BIGTRUCK ZWAARTRANSPORT
PASSEN EN METEN OP URK
Op Urk vond onlangs een spectaculair zwaartransport plaats van twee grote, elektrisch aangedreven werkschepen en een viskotter. De omvang van de schepen was zodanig dat het allemaal maar net paste, maar dat was natuurlijk geen toeval.
Voor transporten zoals dit wordt de route eerst nauwkeurig verkend, en worden obstakels zoals verkeersborden en lantaarnpalen verwijderd als voorbereiding. In totaal werden er maar liefst 38 lantaarnpalen weggehaald en ongeveer 60 verkeersborden! Verder werd er een tijdelijk parkeerverbod ingesteld om ervoor te zorgen dat er geen auto’s in de weg zouden staan.
Dat parkeerverbod werd niet helemaal goed begrepen, want er moesten alsnog vijf auto’s worden weggesleept. Verder werden er rijplaten gelegd zodat het mega transport de bochten kon nemen zonder weg te zakken, of schade te veroorzaken. Ook werd er een berekening gemaakt om te kijken of de Arie de Wit brug het gewicht wel zou kunnen dragen. Hoofdaannemer Nederhoff uit Gouda liet dan ook niets aan het toeval over.
Het was voor het eerst sinds lange tijd dat er weer een grote kotter gebouwd werd op Urk, maar om het water te bereiken waren er een aantal hindernissen op de weg. Zo is de brug maar net breed genoeg voor de enorme schepen, en is er daarna een rotonde, om vervolgens door een winkelstraat te rijden met de enorme lading. Kortom, uitdagingen genoeg.
VISKOTTER OP TRANSPORT
Aanvankelijk ging het om twee werkschepen die naar de haven moesten. Met hun breedte van 12 meter was varen niet mogelijk, maar over de weg zou het net moeten passen. Gedurende het proces van overleg met de gemeente om het transport mogelijk te maken, sloot ook de bouwer van een nieuwe viskotter en nog een werkschip zich aan bij het project. Hierdoor konden de beide bedrijven de kosten van het transport en de voorbereidingen delen.
De stuurhut van de kotter past op een semi-dieplader
VEEL BELANGSTELLING
Het nachtelijke transport bracht half Urk op de been. Hele gezinnen met kinderen, enthousiaste fotografen, dronevliegers en zelfs een delegatie van het RDW waren uitgerukt om dit met eigen ogen te aanschouwen. Sjouke Douwe Meijer van de PAX was ingehuurd als transportbegeleider en hij maakte tussen de bedrijven door de schitterende foto’s die je hier ziet. Het transport ging vanaf het industrieterrein naar de haven, over de bewuste brug. Met slechts centimeters speling weten de chauffeurs hun overmaatse lading eroverheen te rijden. Dat rijden is teamwerk, want zonder extra ogen rondom de lading lukt dat echt niet.
180 TON LADING
Nederhoff zette een Mercedes-Benz SLT 8x4 zwaar transport trekker in, met daarachter een roller met 16 aslijnen. Chauffeur Wilfred rijdt twee keer de route met twee werkschepen van 180 ton per stuk. Met een breedte van 12,40 en een lengte van 24 meter indrukwekkende gevaartes. Vooral die breedte was kritisch bij de passage van de brug, maar ook de enorme hoogte was een uitdaging. Om ze te kunnen laden werden de schepen omhoog gevijzeld, waarna de roller er zo onder gereden kon worden. Voor het lossen lag er een enorme drijvende kraan van Hebo in de haven met een capaciteit van 200 ton. Peter Vingerling van Nederhoff, projectleider voor deze klus, zorgde voor de besturing van de roller. Nederhoff voerde niet alleen het transport uit, zij zorgden ook voor de rijplaten op kritieke plekken met een eigen rijplaten auto.
Nederhoff zorgde ook zelf voor de rijplaten langs de route
VAKWERK
De tweede truck is een MAN 8x4 zwaar transport trekker van Sarens. Chauffeur Marinus vervoerde de kotter, met een vergelijkbaar gewicht van eveneens 180 ton. Zijn collega Rob fungeerde als stuurman voor de roller, en hij reed later de stuurhut van de kotter met zijn Volvo en een vijfassige semi-dieplader naar de haven. Alles bij elkaar een knap stukje vakwerk van de mannen van Nederhoff en Sarens en wederom het bewijs dat in de wereld van zwaar transport iedereen elkaar altijd weer nodig heeft.
Het past maar net op de Arie de Wit brug
Foto’s Sjouke Douwe Meijer, Tekst Iep van der Meer