BIGTRUCK TECHNIEK
NIEUWE CONTINENTAL BANDEN VOOR ONZE TRAILER
Onze Pacton BIGtruck test oplegger gaat alweer een paar jaar mee en dat wordt duidelijk als we de staat van de banden bekijken. Veel kilometers rijden we er niet mee maar het eindeloos rondjes rijden voor foto en video eist zijn tol. Kortom, tijd voor nieuw rubber!
Onze Pacton trailer werd gebouwd in 2015 en afgeleverd op nieuwe banden. Twee jaar geleden bleek bij de APK dat de achterste twee banden behoorlijke slijtageplekken hadden en gewisseld moesten worden. Op zich niet heel vreemd na zeven jaar, want de trailer staat wel constant geladen met testballast. Tot zover niks aan de hand zou je zeggen. Wij houden de bandenspanning altijd in de gaten, ook in verband met het verbruik van de test trucks op onze route. Helaas ging het mis toen we eerder dit jaar de Volvo FH Aero op de testroute inzetten. Vlak voor Verviers was er een harde klap te horen. Linksvoor hadden we een megaklapper. Dat zorgde voor de nodige vertraging, maar gelukkig werd alles keurig opgelost via Volvo Action Service die bandenspecialist Profile in Maastricht had opgeroepen. Twee weken later was het weer prijs, deze keer met een Scania ervoor. Johan Akkerman van Scania ontdekte rechts voor een wel heel bolle band, waarna Scania Assistance to the rescue kwam door een nieuwe band te monteren.
Beide voorvallen deden ons wel even kritisch kijken naar de resterende banden. We hadden dit voorjaar weinig test trucks op de route en kennelijk is altijd maximaal beladen stilstand ook niet zo best voor de banden. Uiteindelijk kregen we contact met Continental. Zij hebben met ContiConnect een systeem dat continu de bandenspanning en de temperatuur bewaakt, los van de truck die er voor staat. Dat betekent dus dat je met een app op de telefoon de toestand van de banden kunt zien, maar ook de locatie waar de trailer staat! Het mooie is dat dit dus ook werkt als de trailer afgekoppeld is. Voor wie veel trailers heeft is dat ideaal, want je kunt op afstand altijd de boel in de gaten houden.
CONTICONNECT
Het ContiConnect systeem werkt met sensoren die in de banden geplakt zijn. Deze sensoren meten de temperatuur en de bandenspanning en geven deze draadloos door aan een compact kastje onder de trailer. Dat kastje heeft alleen een voedingsdraad, bijvoorbeeld vanuit de achterlichten. De oplaadbare batterij in dat kastje houdt het 28 dagen uit als de trailer stil staat. Als je hem daarna weer aankoppelt dan laadt de accu vanzelf weer op waardoor het systeem weer actief wordt. De sensoren in de banden hebben ook batterijtjes maar die houden het jarenlang uit. Voor de montage van het systeem maken we gebruik van de werkplaats van de TIP Mechanic Academy in Venlo, waar Bart Piceu van Continental zorgt voor een vlotte montage.
EUROMASTER
Voordat het zover was hadden we eerst zes nieuwe Conti Hybrid HT3 banden laten monteren bij Euromaster in Venlo. Met een geleende DAF XG+ uit Eindhoven reden we naar Venlo voor de montage van dit nieuwe setje rubber. De Conti Hybrid HT3+ super single banden met de afmeting 385/65R22,5 hebben een grip label B en een energielabel B. Dat zorgt voor optimale grip en een lage rolweerstand. Vooral dat laatste is van groot belang, aangezien wij verbruikstesten doen met deze oplegger. Deze nieuwe banden waren af-fabriek al voorzien van de ContiConnect sensoren. De montage verliep vlot in Venlo. Eén voor één werden de banden van de Alcoa’s gedraaid en vervolgens werden de nieuwe frisse banden eromheen gelegd. Voor de monteurs van Euromaster is dit dagelijks werk en dat merk je aan de souplesse waarmee ze ermee om gaan. Handige jongens daar in Venlo!
TPMS
Op alle nieuwe trucks en opleggers is TPMS verplicht. Die afkorting staat voor Tire Pressure Monitoring System, en dat doet dus voor een deel hetzelfde als ContiConnect. Toch kiezen bedrijven er steeds vaker voor om ook ContiConnect toe te passen. Ten eerste omdat dit systeem autonoom werkt, dus ook zonder de trekker. Daarbij is het altijd op afstand uitleesbaar, terwijl de meeste standaard TPMS systemen alleen op het dashboard af te lezen zijn. Doordat de fleetmanager mee kan kijken en zelfs waarschuwingen krijgt als er iets fout gaat kunnen strandingen voorkomen worden. Overmatige hitte bijvoorbeeld kan het gevolg zijn van een vastlopende lager op een traileras. Door tijdig ingrijpen kan in zo’n geval brand voorkomen worden. Verder wordt ook de kilometerstand bijgehouden, met een verwachte levensduur van de banden. Binnenkort komt daar nog profieldiepte bovenop. Handig voor predictief onderhoud. In het geval van onze Pacton trailer is het helemaal een uitkomst, aangezien deze trailer van zichzelf nog geen TPMS heeft. Onze nieuwe Pacton trailer krijgt dat wel, maar ook dan blijven we ook gebruikmaken van ContiConnect.
Iep van der Meer