

BIJZONDERE FTF’S

Twee FTF’s van Ton staan pontificaal voor zijn museum, wat daardoor niet te missen is. Ton wordt enthousiast als hij over deze wagens vertelt. In zijn museum staan bijzondere FTF’s. Zoals wellicht bekend gebruikte ECT, de Rotterdamse containerterminal, FTF trekkers om hele slierten met gekoppelde containertrailers over hun terrein te trekken en daar heeft Ton er twee van staan, zelfs de allerlaatst gebouwde FTF met vlootnummer 240. Ook staat er één van de 20, speciaal voor zwaar werk bij de Hoogovens gebouwde, FTF dumpers. Die waren continu in bedrijf en het exemplaar bij Ton heeft 35.000 uren op de klok staan, wat overeen zou komen met zo’n kleine 2 miljoen kilometer, als het een wegvoertuig zou zijn. Een andere bijzondere FTF heeft Ton op Curaçao gevonden. Dat is een FTF tandemasser 6X4, die zijn leven begon bij Van der Helm uit Rijswijk als trekker voor een dieplader en zijn verdere leven sleet bij de CDM (Curaçaose Droogdok Maatschappij) en daar al jaren, ontdaan van zijn tandemstel en de cilinderkoppen aan de rechterkant, als oud ijzer in een hoek stond. Uiteindelijk bleek het overbrengen en invoeren meer voeten in aarde te hebben dan de aankoop. Maar het is er weer ééntje, die door Ton van de smeltoven gered is. Ton weet te vertellen, dat van alle gefabriceerde FTF’s er nog zo'n 20 procent bestaat. In alle mogelijke vormen, van gerestaureerd en in nieuwstaat, tot aan de conditie van de zojuist beschreven 6X4 toe. Die, hoewel onbruikbaar zonder tandemstel en missende cilinderkoppen, mooi is door zijn littekens vanwege zijn zware leven.

Mack B43S

Volvo 495 Titan met DAF oplegger

DAF 2200 DKD

MAN-VW 6-90 F-Z

NIET ALLEEN MAAR FTF, OOK INTERNATIONAL

Toch is het niet allemaal FTF, wat de klok slaat in dit museum. Want als je binnenkomt is het Amerikaanse merk International ook duidelijk aanwezig. De liefde voor dit merk is Ton met de paplepel ingegoten. Met een International KB-6, eenzelfde als waar Ton bij poseert, is de geschiedenis van Spaansen in 1946 ontstaan. Pa Spaansen sloot een lening af, kocht de International en nam een sprong in het diepe. Hij had niet durven dromen dat daar zo’n prachtige groep van bedrijven uit voort zou komen.

Ton haalde een heel aparte van het type RDFC-405, bouwjaar 1953, naar Nederland en restaureerde deze. Hoewel er nooit een kenteken op zal komen “Er zat geen Title (Amerikaans kentekenbewijs) bij, dus dat gaat nooit lukken", aldus Ton, is het een pronkstuk van de verzameling. Hij stond er zelfs mee op de cover van het vermaarde Amerikaanse tijdschrift Wheels of Time! Zijn laatst gerealiseerde restauratie betreft een International Transtar 4300 Conventional (Amerikaanse omschrijving van Torpedo-model) uit 1971 met een 335 PK Cummins motor. Ton vergeet niet om zijn rechterhand, Klaas Poutsma, te noemen die zoals Ton in zijn welkomstwoord vertelde “18 jaar geleden langskwam om wat te komen helpen en nooit meer weg is gegaan.”

EN NOG VEEL MEER

Naast de FTF’s en Internationals heeft Ton ook nog veel - heel veel zelfs - FTF miniatuurmodellen staan, veel documentatie van beide merken en de nodige andere spulletjes. Waaronder een oud Amerikaans tankstation. Kortom, voor velen is het niet naast de deur, maar zeer zeker de moeite waard om de reis naar ’t Zand (bij Den Helder) te maken. Vergeet niet om eerst een afspraak te maken.

Ook deze twee schitterende VW’s waren van de partij

HAV Rit auteur: Peter Winterswijk


Vorige pagina


Ford Transit Rij-impressie

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


BIGtruck Podcast