BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
ELEKTRISCH NAAR WENEN MET DE EACTROS 600
Een rit naar Wenen met een elektrische Mercedes-Benz eActros 600 lijkt een hele uitdaging, maar het kan gewoon, zo blijkt. Wij reden met chauffeur Richard de Zeeuw van H.Z. Logistics naar Wenen, om daar met applaus ontvangen te worden door een heel gezelschap, inclusief de Nederlandse ambassadeur in Oostenrijk. Het werd dan ook in meerdere opzichten een historische rit!
H.Z. Logistics rijdt met zo'n 500 eenheden door heel Europa. Veel van die ritten worden uitgevoerd vanuit de vestigingen in Polen, Engeland en Roemenië, met bijpassende kentekens. Maar het bedrijf rijdt ook met zo'n 85 trucks met Nederlandse chauffeurs. Het merendeel daarvan rijdt nationaal, maar 25 Nederlandse trucks rijden wekelijks naar Duitsland, Oostenrijk en zelfs verder. Richard de Zeeuw is één van die vijf, en hij ruilde zijn Actros Gigaspace 1848 voor een paar weken om voor een eActros 600 demo. “Ze vroegen of ik daar zin in had en dat leek me wel een leuke uitdaging. Elektrisch rijden is één ding, elektrisch naar Oostenrijk is nog een behoorlijk stapje verder. We zijn toen gaan uitzoeken waar we konden laden, en ik moet zeggen dat het wel werkt, al kost dat soms wat extra tijd,” aldus Richard.
816 PK PIEKVERMOGEN
We vertrekken op maandagmiddag met een lege oplegger vanaf het terrein van HZ Logistics. We zetten koers naar Waddinxveen om daar planten en bloemen te laden. Chauffeur Richard de Zeeuw (53) is een tevreden Mercedes-Benz rijder. Hij begon zijn loopbaan bij C.Olsthoorn en reed sindsdien vrijwel altijd met trucks met een ster in de grille. Dat begon met de SK modellen met de dikke V8 motoren, later met de eerste EPS trucks met de Grossraum cabine en nog later met de eerste Actros. Tegenwoordig rijdt hij met een Actros 1948 GigaSpace, maar de afgelopen twee weken reed hij als test met de elektrische Actros 600. “Dit is mijn derde week met deze demo en ik ben helemaal om,” aldus Richard. “Dit rijdt zo verschrikkelijk lekker en stil, en de trekkracht is gewoon fantastisch. Omgerekend heeft deze truck een piekvermogen van 816 pk en daarmee laat je echt alles achter je in de klim!” Toch heeft de elektrische truck ook een beperking, en dat is de actieradius. Richard: ”Deze truck rijdt zo'n 500 kilometer op één acculading en dat is prima als je daarmee uitkomt, maar in dit werk op Oostenrijk, is het soms een uitdaging.”

Bijladen bij Milence

Ontbijt in hotel Actros
ELEKTRISCH RIJDEN MET DIESELGELUID
Inmiddels zijn de bloemen en planten in dozen op pallets geladen en rijden we naar Aalsmeer voor het tweede laadadres. Richard rijdt vlot met de elektrische truck en hij heeft het zichtbaar naar de zin. “Hier laden we onze tweede en derde klant. Een collega komt hier straks met zes pallets die wij ook meenemen, dat scheelt ons een laadadres en hij was daar toch al.” De bloemetjes worden vlot geladen. Achter de scheidingswand worden planten geladen, ook in dozen. Met de temperatuur voorin op plus vier en achterin plus 12 gaan we rijden. Dat zorgt voor een wat merkwaardig verschijnsel, want in de fluisterstille, elektrische Actros cabine dringt het sonore gebrom van de Carrier koelmotor door. Heel gek eigenlijk, want het toerental van de koelmotor heeft niks te maken met wat de truck aan het doen is. Eigenlijk vraagt zo’n truck ook om een elektrische koelmotor. Inmiddels kan Mercedes-Benz een ePto leveren om de koelmotor te voorzien van elektriciteit
1200 KILOMETER ENKELE REIS
De eActros 600 kan met zijn 600 kWh netto aan accucapaciteit volgens Mercedes zo’n 500 kilometer rijden. Dat is wat bescheiden, want er zit al snel meer in. Vooral met een vracht bloemen zoals in dit geval komt de 600 kilometer behoorlijk in beeld. De rit naar Wenen is zo'n 1200 kilometer enkele reis en dat zou in principe betekenen dat je het met één keer onderweg bijladen zou moeten kunnen halen. Richard: “Dat is natuurlijk een puur theoretisch verhaal, want dan ga je ervan uit dat we met 100% volle accu’s zouden vertrekken, en dat je precies als de accu leeg is een laadstation bereikt. Dat is nooit zo, en bovendien moeten we eerst drie adressen laden voordat we vertrekken.” Daar komt bij dat als het zou lukken met slechts één keer bijladen onderweg je met een lege accu bij de klant aankomt in Wenen, en dat wil je ook niet. Kortom, we moeten dus minstens twee keer stoppen om te laden onderweg. Dat is even wennen, en vooral ook uitzoeken waar dat kan. Richard: “Ik moet zeggen dat het wel werkt. Het enige nadeel is dat je bij zo'n stop van een uur niet even kunt eten, want dan zou je het kunnen combineren. Om die reden besloten we bij de Barrière wat te eten waarna we Duitsland in rijden; op naar Mogendorf om de truck op te laden. Dat betekent dus een uur extra oponthoud om te stekkeren. Gelukkig laadt dit station wel heel rap met de 400 kW laders die daar staan, waardoor ik in een uurtje van 20- naar 80% kan bijladen.”
MILENCE
Milence is bezig een Europees netwerk van truckladers uit te rollen en het nieuwe laadstation in Mogendorf, gelegen aan de A3 vlak voor Montabaur, is tijdens onze rit eigenlijk nog niet open. Richard: “Toen ik deze demo kreeg zijn we gaan uitzoeken waar we konden laden en Milence wilde graag meewerken. Ik kreeg daardoor al voor de opening een pasje voor het hek, waardoor wij als een soort proef daar al konden laden voor de officiële opening. Op het terrein is zoals je ziet nog niet alles af, maar er staat al wel een unit met een toilet. Daar komt nog een vast gebouwtje te staan met toilet, douche en een koffiemachine.” Tijdens het laden staan we dus een uurtje de tijd te verdoen met wat zinloos scrollen op de telefoon. Helaas is de Actros niet voorzien van een magnetron of een koffiemachine, dat zou nu mooi uitkomen. Overigens drinkt Richard helemaal geen koffie. Redelijk uniek voor een chauffeur.



AFKOPPELEN BIJ DE LAADPAAL
Na een uurtje aan de lader neem ik het stuur over voor de volgende etappe. Met de accu weer op ruim tachtig procent kunnen we een heel eind komen. De volgende bestemming is Autohof Schlüsselfeld. De eActros rijdt echt fijn en het is aangenaam vertoeven in de GigaSpace cabine met zijn moodlights. De kilometers vliegen onder de wielen door en kort na middernacht komen we aan bij het Autohof. Richard: “Ze hebben hier wel laadpalen maar eigenlijk niet voor trucks. Dat betekent dat we af moeten koppelen, om vervolgens op de personen auto laadplek te gaan staan.” Dat lijkt een nadeel maar het voordeel is wel dat we zo geen last hebben van de ronkende koelmotor. Bovendien is het lekker rustig bij de laadpaal. Nadat we met HZ collega’s Hans en Bas nog wat gedronken hebben gaan we slapen. De volgende ochtend staat ook de Scania van HZ collega Frans Jan op de parking. Die is nog later aangekomen. De volgende ochtend is de truck 100% opgeladen, en wij na een ontbijtje ook. Op naar Wenen dus!
SCHNITZEL
Een blik op de naastgelegen Autobahn leert dat het raadzaam is om even een stukje binnendoor te rijden. Alles staat helemaal vast, maar op de omleidingsroute is niks aan de hand. We rijden richting Suben en aan het einde van de middag komen we aan in Pichl bei Wels. Hier heeft H.Z. een eigen vestiging waar we de eerste pallets lossen. Vervolgens rijden we naar Loosdorf waar we een Schnitzel eten bij Schnitzelwirt. Daarna gaan we nog een keer snelladen bij een OMV tankstation. Hier is ook een uitstekende douche waar we tijdens het laden even gebruik van maken. Vervolgens gaan we naar een grote Spar DC lossen in de avonduren. Hierna gaan de gordijnen dicht bij de Spar op de parking. Richard: “Morgen nog één klant in Wenen en dan zijn we klaar voor de ontvangst van de ambassadeur!”
LEDERHOSEN OP DE RODE LOPER
Na een prima nachtrust lossen we de laatste klant, waarna Richard zich omkleed voor de VIP ontvangst, compleet met rode loper. Hij hult zich in een Oostenrijkse Lederhosen, compleet met een bijpassend overhemd. Richard: “Helaas heb ik mijn hoedje vergeten, maar dan zo maar.” In de haven van Wenen worden we ontvangen bij Thinkport Vienna, een congres voor de logistieke branche. Daar zijn leveranciers van logistieke diensten, laadpalen, elektrische voertuigen en uiteraard Mercedes-Benz aanwezig. Ook de Nederlandse ambassadeur, Peter Potman, is aanwezig met zijn gevolg. Op aanwijzingen van de organisatie rijdt Richard de combinatie het terrein op, om bij de rode loper te stoppen. Zo’n honderd bezoekers van het congres verwelkomen hem met applaus als hij uitstapt in zijn lederhosen. Ambassadeur Peter Potman verwelkomt Richard en spreekt het publiek toe. Aansluitend wil iedereen even bij - en in - de truck kijken en klimmen en hebben we interessante gesprekken. Vervolgens worden we uitgenodigd voor het buffet, waarna we weer vertrekken. Richard: “Wat een unieke ervaring! Dit was echt voor het eerst dat ik met applaus onthaald werd! Echt superleuk om te doen, en vond de ambassadeur ook oprecht geïnteresseerd!”
Na de festiviteiten in Wenen rijden we naar Pichl bei Wels, waar bij de H.Z. vestiging een geladen trailer voor ons klaar staat voor Nederland. De volgende nacht rijden we door, met twee man kan dat, waardoor we donderdagochtend weer het terrein oprijden bij H.Z. Logistics. Een unieke ervaring rijker.
STATISTIEKEN
Tijdens de drie testweken met de Mercedes-Benz eActros 600 bij HZ Logistics zijn er in totaal 7.976,32 kilometer afgelegd. Het totale energieverbruik bedroeg 7.404,97 kWh, wat neerkomt op een gemiddeld totaalverbruik van 92,77 kWh per 100 kilometer. Het gemiddelde rijverbruik lag met 92,48 kWh per 100 kilometer nagenoeg gelijk, wat duidt op een efficiënt rijgedrag ondanks het forse totaalgewicht van 31 ton.
Een belangrijk aspect van elektrisch rijden is het recupereren van energie. Door gebruik te maken van de recuperatiehendel, waarmee op de elektromotor wordt afgeremd, kan een aanzienlijk deel van de verbruikte energie worden teruggewonnen. Tijdens de testperiode werd een gemiddelde recuperatie van 20,93 kWh per 100 kilometer gerealiseerd, met uitschieters tot wel 30% op individuele ritten.
Op basis van deze praktijkresultaten van deze testrit zou de eActros 600 met zijn 600 kWh bruikbare accucapaciteit een actieradius van bijna 650 kilometer kunnen halen met dit tonnage. Dat onderstreept de potentie van elektrische trucks voor langeafstandstransport, mits er natuurlijk voldoende laadmogelijkheden beschikbaar zijn onderweg.

MILENCE: LADEN MET AANDACHT VOOR DE CHAUFFEUR
Met 26 operationele hubs bouwt Milence aan Europa’s grootste laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens. Elke locatie is ontworpen voor efficiënt én veilig laden, met toegangshekken, goed verlichte parkeerplaatsen en krachtige laadsystemen. Op onze locaties vind je enkele van de hoogste laadvermogens die vandaag de dag beschikbaar zijn, met CCS-laders tot 400 kW. Daarnaast wordt er gewerkt aan de uitrol van megawattladen (MCS), waarmee laadsnelheden van meer dan 1.000 kW mogelijk worden. Voorzieningen zoals toiletten, douches, wifi en lounges – afgestemd per locatie – bieden chauffeurs comfort tijdens rustpauzes. Klik hier voor alle locaties!
Iep van der Meer


