BIGTRUCK VINTAGE
DAF 3300 ALS HOBBYTRUCK
Pieter Klompen is een echte ‘DAF man’. “Mijn hele leven ben ik ‘geconfronteerd’ met DAF. Mijn vader heeft er 34 jaar gewerkt en in die tijd nam hij stickers, posters, miniatuur vrachtwagentjes, etc. mee en af en toe konden we op een zaterdag mee naar d’n DAF. Daarmee is de besmetting begonnen,” aldus Pieter. Een besmetting die heeft geleid tot een prachtige DAF 3300, die hij restaureerde en koestert als hobby truck.
Pieter: “Ik heb in een ver verleden ooit eens doelen voor mijn leven opgesteld, tegenwoordig heet dit een bucket list, en twee daarvan hadden betrekking op DAF. Ik ben zelf geen chauffeur dus ééntje was dat ik een keer in een DAF vrachtwagen wilde rijden. De andere was dat ik voor mijn 40ste een DAF wilde hebben… Dat eerste doel was relatief eenvoudig uit te voeren. Even zoeken naar een rijinstructeur met een DAF en die kon ik afvinken. De tweede was wat lastiger toen ik richting de 40 ging. Ondertussen was ik ook werkzaam bij DAF waar ik 15 jaar gewerkt heb en uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt met de aanschaf van een ‘kikkerDAF’. Deze was al omgebouwd tot camper en die truck hebben we later heringericht naar onze eigen smaak. In het begin kreeg ik de handen thuis nog niet op elkaar, maar na de eerste kampeersessie was ook dat geregeld. Sterker nog, voor een betere mobiliteit, als we ergens op de camping stonden en staan, moest er een DAF 33 bij komen die op een auto ambulance mee kon als we op vakantie zijn.”
GEKOCHT VIA EBAY
Pieter vertelt verder: “Het bleef kriebelen want eigenlijk is de KikkerDAF ‘van voor mijn tijd’. Zelf ben ik opgegroeid toen de DAF 2800, later 3300 en 3600 in grote getalen rondreden. Eigenlijk waren dit de modellen uit mijn jeugd dus tja, de wens om er zo eentje te hebben bleef bestaan. Via via hoorde ik dat er in Duitsland, op Ebay, een DAF 3300 te koop stond. De eigenaar bleek een berger te zijn die de DAF nog sporadisch gebruikte. De truck was echter nog wel voorzien van een geldige Tüv, zeg maar de Duitse APK. De berger heeft de opbouw eraf gehaald en ik ben met de 3300 naar Nederland gereden om bij de RDW een kenteken aan te vragen. Ik ben zelf niet zo met kentekens bezig, dus er ging bij mij geen belletje rinkelen toen ik het kenteken kreeg. Ik wist wel dat de auto in België had gereden, want daar had die Duitser hem gekocht. Bovendien lag er nog een Belgische kentekenplaat in de cabine (en wat cassettebandjes met de prijzen in Belgische Franks…).” Pieter vervolgt: “Daarna zijn we begonnen met restaureren. Dat duurde 3 jaar voordat ik weer kon rijden. Tijdens het demonteren van het bed bleek de matras nogal stug te zijn. Toen ik de rits aan de achterzijde los maakte kwam een originele Nederlandse kentekenplaat tevoorschijn met hetzelfde kenteken als ik bij de RDW had gekregen.
ORIGINEEL KENTEKEN
Met de vondst van die oude Nederlandse kentekenplaat viel het kwartje bij Pieter. De DAF 3300 was dus een originele Nederlandse truck! Pieter: “In deze fase van de restauratie had ik er verder nog geen werk van gemaakt om te achterhalen waar de auto gelopen had.
Na mijn eerste grotere toertocht in 2019 werd ik gebeld door iemand die de auto nog kende. Hij was ooit chauffeur op deze truck toen hij nog in Nederland reed. Zijn zoon had het kenteken herkend op een internetfoto van die toertocht. De chauffeur wist nog behoorlijk veel details van de configuratie, meer dan ik zelf... en had ook wat foto’s van de vrachtwagen in originele toestand. In 2022 hebben we elkaar ontmoet en zijn we een stuk gaan rijden.”
De DAF 3300 werd voor het eerst op kenteken gezet op 12 juli 1983 en het is een 6x2, maar dan met een sturende voorloopas. Een configuratie die je soms ziet bij vuilniswagens, maar niet erg gebruikelijk voor dit type bakwagen.
NOOIT KLAAR
Na de restauratie was de truck weer helemaal up to date maar het werk bleef. Pieter: “Ik heb ooit gedacht dat de 3300 op een gegeven moment klaar was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Min of meer ben ik er altijd wel mee bezig: onderhoud, wijzigingen, verbeteringen of dingen toevoegen die eigenlijk niet nodig maar wel leuk zijn…! Hoewel ik zelf al een hele tijd niet meer bij DAF werk, blijft de liefde voor het merk onverminderd bestaan en het is niet geheel ondenkbaar dat deze liefde wordt doorgegeven aan de volgende generatie…!”
Onze Nick van Berlo maakte de foto’s die je hier ziet. Nick: “Het was een eer om zo'n mooi en gaaf gerestaureerde DAF 3300 voor de lens te hebben. Pieter heeft echt goed zijn best gedaan om deze truck tot in de puntjes te restaureren. Dat is ook weer terug te zien in de details die hij heeft toegepast. Hij tuigde de truck geheel in zijn eigen stijl op, met een stoere bullbar met vier verstralers, een lichtbak met Holland erop en met twee Holland Ducks aan weerszijden. Verder monteerde hij een staande uitlaatpijp en een ‘Engelse zonneklep’. Allemaal niet origineel, maar wel helemaal uit de tijd dat deze trucks massaal rond reden. Verder is er een dakrekje gemonteerd met een opgevouwen dekzeil, helemaal in stijl. In zijn blauwe kleur is het een opvallende verschijning geworden met zijn RVS wielringen en de originele spatlappen. Petje af voor Pieter dat hij dit in drie jaar tijd neer heeft weten te zetten!”
Nick van Berlo