BIGTRUCK KIPPERTEST
CONCLUSIE
CONCLUSIE
Allereerst een opmerking over enkele reductie of naafreductie. Enkele reductie betekent relatief lichte assen en weinig inwendige weerstand. Dat rolt lichter- en dus zuiniger. Het nadeel is echter de grote ‘klok’ die de bodemvrijheid beperkt. Naafreductie heeft als groot voordeel dat er minder schade is op schade als het voertuig vast komt te zitten. Gebroken steekassen bijvoorbeeld. Wat ons verder opviel is dat er maar twee trucks zijn met een dode hoek camera, namelijk de DAF en de Volvo van Vrijbloed. Dat is, zeker voor trucks die dagelijks in de stad rijden eigenlijk onvoorstelbaar. Een andere opmerking betreft de bediening van de opbouw. Dat is bij alle trucks anders. Soms zijn er duidelijke symbooltjes op de schakelaars, maar vaak helemaal niet. Dat vraagt om standaardisering, want bedieningsfouten kunnen gevaarlijk zijn. Verder kunnen we voor wat betreft de resultaten verschillende winnaars benoemen. De stilste en tevens ruimste truck is de Scania P420 Super. De DAF CF 10x3 van VT heeft het hoogste laadvermogen en een mooie kleine draaicirkel, maar is beperkt inzetbaar. De Volvo FM XLight combineert het op één na hoogste laadvermogen met uitstekende en stabiele rijkwaliteiten en een relatief kleine draaicirkel. Eigenlijk is de ideale 10x4 de truck die het beste past bij de gewenste inzet, en daarvoor vormt de data van deze test een mooi overzicht.
Tekst en tabellen: Iep van der Meer/Roger van Nispen/Maarten van der Westen.
Fotografie: Maarten van der Westen, Roger van Nispen, Sven van Nispen, Pieter de Mos, Iep van der Meer