BIGTRUCK REPORTAGE
EEN WERKDAG MET CHAUFFEUR THOMAS VAN DEN BERK: HERFST, REGEN EN VIEZE ALCOA'S
De 23-jarige Thomas van den Berk heeft een van de mooiste werkplekken van Nederland. Zijn 'kantoor' is een twee maanden oude Scania R590 V8. Thomas komt uit Hedel en werkt bij Rick van der Wijst Transport in Zeeland (Noord-Brabant). Hij vervoert vooral zakgoed en bigbags naar agrarische bedrijven in de Benelux en Duitsland. Dat is geen schoon werk! Ik ging een dag met hem mee om te zien hoe zijn werkdag eruitziet.
Om 5.00 uur kom ik aan op de standplaats in Zeeland. Het is donker en het regent flink. Het lijkt erop dat de ruitenwissers vandaag overuren maken. Het lichtpuntje van de dag is de prachtige donkerrode Scania waar we mee op pad gaan. Thomas zit al in de truck en heeft de kachel aangezet. Ik klim de trap op en zet mijn klompen op de bovenste traptrede voordat ik de cabine betreed. De cabine is volledig ingericht door Truckstyling Lunteren en ziet er luxe uit. Het interieur heeft een crème-, grijs- en roodkleurige uitstraling. "Net even anders," zegt Thomas trots. "Samen met mijn werkgever zijn we naar Lunteren gegaan en daar samen met Truckstyling Lunteren tot dit ontwerp gekomen. Het is grijs met crème. Het rode is gedipt, zodat het bij de buitenkant past. Ik heb het nog niet eerder gezien."
LOSSEN IN EEN WOONWIJK
Na het opwarmen van de motor vertrekken we naar de eerste klant. Vandaag staat er een lange rit op het programma, dus Thomas wil geen tijd verliezen.
Een beetje onverwacht bevindt de eerste klant zich in een woonwijk. "Hier woont de vertegenwoordiger van Alpuro, een fabrikant van veevoer. We zetten twee pallets in zijn garage. Waarschijnlijk gebruikt hij die om aan klanten te laten zien." Het is nog vroeg, half 6, en de meeste mensen slapen nog.
Met de kooiaap lossen we snel, en gaan we verder.
HET BOERENWERK: TOT DE ASSEN IN DE PLASSEN
Daarna halen we een pallet op bij een handelaar in Mill. Thomas laadt de pallet met een zijn Kooiaap. Vervolgens gaan we écht het boerenwerk in. "Ik kom niet vaak op de snelweg. Meestal rijd ik over landweggetjes," vertelt Thomas. "De truck blijft niet schoon in mijn werk, ook al was ik hem iedere week met de hand." Dat blijkt wel als we een boerenerf oprijden. Door de regen is het erf veranderd in een grote modderpoel. Thomas lost de twee pallets snel. Daarna rijden we door naar plaatsen zoals Boekel, Erp, De Rips, Ospel, Lommel, Mol, Hoogeloon, Poppel en Alphen en leveren alles voor de middag. Thomas werkt efficiënt en bedient de kooiaap als een echte professional.
OPGROEIEN IN HET VAK
Tijdens het werk praten we over zijn keuze om chauffeur te worden. Thomas groeide op in de fouragehandel van zijn vader. Fourage is ruwvoer, zoals stro en hooi voor vee. "Ik hielp als kind al mee in het bedrijf van mijn vader en toen wist ik al dat ik chauffeur wilde worden." Na zijn chauffeursopleiding werkte hij bij verschillende bedrijven. Nu rijdt hij alweer drie jaar met veel plezier bij Rick van der Wijst.
VEEL AFWISSELING
Na het lossen in Brabant en België laden we bij een fabriek in Waalwijk. Thomas krijgt hier zendingen mee voor verschillende adressen in Nederland en België. "Ik los dit bij onze opdrachtgever in Barneveld. Daar laad ik weer voor België. Meestal is dat een meerdaagse rit. Ik slaap vaak twee nachten per week in de cabine. Mijn vriendin is ook chauffeur, dus ze begrijpt dit leven."
HARD WERKEN LOONT: DE JEUGD IS ZEKER NIET LUI!
Op weg terug naar Zeeland vertelt Thomas over zijn leven. "We hebben een huis gekocht in Hedel. We krijgen binnenkort de sleutel en gaan klussen. Mijn vriendin is 19 en ik ben 23. Niet veel mensen van onze leeftijd kunnen dat zeggen. We zijn er trots op, want we hebben er hard voor gewerkt."
HET EINDE VAN DE WERKDAG
We komen terug op de standplaats. Na een lange dag waarin we de tijd goed hebben benut, zit het werk erop. Morgen vertrekt Thomas met de Scania naar België voor een meerdaagse rit. Na een paar laatste foto's van de truck nemen we afscheid.
Jarno van den Noort