BIGTRUCK VANS
EERSTE RIJ-IMPRESSIE NIEUWE VW TRANSPORTER
75 jaar geleden kwam de eerste Volkswagen Transporter op de weg. Een bestelwagen die bedacht werd door Ben Pon. Hij maakte een schetsje dat nu in het Rijksmuseum in Amsterdam hangt. De Transporter groeide uit tot een ware icoon en inmiddels is de zevende generatie geïntroduceerd. Wij maakten een eerste rij-impressie met deze nieuwste Transporter in de buurt van Athene.
Ooit was het leven simpel. Als je een ‘busje’ nodig had, dan werd dat vrijwel automatisch een Volkswagen Transporter. Inmiddels heeft vrijwel ieder merk een ‘busje’ in het leveringsprogramma maar de VW Transporter bleef toch altijd een schare aan liefhebbers voor zich behouden. Toch is er ook binnen het merk Volkswagen inmiddels een hele serie bestelwagens ontwikkeld, waardoor het merk nu naast de Transporter ook de Id.Buzz en de Multivan in het leveringsprogramma heeft. Zo’n Multivan is echter meer een MPV dan een ‘busje’ en is meer gericht op personenvervoer. Het leuke is wel dat de stoelen er heel eenvoudig uit kunnen waardoor je veel laadruimte hebt, bijvoorbeeld voor een mountainbike. Het volledig elektrische en iconische retro Id.Buzz model, een knipoog naar de oer-transporter, is er zowel in personenvervoer- als in bedrijfswagen uitvoering. Met dat model heeft VW veel succes. Vorig jaar was het zelfs de meest verkochte elektrische bestelwagen in Nederland. Daarnaast is er nu ook de T7, zowel volledig elektrisch als in diesel uitvoering. Daarnaast komt er nog een hybride uitvoering bij.
Kortom, keuze genoeg bij Volkswagen, maar waarom zou je dan toch voor de T7 kiezen en niet voor de Id.Buzz of de Multivan? Het belangrijkste argument is, naast de lagere prijs, het hogere laadvermogen. Waar de elektrische Id.Buzz voor de gemiddelde koerier genoeg laadvermogen heeft, is dat voor een bouwvakker zeker niet het geval. Met 1,33 ton laadvermogen, tot 9 kubieke meter laadruimte in de verhoogde, verlengde uitvoering en een aanhangwagen gewicht van maximaal 2,8 ton voor de diesel is de T7 de bestelwagen voor de zwaardere inzet.
De Transporter T7 is er in twee wielbasis uitvoeringen en beide hebben ze meer laadlengte en breedte dan de vorige modellen. Zo meet de laadvloer in de L2 versie 3 meter, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld een ruime dubbele cabine-uitvoering. De T7 is twee meter hoog maar is vooral breder dan de T6, waardoor je ook meer ruimte hebt tussen de wielkasten.

Vlnr Multivan, Id Buzz en Transporter



SAMENWERKING
Het is geen geheim dat de ontwikkeling van de T7 synchroon liep met die van de Ford Transit Custom. Beide delen ze de carrosserie, de aandrijflijnen en grotendeels het interieur. VW benadrukt echter dat ze in de Turkse fabriek waar beide bestelwagenseries gebouwd worden een eigen lijn hebben, met een eigen kwaliteitscontrole. Uiterlijk onderscheidt de VW zich door een ander frontje, andere wielen en een VW logo op het stuurwiel. Bij de eerste presentatie tijdens de IAA was het dan ook verwarrend, want waarom zou je voor het ene merk kiezen en niet voor het andere? Gek genoeg blijkt de T7 toch genoeg Volkswagen DNA te hebben om ook echt als een Volkswagen aan te voelen, zo blijkt als we erin stappen. Qua vormgeving lijkt het in niets op de T6.1 maar toch voelt het vertrouwd aan voor de VW rijder. Het stuurwiel, de deurpanelen en het hele gevoel dat het interieur ademt is onmiskenbaar Volkswagen.

100% ELEKTRISCH
We rijden met de 100% elektrische Transporter. De rode gesloten bestelwagen is voorzien van drie zitplaatsen voorin en heeft een 100 kW (136 pk) elektromotor. Er zijn daarnaast 160 kW (218 pk) en 210 kW (286 pk) uitvoeringen leverbaar. Daaronder is een instapversie met 85 kW (115 pk). Alle uitvoeringen hebben een 164 kWh netto accupakket aan boord, wat goed is voor 330 kilometer volgens opgave. De ervaring met dat andere merk leert dat zo tegen de 300 kilometer goed haalbaar is, afhankelijk van het werk en de route. In tegenstelling tot de dieselversies worden bij de elektrische Transporters de achterwielen aangedreven. Er is één versnelling en dat blijkt totaal geen probleem. De Transporter Electric rijdt zoals je dat verwacht van een elektrische bestelwagen. Vlot, soepel en fluisterstil. Daarbij blijven rolgeluiden en geluiden vanuit de grote, holle carrosserie achterwege. Voor VW rijders is de bediening van de DNR schakelaar even wennen. Die zit niet meer op het dashboard als een pookje maar aan een stengel, rechts achter het stuur. Aantrekken is vooruit, van je af duwen is achteruit. Een druk op de schakelaar op het einde van de stengel schakelt de bak in neutraal en activeert de elektrische handrem. Dat went snel, zo blijkt. Het opladen van de accu kan met 11 kW (AC) of maximaal 125 kW met DC. Snelladen van 0 naar 80 procent kan in 39 minuten volgens VW.



DIESEL AUTOMAAT
De routes rondom Athene zijn prachtig en eigenlijk is elke foto raak in deze omgeving. We laten ons leiden door het navigatiesysteem dat geheel in stijl is met wat we gewend zijn van dit merk. De prachtige kustroute met al zijn scherpe bochten maakt dit gebied een paradijs voor motorrijders, maar ook met de T7 Electric is het een prachtige ervaring. Naast de elektrische variant zijn er natuurlijk ook de 2.0 liter diesel uitvoeringen. Met 81 kW (110 pk), 110 kW (150 pk) en 125 kW (170 pk) is er voor iedere behoefte een vermogen. De meest krachtige uitvoering wordt standaard uitgerust met een hele fijne achttraps automaat, en dus niet meer met een DSG bak. Die automaat is als optie leverbaar voor de 150 pk uitvoering die, net als de 110 pk versie, standaard met een zesbak geleverd wordt.
Voor veel ondernemers was de VW Transporter altijd een statement. Zo’n T6.1 was gewoon een stoere dikke auto die vaak nog op een set fraaie velgen werd gezet, met de nodige accessoires. Met de nieuwe generatie heeft VW afscheid genomen van dat ‘macho’ uiterlijk. De nieuwe T7 oogt wat liever, een beetje in lijn met de Id.Buzz zeg maar. Zo is de grille modern en strak vormgegeven. De Caravelle uitvoeringen hebben door de doorlopende chrome strip in de grille al wat meer smoel, maar wij verwachten dat de accessoires industrie hier snel op in gaat spelen. Daarmee kan ook de T7 weer een stoere besteller worden als opvolger van de T6 en de T6.1 zoals het laatste model genoemd werd.



Iep van der Meer