BIGTRUCK REPORTAGE
BIZARRE PARKEERTERREUR OP AMERIKAANSE TRUCKSTOP
BIGTRUCK REPORTAGE
BIZARRE PARKEERTERREUR OP AMERIKAANSE TRUCKSTOP
Een bijzonder verhaal uit Memphis, Tennessee, waar chauffeurs en de eigenaar van een truckstop in oorlog zijn met een takelbedrijf. De politie en de gemeente hebben er hun handen vol aan.
Het begon allemaal toen de eigenaar van een kleine truckstop – niet meer dan een Shell tankstation en een parkeerplaats voor zo’n 25 trucks – vorig jaar een contract afsloot met een takelbedrijf. Dit bedrijf, A1 Towing & Hauling, zou betaald parkeren op het terrein invoeren en handhaven. Wat een leuke bijverdienste moest zijn voor de truckstop liep uit op een ware nachtmerrie.
SNELLE WIELKLEM
Het takelbedrijf hing enkele borden op, die aangeven dat chauffeurs moesten betalen voor parkeren, of anders zouden ze weggesleept worden. Betaald parkeren gaat in vanaf de eerste minuut. Op zich niet heel vreemd, alleen hanteert het takelbedrijf een heel rare definitie van het woord ‘parkeren’.
In de praktijk staan de bergers van A1 Towing & Hauling te wachten tot een chauffeur uit zijn truck stapt. Gaat hij even plassen? Wielklem. Loopt hij naar binnen om te betalen na het tanken? Wielklem. Stapt de chauffeur uit om te betalen voor het parkeren? Je raadt het al: wielklem.
Als je eenmaal een wielklem hebt, ben je de sigaar. Binnen een paar minuten hangt je truck achter een takelwagen. Het loshalen kost je een paar honderd dollar. Ondanks dat de wet zegt dat een voertuig pas na 24 uur mag worden weggetakeld, is er binnen een paar minuten een takelwagen. De chauffeur mag de combinatie dan ophalen in een depot, een heel eind verderop. Je krijgt hem pas terug als je alle kosten hebt betaald: zo rond de 3.000 dollar. Zonder factuur, uiteraard.
BEWAPEND
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat er al heel wat opstootjes zijn geweest. Alle medewerkers van A1 Towing & Hauling zijn echter semi-legaal bewapend, dus chauffeurs kijken wel uit. Er zijn ook permanent bewakers van het takelbedrijf aanwezig, die iedereen wegsturen die ze niet aanstaat. Meerdere chauffeurs zeggen aangevallen te zijn. De politie is er talloze keren bij geroepen maar zij konden niet veel doen. Er staan immers borden dat je weggesleept kan worden als je niet betaalt.
Onlangs werd een Freightliner van Church Transportation opgetakeld terwijl chauffeuse Shirley Holland in de slaapcabine was. Dit leidde tot een interessante situatie, want deze chauffeuse weigerde uit te stappen. Immers, zodra ze de truck zou verlaten, zou hij weggesleept worden. A1 accepteerde geen enkele betaling meer en wilde de truck wegslepen. Ondanks pesterijen van het takelbedrijf – van eindeloos toeteren tot de truck via de kabels heen en weer slingeren – bleef de chauffeuse zitten. Na 33 uur (!!!) gaf A1 het op.
VEEL SPIJT
Ondertussen heeft de eigenaar van de truckstop spijt met al zijn haren op zijn hoofd. Hij wil onder het contract uit, maar dat kan niet. De lokale media is er ondertussen ook op gesprongen en berichten regelmatig over de zaak. Zo werd de situatie ook op het stadhuis van Memphis bekend: ook politici stellen nu vragen. De stad Memphis onderzoekt de zaak en ook de Tennessee Highway Patrol doet onderzoek. De gemeente heeft de vergunning van A1 Towing & Hauling ondertussen opgeschort tot na Kerst.
A1 Towing & Hauling geeft echter niet op. Zij stellen dat ze gewoon volgens het afgesloten contract handelen. Er is betaald parkeren ingevoerd en dat handhaven ze. Ondertussen hebben de advocaten van het takelbedrijf een rechtszaak aangespannen tegen de truckstop, de lokale politie en de gemeenteraad. Volgens het bedrijf kan het zijn werk niet meer goed uitvoeren en wordt de ‘goede naam’ van het bedrijf aangetast. Uiteraard eist A1 Towing & Hauling een flinke schadevergoeding.
Maarten van der Westen