BIGTRUCK SHOWTRUCK
DAF XG OP ZIJN AMERIKAANS
Govert Reijm heeft zijn droom verwezenlijkt met een op Amerikaanse trucks geïnspireerde DAF XG sleepas trekker. Met zijn ‘pinstripes’ en staande uitlaten is het een opvallende, hele dikke DAF geworden.
Govert Reijm begon ooit met een gebruikte DAF XF 510, waarna hij jarenlang met een Scania heeft gereden, maar hij is nu toch weer terug bij DAF. De eigenrijder uit Nieuwerkerk aan den IJssel heeft al zijn ideeën losgelaten op zijn nieuwe truck. DAF Trucks dealer Verspui heeft hem geholpen bij het kiezen van de uitvoering en de juiste asconfiguratie. Aanvankelijk is er gekeken naar de Old-school look van een XF met laag dak, maar uiteindelijk werd er toch gekozen voor de riante XG cabine. Dat betekent een wat minder hoge, maar wel mooi lange cabine.
De reden om voor een lange cabine te kiezen is niet het feit dat Govert er elke nacht in slaapt, maar alleen voor de looks, want uitstraling heeft deze DAF XG wel. Op z’n zachtst gezegd is deze truck een opvallende verschijning. Govert is weg van Amerikaanse trucks en hij wilde de kenmerken van deze iconen op zijn eigen truck toepassen. Dat is bij zijn nieuwe DAF XG goed gelukt. TSW Truckstyling heeft hem ontzettend goed bijgestaan in het zoeken naar onderdelen en op de juiste manier opbouwen en aansluiten. Veel ideeën komen dan ook bij deze truckstyler vandaan. Roelof Blaauw van TSW heeft familie in Canada en zo zijn alle onderdelen rechtstreeks naar Werkendam gekomen.
De verlichting is omgebouwd naar 24 Volt, want 12 Volt is overzee nog steeds de norm op trucks. Een ander echt Amerikaans onderdeel aan de truck is de pinstriping; met de hand geschilderde belijning. Een kunstwerk op zich. Royal Jack is hier meester in. Meestal wordt deze vorm van kunst toegepast op motorfietsen, maar op Goverts trots komt het ook goed uit. De, handgeschilderde details met dunne strakke lijnen maken het niet te druk en geven het geheel toch net dat Amerikaanse tintje.
Op de gladde achterwand is een groot logo aangebracht en op de achterkant in het chassis wordt de naam van de opbouwer vermeld, net zoals ze dat in Amerika doen. Staande uitlaten mogen natuurlijk ook niet ontbreken, al zijn ze puur voor de sier, want met een koeler er achter is het niet praktisch. Govert chartert voor de Mooij uit Zoetermeer. Toch hebben de staande uitlaten wel een functie. Daar kun je je namelijk aan optrekken voor als je op de vlonder moet zijn om aan te koppelen. Een opstap of trapje ontbreekt namelijk. “Ik wilde het zo strak mogelijk houden en koppel toch bijna nooit af, die enkele keer klauter ik er wel op,” aldus Govert. Het chassis werd aan de achterkant ingekort om de Amerikaanse achterbumper te laten passen. De accu’s zijn verplaatst naar een plekje naast het chassis. Ook de Adblue tank is verplaatst en de vulopening zit nu achter de deur.
Omdat de kleur van de oplegger zwart is, moest dit de basiskleur worden. Met blauw en zilvergrijze strepen op de oplegger moest dit terugkomen in het design. FilmPloeg is gevraagd om de Amerikaanse striping uit te tekenen. Er zijn veel ideeën bedacht en uitgetekend, maar toen de pinstriper eenmaal aan het werk was, is hij van het ontwerp afgestapt en ervoor gekozen alleen de pinstripes aan te brengen. Het resultaat is opvallend en toch rustig op deze manier. “Zo met die brede lichtbak en verlengde zonneklep vind ik het een hele geslaagde combinatie,” aldus een tevreden Govert. “Nu gaan we kilometers maken en moet ‘ie gaan werken voor z’n geld…”
Foto's en video: Filmploeg